شهرستان دهلران دارای جاذبه های طبیعی گردشگری فراوانی برای بازدید علاقمندان به صنعت گردشگری و مسافرین نوروزی است.
کد خبر: ۲۰۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 24 March 2016
شهرستان دهلران دارای جاذبه های طبیعی گردشگری فراوانی برای بازدید علاقمندان به صنعت گردشگری  و مسافرین نوروزی است.

به گزارش تابناک ایلام؛آثار طبیعی ملی دهلران در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی دهلران واقع شده و با سه پدیده چشمه قیر، آبگرم و غار خفاش به صورت مثلثی قرار گرفته است.
 
مختصات جغرافيايي محدوده از َ17 ˚47 تا َ21 ˚47 طول شرقي و َ41 ˚32 تا َ43 ˚33 عرض شمالي می باشد آثار طبيعي ملي دهلران گرچه از وسعت اندكي برخوردار مي باشد اما وضعيت زمين ساخت و شرايط اكولوژيك حاكم بر اين منطقه  و وضعيت آبهاي زير زميني سبب شده است كه بر اثر تغيير و تحولات ايجاد شده در پوسته زمين پديده هاي طبيعي با ويژگي¬هاي خاص در اين ناحيه ظاهر گردند.
 
غارها (زيستگاههاي تاريك و مرطوب مناسب زيست خفاش ها) 
 
اين زيستگاه و پديده طبيعي در بخش شمال غربي دهلران و در فاصله 5/4 كيلومتري اين شهر و 5/1 كيلومتري از چشمه هاي آبگرم در دامنه جنوبي ارتفاعات سياه كوه و در ارتفاع 500 متري از سطح دريا واقع شده است.
 
 دهانه غار بصورت سايه سياهي از دور و از حوالي شهر قابل رؤيت است. اين غار داراي دو دهانه ورودي است كه دهانه اصلي آن وسيع و دهانه فرعي آن بصورت يك دالان كم عرض و كم ارتفاع مي باشد كه در قسمت غرب دهانه اصلي واقع شده است. 
 
راه دسترسي به غار از طريق شهر دهلران بوده و حدود 4 كيلومتر آن ماشين رو است و حدود 500 متر آن پياده روي است كه از طريق دره اي كه غار در قسمت بالاي آن واقع شده است بايد طي مسير نمود. 
 
اين غار داراي دالانها و خلل و فرج و حفرات متعددي در ديواره¬هاست كه در اثر حل شدن مواد آهكي و گچي و آهكي و نمكي در طول ساليان متمادي بوجود آمده است. وجود ستونهاي قنديل مانند كه در اثر بجا ماندن رسوبات آهكي و گچي و آهكي محلول در ترشحات آب از سقف بوجود آمده است (استالاكيت و استالاكميت ) زيبايي خاصي به اين غار داده است. 
 
اين پديده طبيعي علاوه بر زيبايي خاصي كه دارد و بعنوان يكي از شگفتيهاي طبيعي بسيار ارزنده نظر هر بيننده اي را بخود جلب مي كند بعنوان يك زيستگاه بسيار با ارزش و كم نظير خصوصاً براي گونه هاي متعددي از خفاش هاست كه روزها را در تاريكي مطلق اين غار بسر مي برند و پناهگاه بسيار امني براي اين گونه پستانداران حشره خوار مي باشد.
 
 اين غار با موقعيت مكاني خاص خود يعني در منطقه دهلران كه منطقه اي گرم و خشك بوده و حشرات در بيشتر طول سال فعاليت دارند محيط زيست و زيستگاه بسيار ايده آلي براي جمعيت بسيار زياد موجود در غار مي باشد و حفاظت و نگهداري از اكوسيستم اين غار و جلوگيري از ترددهاي بي رويه افراد بداخل غار كه سبب بر هم خوردن آرامش زيستگاهي درون غار مي گردد ضرورت دارد تا نسل اين پستاندار حشره خوار كه در زنجيره حياتي اكوسيستم با نقش بيولوژيك برجسته¬اي كه دارد تداوم يابد .
 
نمای دور از غار خفاش
 
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
نمایی از غار خفاش شهرستان دهلران
 
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
 
چشمه هاي آب گرم 
 
چشمه هاي آبگرم در فاصله چهار كيلومتري شمال دهلران و در ابتداي منطقه آثار طبيعي ملي بصورت مجموعه¬اي از ¬اي بزرگ و كوچك از زمين مي¬جوشد و اين چشمه¬هاي طبيعي آب گرم گوگردي كم نظير نيز بعنوان پديده طبيعي ديگري در محدوده آثار طبيعي ملي دهلران و در فاصله حدود 700 متري چشمه قير بر ارزش اين منطقه افزوده است. 
 
آب اين چشمه¬ها كه داراي دمائي برابر 50 تا 55 درجه سانتيگراد است پس از جمع شدن با دبي حدود 300 ليتر بر ثانيه در سطح زمين جاري مي¬گردد و در نهايت رودخانه سَرگَرو را تشكيل مي¬دهند.
 
آب اين چشمه ها از نوع فسيلي هستند كه به علت وجود گوگرد بوي تند آنها محدوده وسيعي را كه شامل دهلران نيز مي گردد، در بر مي¬گيرد.
 
از آب چشمه¬ها جهت استحمام براي دفع بيماري¬ها استفاده مي¬گردد و در بخش هاي پائين دست از اين آب براي آبياري اراضي كشاورزي نيز استفاده مي شود. 
 
چشمه¬هاي آب گرم در دو مسيل بر سطح زمين جاري مي¬شوند كه شامل مسيل سرگرو و مسيل بلور مي باشند كه حدود 300 متر از سطح دريا ارتفاع دارند.
 
شکل (18)- نمایی از چشمه های آبگرمه و مسیر رودخانه آن در شهرستان دهلران
 
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
 
چشمه هاي قير و زيستگاه وابسته به آن 
 
اين چشمه¬ها در بخش جنوبي محدوده آثار طبيعي ملي دهلران و در دشت و دامنه سياه كوه و در فاصله 5 كيلومتري جنوب شرقي دهلران در منطقه¬اي دشتي واقع شده¬اند. 
 
از اين چشمه¬ها قير به همراه از زمين مي¬جوشد و پس از جمع شدن در حوضچه طبيعي بر روي سطح زمين روان شده و قيرها در مسير پراكنده شده¬اند. 
 
آب اين چشمه¬ها سبب رويش گياهان آبزي نظير ني، لوئي، ساز و گياهان آبدوست شده است كه تبديل به يك زيستگاه آبي در منطقه گرديده است كه گونه¬هاي متعددي از پرندگان را به خود جلب نموده است. 
 
اما آغشته بودن آب اين چشمه¬ها به مواد نفتي و قير مشكلاتي را براي زيستمندان وابسته به اين زيستگاه نظير پرندگان و پستانداران كوچك جثه نظير خرگوش و جوندگان بوجود آورده است كه لازم است براي جلوگيري از خسارت وارده تمهيداتي در ممانعت از امكان ورود جانوران به توده¬هاي قير اتخاذ گردد. 
 
حفظ و نگهداري چنين پديده هاي طبيعي بسيار با ارزش كه داراي ارزش¬هاي مختلف علمي و تحقيقاتي و تفرجي است امري ضروري محسوب گرديده و لازم است با سرمايه¬گذاري اندك و ايجاد آگاهي¬هاي فرهنگي در كشور و جهان بهره وري لازم را با جلب اكوتوريسم به عمل آورد.
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان دهلران
 
نمایی از چشمه قیر شهرستان دهلران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار