کد خبر: ۲۱۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 15 April 2016
تابناک گیلان - مديركل حفاظت محيط زيست گيلان از تصويب 110 ميليارد ريال براي اجراي پروژه هاي 12 گانه در استان خبر داد.

قربانعلي محمدپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در انزلي اظهار كرد: ايجاد تصفيه خانه شيرابه هاي محل دفن زباله سراوان ، ايجاد تصفيه خانه فاضلاب شهرصنعتي رشت و دو تصفيه خانه محلي براي فاضلاب شهري با ظرفيت 10هزار مترمكعب در برنامه اداره كل محيط زيست گيلان براي سال جاري قرار دارد.

وي با بيان اينكه يكي از تصفيه خانه هاي رشت به زودي با همين اعتبارات به بهره برداري مي رسد افزود: اين پروژه ها به تاييد كارگروه مديريت مشترك احياء تالاب در استان رسيده و بخشي از منابع نيز تخصيص داده شده است.

محمدپور يادآور شد: 10هكتار ديگر از پناهگاه حيات وحش منطقه سلكه نيز رسوب برداري شده است.
*لزوم مديريت زباله
وي زباله را يكي از مشكلات عمده محيط زيست استان هاي شمالي از جمله گيلان دانست و افزود: گيلان با وجود حمايت هاي فني ، همچنان در خصوص مديريت زباله و جايگاه هاي نگهداري آن داراي مشكل بوده كه دستورالعمل هاي جديدي در راستاي بهبود وضعيت مكان هاي دفن زباله درسطح استان از سوي اداره كل محيط زيست ارائه شده است.
محمدپور با اشاره به لزوم استفاده مطلوب از ابزارهاي قانوني براي مديريت زباله درسطح استان گفت: گزارش پيشرفت مديريت پسماند در گيلان بصورت 20روزه به رييس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور ارائه مي شود.
وي با تاكيد بر لزوم مديريت پسماندهاي پزشكي تصريح كرد: پسماندهاي ويژه ازجمله مشكلاتي است كه مطالعات آن در چند سال گذشته در دانشگاه اميركبير انجام شده كه به دنبال جذب سرمايه گذار متخصص و مناسب هستيم.
وي درادامه به مقابله مكانيكي بعنوان اولين راه مبارزه با پديده سنبل آبي در تالاب انزلي اشاره و خاطرنشان كرد: به كمك ذينفعان ، جوامع محلي و دستگاه هاي اجرايي در بندرانزلي، تا روز جهاني تالاب موفق به پاكسازي 320هكتار از مساحت تالاب از سنبل آبي شديم.
محمدپوربا اشاره به پاكسازي بخشي از تالاب عينك از سنبل آبي گفت: باتوجه به مطالعات انجام شده درخصوص مقابله شيميايي و يا بيولوژيكي با پديده مهاجم سنبل آبي، منتظر نتيجه مطالعات و بكارگيري بهترين روش براي مقابله با اين مهمان مهاجم هستيم.
استان گيلان يكي از استان‌هاي شمالي كشور با مساحت 14 هزار و 711 كيلومتر مربع است . همجواري با دريا و نيز پيوستگي جلگه هاي ساحلي با دره ها و كوهستان ها، باعث ايجاد تنوع اقليمي و اكولوژيكي خاص در استان گيلان شده است.
عدم مديريت زباله استان و آلودگي اكوسيستم هاي آبي و آلودگي خاك ، ورود فاضلاب هاي خانگي، شهري ، صنعتي و بيمارستاني به آب هاي سطحي و زير زميني ، استقرار صنايع پراكنده، غيرهمگن و ناسازگار با محيط زيست در استان، تغيير كاربري اراضي ، استفاده غير اصولي از كود، سموم، آفت كش ها و علف كش ها در استان و در نهايت آلودگي آب و خاك، تخريب منابع طبيعي اعم از جنگل و مرتع، برداشت بي رويه شن و ماسه از رودخانه ها، وجود نيروي بيكار در استان و فشار بيش از اندازه به منابع طبيعي از جمله مهمترين معضلات زيست محيطي استان گيلان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار