مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: به دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در بیشتر مناطق تربت حیدریه، یکی از کانون های تولید و نشر ملخ در این شهرستان فعال شده است.
کد خبر: ۲۲۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 14 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، محمد کریمی با بيان اين مطلب، اظهار كرد: گله های ملخ به مراتع منطقه «کمرسفید» از توابع بخش کدکن این شهرستان هجوم آورده اند.

وی گفت: این مدیریت تاکنون با سمپاشی 400 هکتار از گستره کشتزارهای منطقه، که همچنان ادامه دارد اجازه نداده است ملخ ها به مزارع هجوم بیاورند.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه با بیان اینکه در منطقه تربت حیدریه چهار کانون اصلی تولید و نشر ملخ شناسایی شده، عنوان كرد: کمرسفید در بخش کدکن، خماری در بخش رخ، شکسته عالی و تجرود و نیز قندشتن از توابع بخش مرکزی چهار کانون شناسایی شده ملخ هستند که بیشتر در شرایط رطوبت و بارش باران تخم ها فعال شده و به نوزاد تبدیل می شوند.
کریمی پیدایش ملخ ها را دارای دو بعد اقتصادی و تبعات اجتماعی عنوان و اظهار کرد: با وجود آنکه خسارت اقتصادی ملخ مربوط به دوران نوزادی است، اما غالبا مردم تصور می کنند در زمان هجوم ملخ به شهر و روستاها، خسارت وارد می شود و لذا تبعات اجتماعی آن بیشتر از خسارت اقتصادی تصور می شود.
وی گفت: در مراتعی که سمپاشی صورت گرفته با نصب پرچم قرمز، از کشاورزان و دامداران خواسته شده از عبور و چرای دام های خود امتناع ورزند.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه همچنین به پیدایش آفت زنگ زرد گندم، متعاقب بارندگی های اخیر اشاره کرد و گفت: این آفت بیشتر در مزارعی به وقوع می پیوندد که کشاورزان از گونه های بذری اصلاح نشده استفاده کرده باشند.
وی بیشتر کانون های زنگ زرد گندم در این شهرستان را روستاهای خرم آباد، عمادیه، رودخانه، جوادیه، سلطان آباد و شیرآباد بخش رخ و نصرت آباد و ترقی از بخش کدکن ذکر کرد که بیشتر کشاورزان این روستاها مبادرت به کشت ارقام محلی خود نظیر «امید» و «روشن» می کنند.
کریمی افزود: این کانون ها غالبا از نیمه اردیبهشت فعال می شوند و ما نیز از 10 روز قبل سمپاشی را آغاز کرده ایم و تاکنون 250 هکتار از کشتزارهای منطقه سمپاشی شده است.

منبع: ايرنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار