رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه از برنامه احیاء گیاه زو ( زوفا Common hyssop) در استان خبر داد و گفت: هم اکنون در مناطقی از دالاهو بذر گیاه زو کاشته شده است.
کد خبر: ۲۰۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 28 March 2016
رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه از برنامه احیاء گیاه زو ( زوفا Common hyssop) در استان خبر داد و گفت: هم اکنون در مناطقی از دالاهو بذر گیاه زو کاشته شده است.

محمدجواد ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قدیم گیاه زو در مناطق دالاهو برداشت می شد اما به دلیل برداشت بی رویه و غیراصولی هم اکنون این گیاه در استان وجود ندارد و زو موجود از طریق استان چهارمحال و بختیاری تامین می شود.

وی بیان داشت: در این زمینه منابع طبیعی استان چندین سال به دنبال تهیه بذر زو تحت عنوان گیاهان آینده و کشت آن در استان بود که این طرح الان در مناطق دالاهو انجام شده است اما آن چیزی که حائز اهمیت است آموزش نحوه برداشت اصولی این گیاه است که به ریشه آن آسیب نرسد.

ابراهیمی با اشاره به فصل برداشت گیاهان بهاره در استان اظهار کرد: طبق قانون برداشت گیاهان ریشه ای و پیازی در طبیعت ممنوع است و چون برداشت گیاهان بهاره برداشت اقتصادی نیست لذا با توجه به وسعت استان این امکان که در این زمینه نظارت کامل داشته باشیم وجود ندارد.

وی راهکار موثر در این زمینه را فرهنگسازی و آموزش احترام به طبیعت دانست و افزود: از جمله برنامه های در دست اقدام آموزش کشت گونه های پرمصرف مانند کنگر و زو است که ما بذر آن را در اختیار مردم قرار می دهیم تا کشت کنند.

ابراهیمی از نظارت بر برداشت گیاهانی که صرفه اقتصادی دارند مثل کتیرا و سقز و دریافت بهره مالکانه در استان خبر داد و گفت: همچنین بر برداشت شیرین بیان در مزارع نظارت می شود.

شنگ، کنگر، پیرچگ، سورانه، پاغازه، آویشن، ریواس و پنیرک از جمله گیاهان بهاره هستند که الان فصل رویششان در استان کرمانشاه فرا رسیده و علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی نیز دارند.

استان کرمانشاه دارای حدود 799 هزار و 169 هکتار مرتع، در نواحی مرتفع کوهستانی و نواحی کم ارتفاع و پست است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار