کد خبر: ۲۰۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 02 April 2016
پزشک مازندرانی بدون مرز گفت: عدم تجربه و عدم دانش و اطلاعات کافی از نحوه مراقبت در زمان بمباران شیمیایی بیشتر از ۴۰ موشک کاتیوشایی که داعش بر سر مردم روستای تازه خرماطو ریخت سبب آسیب و خسران مردم شده بود.

به گزارش تابناک مازندران، سید ناصر عمادی پزش بدون مرز قائمشهری، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد:  در ۲۳ اسفند ماه بعد از بمباران جنوب کرکوک عراق روستای تازه خرماطو به درخواست وزیر بهداشت عراق از وزیر بهداشت ایران، تعداد 8 نفر از پزشکان ایرانی که در جنگ شیمیایی صاحب تجربه بودند برای کمک به مردم جنوب این شهر اعزام شدند.

وی در خصوص سختی های مسیر عبور از مرز ایران تا روستای تازه خرماطو با اشاره به اینکه محل بمباران در کرکوک عراق روستایی به نام تازه خورماطو بود و حتی هنگام عبور از مرز ایران به روستای تازه خورماطو در کنار خیابان پرچم های نیروهای داعش دیده می شد، عنوان کرد: این نشان از آن بود که نیروهای داعش نیز در کانال های خود مستقر بودند و برای ناأمن کردن خیابان ها تک تیرانداز هایشان جاده را با گلوله می زدند و بنابراین ماشین حامل پزشکان ایران با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد تا مورد اسابت گلوله های داعش قرار نگیرد.

وی در مورد مردم روستای تازه خرماطوی کرکوک، اشاره کرد: مردم روستای تازه خرماطو همه شیعه و ترکمن بودند و این برای همگان جالب بود که جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر ترکمن و شیعه در عراق در چنین روستای بزرگی در حال زندگی هستند.

عمادی مصدومیت ناشی از  گاز خردل  را در ناحیه ریه، پوست و چشم مردم دانسته و گفت : گاز خردل یا سولفورموستات یا گاز تاول زا که در جنگ ایران و عراق هم استفاده شد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر جانباز شیمیایی در حال حاضر در ایران وجود دارد، در روستایی تازه خرماطو هم از همین گاز استفاده شد اما از نوع خفیف شده اش به همین دلیل مصدومان این منطقه درد و سوزش شدید در چشم و پوستشان داشتند.

وی تعداد افرادی که معاینه کردند در مدت سه روز را 990 نفر اعلام کرد و گفت:  از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر عارضه چشم، پوست و ریه داشتند و تعدادی از آنها نیز یکی از این علائم ناشی از مصمومیت گاز خردل در بدنشان نمایان شده بود.

این پزشک بدون مرز با اشاره به اینکه داعش با ۴۰ موشک کاتیوشا این روستا را بمباران و محل ها و خانه هایشان را مورد اصابت قرار داد، تصریح کرد: بوی گاز خردل که بوی سیر و پیاز بود حتی بعد از ۳ تا ۴ روز هنوز حس می شد که خود نیز دچار سرگیجه و تهوع شدم.

وی با بیان اینکه چرا داعش موشک هایش را بر روی مادران و فرزندان می ریزد، آنان چه گناهی کردند، ادامه داد: داعش چرا با سربازان و نیروهای عراقی نمی جنگد و با فرزندان و مادران آنان می جنگد، آنان بی دفاع هستند.

عمادی اشاره کرد:  تروریست ها دشمن همه مردم هستند و ایرانیان باید حواسشان باشد هر چند که ایران کشوری امن می باشد اما همانند جزیره ای که در اطرافش پر از آتش و جنگ است و باید در نظر داشته باشیم که شهرهای مرزی ایران ممکن است روزی آماج گلوله های شیمیایی دشمن قرار گیرد.

وی عنوان کرد: عدم تجربه و عدم دانش و اطلاعات کافی از نحوه مراقبت در زمان بمباران شیمیایی بیشتر از ۴۰ موشک کاتیوشایی که داعش بر سر مردم روستای تازه خرماطو ریخت سبب آسیب و خسران مردم شده بود.

این متخصص پوست  در خصوص مراقبت از خود در مقابل بمب های شیمیایی با بیان اینکه حمله شیمیایی متفاوت از حمله خمپاره ای است، تصریح کرد: گاز شیمیایی ممکن است در محیط روزها باقی بماند و مردم هم توجه ای به آن ندارند و ممکن است در فضایی قرار گیرند که موجب آلودگی و آسیب خودشان و همچنین با همان لباس آلوده وارد منزل شوند و اعضا خانوادهشان را نیز آلوده کنند.

عمادی با اشاره به اینکه هرچند حضور ما در کرکوک کاری بشردوستانه بود، وظیفه ماست تا به هر انسانی در گوشه ای از این دنیا که به حمایت ما نیاز دارند کمک کنیم، عنوان کرد: اما بخش دیگر آن کسب تجربه از این جنگ شیمیایی که این تجربه را باید به مردم و مسئولان خود انتقال دهیم اگر این اتفاق در ایران افتاد بدانیم که چگونه در مقابل این حملات شیمیایی از خود دفاع کنیم.

پزشک بدون مرز در پایان بیان کرد: من تأکید می کنم نیروهای امدادی کشورمان به خصوص جمعیت هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی و همچنین مراکز اورژانس و درمانی باید اطلاعات کافی از حملات شیمیایی داشته باشند تا بتوانند در لحظات حساس به کمک مردم بشتابند‌.

قائم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار