معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: تا زمانی‌که مالکان حجره‌ها راضی به راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در سرای ملک نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۲۰۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 06 April 2016
محمود علی‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در مجموعه سرای ملک پیش از آغاز فعالیت‌های عمرانی فعالیت‌های حقوقی انجام نگرفت و لذا پس از مرمت این سرا، با بخش خصوصی و معارضان در گیر هستیم و تا زمانی که مالکان حجره‌ها راضی به راه اندازی آن نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.
 
وی افزود: ماجرای سرای ملک همانند این است که خانه شخصی، آباد شود و راضی نباشد تغییر کاربری دهد، ولی تا زمانی‌که مالکان رضایت نداشته باشند به همین شکل باقی خواهد ماند، این در حالی است که هنگامی که مالکان راضی شوند مجموعه میراث‌فرهنگی با تمام قوا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت رضایت مالکان حجره‌ها در سرای ملک فعالیت‌های عمرانی آغاز خواهد شد، زیرا مجموعه مورد‌نظر نیازمند مواردی همچون سرویس بهداشتی و ترانس برق فشار قوی است؛ در غیر این‌صورت سرای ملک به همین شکل باقی خواهد ماند.
 
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: قبل از آغاز فعالیت‌های میراث‌فرهنگی، سرای ملک مخروبه‌ای بوده که هویت معماری و تاریخی خود را از دست داده بود و لذا پس از شروع فعالیت‌های عمرانی تغییر ساختار اتفاق افتاده و به مجموعه‌ای زیبا تبدیل شد که برای راه‌اندازی آن نیازمند همکاری مالکان حجره‌ها و یا بخش خصوصی علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی برای خریداری مجموعه مورد ‌نظر هستیم.
 
وی عنوان کرد: در حالت کلی در زمینه سرای ملک مرمت وظیفه میراث‌فرهنگی بوده و خارج از وظیفه خود فعالیتی انجام نداده است، ولی با توجه به اینکه این مرمت‌ها تحت عنوان بازارچه صنایع‌دستی انجام گرفته و از اعتبارات صنایع‌دستی در این زمینه استفاده شده است؛ لذا انجام فعالیت‌های مربوط به صنایع‌دستی در این مکان تبدیل به دغدغه مسئولان و مردم استان شده است.
 
علی‌محمدی تصریح کرد: نشست‌های مختلفی با مالکان حجره‌ها در این سرا برگزار شده است که این مالکان نیز مشکلات خود همچون نداشتن انباری را در صورت واگذاری این حجره‌ها اعلام می‌کنند، ولی توافقاتی همچون برپایی چند نمایشگاه موقت صنایع‌دستی در این محل انجام گرفته است.
 
به گزارش ایسنا، سرای ملک که در بازار سنتی زنجان قرار دارد چند سال پیش مرمت شد، ولی این سرا که دارای 40 حجره است دارای مالکان زیادی بوده و این مالکان راضی به انجام فعالیت‌های میراث‌فرهنگی در این سرا نیستند، لذا با وجود هزینه‌های بسیاری که برای مرمت در این مکان انجام گرفته، مغفول مانده و انباری بازاریان زنجانی شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار