تابناک:استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: بیانیه مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در لوزان سوئیس، حضور ایران در میان 10 کشور فعال دنیا در زمینه فناوری هسته ای را مورد تایید قرار داد.
کد خبر: ۱۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 06 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان دکتر علی امیدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بیانیه صادر شده در لوزان سوئیس ایران به عنوان یکی از 10 کشور دارای فناوری هسته ای در جهان شناخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه و اعتبار ایران در رقابت هسته ای در دنیا حفظ و تایید شد ،اظهار کرد: این امتیاز بزرگی است که فعالیت های هسته ای ما مورد شناسایی و تایید بین المللی قرار گرفت.

این استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دیپلماسی یک بازی برد - برد است گفت: در دیپلماسی باید امتیاز بدهید تا بتوانید امتیاز بگیرید در غیر این صورت دیگر بازی برد - برد نیست.

امیدی با اشاره به امتیازهایی که ایران در بیانیه لوزان گرفته است افزود: یکی از این امتیازها همان تایید فعالیت های هسته ای و یکی دیگر، رفع تحریم های بین المللی است.

وی با بیان اینکه تحریم های بین المللی هزینه های سنگینی برای ایران به همراه داشت تصریح کرد: با اجرای مفاد این بیانیه و در صورت توافق نهایی، ساختار این تحریم ها شکسته شده و به حداقل می رسد.

امیدی با اشاره به امتیازهایی که ایران به طرف مقابل در مذاکرات هسته ای داده است آنها را شفاف تر کردن برنامه های هسته ای برای سازمان های بین المللی و اعتماد سازی در این زمینه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس این بیانیه هیچیک از تاسیسات هسته ای ایران تعطیل نمی شود افزود: با باز طراحی مراکزی مانند اراک، فناوری های مدرن هسته ای نیز وارد کشور می شود.

امیدی به تاریخی خواندن بیانیه لوزان از سوی رئیس جمهوری امریکا اشاره و تاکید کرد: این صحبت ها نشان می دهد که اراده سیاسی قوی برای انعقاد توافقنامه وجود دارد.

وی افزود: دولت یازدهم نیز اثبات کرده است که اراده قوی برای انعقاد توافقنامه دارد.



*** توافقنامه نیازی به تصویب مجلس یا کنگره ندارد

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به مفاهیم بین المللی در مذاکرات و تفاوت آنها با یکدیگر گفت: اگر مذاکراتی در سطح بین المللی به « توافق » (Agreement) برسد طرفین آن، دولت ها هستند و نیازی به تصویب آن در پارلمان یا مجلس یا کنگره داخل کشورها ندارد.

امیدی توافقنامه را در سطح اجرایی کشورها خواند و افزود: این توافق نیازی به تصویب در نهاد قانونگذار کشورها ندارد.

وی با اشاره به تفاوت توافقنامه با سایر مفاهیمی مانند معاهدات و قطعنامه توضیح داد: اما موضوع « معاهدات » یا « سند بین المللی » بر اساس عرف بین المللی نیاز به تصویب در نهاد قانونگذار و پارلمان کشورهای طرف مذاکره دارد.

این استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان درباره « قطعنامه » گفت: قطعنامه نیز توسط شورای امنیت تصویب می شود و همه کشورهای عضو سازمان ملل ملزم به اجرای مفاد آن از نظر حقوقی هستند.

وی درباره « بیانیه » و « تفاهمنامه » نیز اظهار کرد: در این دو مورد، افق و چارچوبی برای همکاری بین کشورهای طرف مذاکره مشخص و نقشه راه کلی تعیین می شود.

امیدی با بیان اینکه در بیانیه و تفاهمنامه، جزئیات کار چندان مشخص نمی شود افزود: در ادامه جریان کار است که طرفین با جزئیات مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: سندی که در لوزان سوئیس منتشر شد مصداق بیانیه است چراکه مسیرهای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را تعریف و راه حل های بسیاری از مسائل مورد اختلاف را تبیین می کند.

به گزارش ایرنا، تیم مذاکره کننده ایران از ششم فروردین امسال در لوزان سوییس با نمایندگان کشورهای 1+5 مذاکرات هسته ای خود را از سر گرفت و این مذاکرات تا بامداد روز 13 فروردین ماه جاری طول کشید و درپایان آن بیانیه ای قرائت شد که نشان دهنده تفاهم اولیه دو طرف در زمینه های مختلف است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار