زیباکلام در ارومیه
جایگاه مجلسی که قرار بوده در راس امور باشد، همه امور زیر نظر آن باشد و مجلس نسبت به آن امر آگاه باشد، سقوط و نزول بسیار داشته است.
کد خبر: ۲۱۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 24 April 2016

تابناک آذربایجان غربی: دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که کاندیداها این بار در تعداد کمتر، مجال بیشتری برای تبیین اهداف خود به مردم دارند. کاندیداهای اصلاح طلب و حامیان دولت نیز، با برنامه ریزی های صورت گرفته پذیرای سخنرانان مطرح کشوری خواهند بود. در این راستا دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طبق برنامه ریزی های انجام شده باید، در میاندوآب و ارومیه به سخنرانی می پرداخت که اولین سخنرانی وی در شهرستان میاندوآب با مداخله نیروهای فشار لغو شد. زیباکلام سپس در ستاد مجید دودکانلوی میلان کاندیدای راه یافته به لیست امید در حوزه انتخابیه ارومیه به سخنرانی پرداخت.

ارجحیت دموکراسی بر قوم گرایی

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه با حاکم شدن دموکراسی در بسیاری از کشورهای جهان؛  احترام به حقوق شهروندان از قبیل تحصیل در مدارس به زبان مورد نظر آنان، احترام به افکار و اعتقادات آنان، تامین نیاز های انسانی و مادی و بر آورده شدن حقوق بشر را دلیلی بر این دانست که کسی نمی خواهد از آن کشور ها مهاجرت کند. و یا دیگر نمی خواهند مستقل شوند، چرا که هر آن چیز که می خواهند، دارند.  این در حالی است که در تهران اهل سنت حتی یک مسجد ندارند. 

زیباکلام افزود: من از بابت انسجام ترک ها و کردها امشب بسیار خوشحال شدم. در جمع شما یک چیز مهم است و آن ترک بودن یا کرد بودن نیست. خواهران و برادران به خود ببالید و افتخار کنید. شما باید خود را تشویق کنید، چرا که توانستید در ورای قومیت قدم بردارید. باید بالاتر از قومیت،  ترک بودن و کرد بودن قرار بگیرید و این کاری است که شما امشب انجام دادید.
 وی با بیان اینکه، شما امشب به واسطه کرد بودن مهندس میلان و یا ترک بودن دکتر بهادری جمع نشده اید، اظهار کرد: امشب جمع شده اید تا بگوید ما پشتیبان آقای مهندس میلان  هستیم، چون وی اصلاح طلب است و خرد جمعی اصلاح طلبان آذربایجان غربی پس از بحث بسیار به این جمع بندی رسیده است که آن صفات، ویژگی ها و خصوصیاتی که باعث می شود مهندس میلان در چارچوب اصلاحات، قرار گیرد را در او دیده ایم. ما او را نامزد جمع اصلاح طلبان میدانیم، نه به واسط کرد، ترک، شیعه، سنی بودن بلکه به واسطه داشتن حداقل صفاتی که از یک اصلاح طلب انتظار داریم در ایشان وجود دارد و این امر در مورد خود بنده هم هم صادق است.

نزول مجلس از جایگاه واقعی
این استاد دانشگاه تهران،  در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: خواهران و برادران باور کنید گمشده ی همه ما در ارومیه، تبریز، تهران و...  دموکراسی است. " دموکراسی یعنی اینکه در ابتدای خیابان امام خمینی ارومیه یک دبستان به اسم ماموستا ملاآواره باشد که در آن از اول ابتدایی به زبان کردی تدریس شود، در همان خیابان دبستانی باشد به اسم شیخ محمد خیابانی که به زبان ترکی تدریس کند، دبستان دیگری باشد که به زبان فارسی تدریس کند، در همان خیابان دبستانی باشد که به دو زبان تدریس کند و هر فرد فرزندش را در دبستانی که مد نظر دارد مشغول به تحصیل نماید که این امر را نشان دهنده وجود دموکراسی است".
زیباکلام در ادامه با بیان اینکه،  در بخشی از کره زمین انسان ها می توانند به زبان خود درس بخوانند، قانون خود را داشته باشند و در بخش دیگری از کره زمین انسان ها مجبورند با چنگ و دندان بجنگند، خود و مخالفشان را از بین ببرند تا آن ها را به دست آورند.  خیلی از این امیال و آرزو ها که در ایران مدفون مانده اند بایستی توسط مجلس تحقق یابد. مجلس باید این ها را از قوه به فعل در آورد. این اهداف را بهادری ها و میلان ها زمانی که با رای ما انتخاب شوند و  در مجلس حضور یابند، باید  تحقق ببخشند. 

وی افزود: جایگاه مجلسی که قرار بوده در راس امور باشد، همه امور زیر نظر آن باشد و مجلس نسبت به آن امر آگاه باشد، سقوط و نزول بسیار داشته است.

این تحلیلگر با اشاره به این که مساله هسته ای مهمترین موضوع کشور در یک دهه اخیر بوده است و این امر به اشکال مختلف در زندگی ما تاثیرگذار بوده است اما مجلس هفتم، هشتم و نهم در دوران احمدی نژاد هیچ وقت به این مساله ورود نکرد. جلیلی نزدیک شش سال مذاکره می کرد. در این مدت حتی یک بار مجلس از ایشان توضیحی نخواست. آیا صحیح است جایگاه مجلس در حدی سقوط کند که به مهمترین مساله کشور است کمترین توجهی نکند؟


رای ما و شما، ورای قومیت
زیباکلام، ضمن انتقاد از بی توجهی مجلس به فسادی که کشور را در برگرفته است و مساله بیکاری میلیونی، از بی توجهی مجلس نسبت به این امور و بی تفاوتی مجلس نسبت به وظایف آن انتقاد کرد.
وی در پایان صحبت هایشان خطاب به حاضرین گفت: اتحاد و انسجام شما را در این شهر به فال نیک می گیرم و امیدوارم این اتحاد و انسجام گذرا نباشد بلکه ما هم مانند بسیاری از کشورها در ورای کرد بودن آقای میلان و ترک بودن آقای بهادری از اینان حمایت کنیم. به امید روزی که اگر از ما بپرسند که چرا می خواهید به مهندس میلان رای دهید، بگوییم برای کرد بودن و سنی بودن به ایشان رای نمی دهم(همینطور دکتر بهادری...) بلکه به ایشان رای می دهم چرا که فکر می کنم وفادار به دموکراسی اند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تورک
|
United States
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
دموکراسی یعنی اینکه در ابتدای خیابان ولی عصر در تجریش دبستانی باشد به اسم شیخ محمد خیابانی که به زبان ترکی تدریس کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار