آسم بيماري شايعي است كه احتمال شيوع آن از كودكي تا كهن سالي وجود دارد و بيشترين سن بروز آن عمدتا سه تا چهار سالگي است.
کد خبر: ۲۲۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 03 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، آسم واژه اي يوناني به معناي نفس نفس زدن، يك بيماري التهابي رايج مزمن مجاري هوايي است كه ويژگي‌هاي آن عبارتند از علائم متغير و عودكننده، انسداد برگشت پذير جريان هوا و اسپاسم برونش.

در شرايطي كه ابتلا به آسم، با افزايش شهرنشيني و آلودگي هوا به يك معضل جدي در حوزه بهداشت بدل شده است، نخستين سه شنبه ماه مه ( امروز 14 ارديبهشت ) به عنوان روز جهاني آسم مي تواند فرصت مناسبي براي افزايش آگاهي مبتلايان و اتخاذ راهكاري براي پيشگيري از شيوع اين بيماري باشد.
احتمال ابتلا به اين بيماري براي تمامي گروه‌هاي سني از كودكي تا كهولت وجود دارد و مشكلاتي نيز براي مبتلايان ايجاد مي كند.
بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، در سال 2013 ميلادي حدود 235 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بودند كه بيشتر آنها را كودكان تشكيل مي دادند. در20 سال اخير اين بيماري در ميان گروه‌هاي سني مختلف، بخصوص كودكان افزايش چشمگيري داشته است. 

** نقش ژنتيك در آسم بسيار دخيل است
دكتر سياوش عابدي عضو هيات علمي دانشگاه مازندران درباره اين بيماري گفت: آسم يك بيماري التهابي مزمن است كه بيشترين سن بروز آن عمدتا در سه تا چهار سالگي است.
وي ادامه داد: اين بيماري به اشكال آب ريزش بيني، قرمزي دور چشم و ضايعات پوستي ظاهر مي شود و نقش ژنتيك در آن بسيار دخيل است.
اين فوق تخصص ريه در پاسخ به اين سوال كه آيا با وجود دخيل بودن ژنتيك يك نوزاد نيز مي تواند اين بيماري را با خود به همراه داشته باشد، اظهار داشت: نه؛ نوزاد شيرخوار بخاطر تعاملي كه بين عوامل محيطي وژنتيك برقرار مي شود، در دوران شيرخوارگي معمولا به اين بيماري مبتلا نمي شود و حدودا سه سالگي اين بيماري بروز مي كند.
وي ادامه داد: اگر شخص مبتلا به آسم در سنين پايين دختر باشد، احتمال بهبودي او در سنين بالاتر بسيار بيشتر است.
به گفته وي، حمله هاي تنگي نفس به كرات در مبتلايان به آسم اتفاق مي افتدكه البته شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است.

**با آسم مدارا كنيم
عضو هيات علمي دانشگاه مازندران با تاكيد بر دخيل بودن ژنتيك در بروز آسم، خاطرنشان كرد: از آنجا كه 90درصد اين بيماري پايه ژنتيك دارد لذا قابل درمان نيست اما بايد با آن مدارا كرد.
وي ادامه داد: اين بيماري كنترل شدني است و بايد از عوارض و شعله ور شدن آن، پيشگيري كرد.
اين فوق تخصص ريه ميزان شيوع آسم را در جامعه 10 تا 12 درصد عنوان كرد و گفت: احتمال بروز و شيوع اين بيماري در جوامع صنعتي و پيشرفته بيشتر از جوامع روستايي است.

**تحريك و تشديدكننده هاي آسم
دكتر عابدي نگهداري حيوانات خانگي و تماس با موي آنها، استفاده از لوازم كرك و پرز دار مانند بالش تهيه شده از پر حيوانات، دود حاصل از سيگار و تنباكو، آلودگي هوا، انواع محرك هاي شيميايي و انواع لوازم بهداشتي شيميايي را از جمله مهمترين محرك ها و تشديدكننده هاي آسم عنوان كرد.
به گفته وي، برخي از شرايط مانند استرس، احساس خشم و ترس و همچنين آلاينده هاي موجود در هوا مي تواند موجب تشديد اين عارضه شود.
وي اضافه كرد: استنشاق هواي سرد نيز باعث تشديد آسم مي شود و بهتر است اين دسته از افراد در هواي سرد ورزش نكنند.

**واكسن آنفلوانزا بزنيد
عضو هيات علمي دانشگاه مازندران از كساني كه در معرض بيماري آسم قرار دارند خواسته تا حتما واكسن آنفلوانزا بزنند و تصريح كرد: آسم به تنهايي مشكل ساز نيست بلكه بروز بيماري هاي ديگري چون آنفلوانزا موجب تشديد آن و ايجاد مشكلات در فرد مبتلا به آسم مي شود.

**اجماعي در رژيم غذايي مبتلايان به آسم وجود ندارد
دكتر عابدي با بيان اينكه تاكنون اجماعي در رژيم غذايي مبتلايان به آسم مشاهده نشده است، گفت: هنوز متخصصان در اين زمينه به نظر مشترك نرسيدند اما معمولا خوردن ميوه اي چون موز و غذاهايي چون عسل و شلغم توصيه مي شود.
وي ادامه داد: مصرف موز باعث مي شود تا فرد كمتر دچار خس خس سينه شود و مصرف عسل و شلغم در نرمي سينه موثر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار