تابناک زنجان گزارش می دهد:
مدتهاست که مسئولین شهری و استانی زنجان در تلاش برای برخورد با پدیده هایی مانند قاچاق کالا و دست فروشی در معابر هستند اما تاکنون کمتر مسئول و رسانه ای به دلایل افزایش این معضلات اجتماعی در زنجان توجه نموده است.
کد خبر: ۲۲۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 04 May 2016

امروزه مساله گره گشایی اقتصادی به اولویت اول مورد انتظار مردم از دولت بدل شده است زیرا فشارهای ناشی از تحریم های بین المللی در کنار مدیریت ناکارآمد اقتصادی نهادهای حاکمیتی مدتهاست که شرایط زندگی حداقلی را برای اکثر آحاد جامعه و بطور خاص اقشار کم درآمد سخت و طاقت فرسا نموده است .

البته اگر چه تحریم های بین المللی به طور کلی تمام آحاد ملت ایران را هدف قرار داده است اما میزان فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و سوء مدیریت در هر استان متفاوت از استان دیگری است زیرا فاکتورهای تاثیرگذار بر معیشت و اقتصاد مردم هر استان بعضا منحصرا ویژه آن منطقه خاص جغرافیایی و اقلیمی است .

بی کاری در زنجان بیداد می کند / دست فروشی آخرین سنگر جوانان جویای کار

بطور مثال نواحی مرزی در دوران اوج تحریم های اقتصادی شاهد شکوفایی نسبی در اقتصاد محلی خود بودند اما استانهایی مانند زنجان بدلیل عدم بهره مندی از اقتصاد پویا و پایدار که بخشی مهمی از آن وابسته به فعالیت صنایع مادر و بزرگ است متاسفانه ضربات جبران ناپذیری را در سالهای گذشته تحمل نموده اند که امروزه عوارض اجتماعی و فرهنگی آن بصورت آهسته و پیوسته در حال خودنمایی و بروز در سطح جامعه زنجان است.

بطور مثال ماههاست که یکی از اخبار ثابت رسانه های استان به خبر ضبط و کشف کالاهای قاچاق در زنجان اختصاص یافته است و یا مدتهاست که مسئولین نسبت به افزایش دستفروشان در استان زنجان و دلایل برخورد با آنها سخن می گویند اما کمتر رسانه ای تا کنون به شکل عمیق به دلایل ایجاد این نوع آسیب های اجتماعی پرداخته است.

از این رو خبرنگار تابناک زنجان برای بررسی دلایل افزایش قاچاق کالا و دستفروشی در زنجان به سراغ تعدادی از دستفروشان فعال در سطح شهر رفت که یکی از آنها در واکنش به سوالی در مورد دلایل پرداختن به این نوع از کسب و کار اظهار داشت: من به عنوان یک دست فروش تحصیل کرده این استان هستم و حتی با هزاران آرزو و امید در دانشگاه و در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک تحصیل کردم اما امروز بدلیل نبود فضای کار و برای تامین معاش خود مجبورم با فروش لباس های متفرقه گذران زندگی کنم.

وی افزود: متاسفانه من تنها دانشگاهی دست فروش زنجان نیستم ده ها نفر دیگر هم در این شهر با تحصیلات دانشگاهی در حال دست فروشی هستند چون این استان نه تنها صنعتی ندارد بلکه بدلیل سیاست زدگی فضای حاکمیتی آن ، همان صنایع محدود استان هم در حال تعطیلی و ویرانی هستند.

این فارغ التحصیل دانشگاه زنجان با اشاره به دلایل افزایش دست فروشان در زنجان و تلاش مسئولین برای مقابله با آنها واکنش نشان داد و تاکید کرد: مردم و جوانان زنجان در طول تاریخ مردم عزت مندی بوده اند لذا من و صدها نفر مانند من شاید امروز برای دغدغه نان و بدلیل نداشتن حداقل سرمایه مجبور به دست فروشی شده باشیم اما باید مسئولین قبول کنند که اگر مانع از انجام همین تنها کار ممکن ما شوند باید فردا با صدها جرم و جنایت مقابله کنند پس بهتر است که مشکل ما را از ریشه حل کنند و به فکر ساماندهی فضای کسب و کار و اشتغال استان باشند.

وی در پایان تصریح کرد: البته وقتی بحث ساماندهی فضای کسب کار پیش می آید باز مسئولین به دنبال ساده ترین راه ممکن می روند و بجای حل بحران صنایع استان به فکر ملزم کردن ما به پوشیدن یونیفورم دست فروشی و پرداخت مالیات می افتند دقیقا همان کاری که با کودکان روزنامه فروش چهار راههای تهران و مشهد کردند!

یکی دیگر از دست فروشان نیز با اشاره به جمله ای از مقام معظم رهبری در مورد ظلم نکردن به کولبران ضعیف گفت : آیا واقعا مشکل اقتصاد کشور با مصادره چند جوراب و زیرپوش و یا یک تلویزیون که من برای کسب حداقل سود از مناطق مرزی به اینجا آورده ام حل می شود! واقعا اگر مسئولین توانی دارند آن را صرف مقابله با مفسدان بزرگ اقتصادی کنند و با محرومینی مانند من به عنوان اخلالگر اقتصادی برخورد نکنند.

از سوی دیگر برخی مسئولین نیز در مواجهه با مساله افزایش کسب و کارهای کاذب در زنجان با نگاهی سطحی و غیر علمی از این مسائل گذر می کنند بطور مثال یکی عضو شورای شهر زنجان مدتی قبل در گفتگو با رسانه ها بر ضرورت ساماندهی دست‌فروشان موجود در سطح شهر زنجان تاکید کرده  و اظهار داشته است: « افرادی که با استفاده از خودروی خود اقدام به دست‌فروشی می‌کنند مشکلات ترافیکی را ایجاد کرده‌اند» .

در پایان با توجه به آنچه که این محرومترین اقشار جامعه بیان کردند پرواضح است که در صورت عدم تلاش مسئولین نسبت به احیای حداقل شرایط کارآفرینی در استان زنجان در آینده ای نه چندان دور باید شاهد افزایش جرایم و آسیب های اجتماعی در این خطه تاریخی باشیم همانگونه که امروز نیز بنا بر آمارهای رسمی نرخ ازدواج در استان زنجان کاهش یافته و در مقابل آن نرخ وقوع پدیده تلخ طلاق در در حال افزایش است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار