با این‌که مسئولان اداره کل بهزیستی استان از صرف تمام تلاش خود برای رفاه حال معلولان و تامین نیازهای آنها به ویژه مسکن سخن می‌گویند هنوز معلولان بسیاری در انتظار خانه‌دار شدن به سر می‌برند و این تلاش‌ها پاسخگوی دغدغه معلولان استان نیست.
کد خبر: ۱۹۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد،با این‌که مسئولان اداره کل بهزیستی استان از صرف تمام تلاش خود برای رفاه حال معلولان و تامین نیازهای آنها به ویژه مسکن سخن می‌گویند هنوز معلولان بسیاری در انتظار خانه‌دار شدن به سر می‌برند و این تلاش‌ها پاسخگوی دغدغه معلولان استان نیست.
طرح نهضت مسکن‌ معلولان استان با تعیین سهمیه 3271 واحد مسکونی برای معلولان استان از سال 89 کلید خورد اما با گذشت 5 سال از اجرای این طرح تنها 1650 واحد مسکونی یعنی نیمی از سهمیه تعیین شده به معلولان واگذار شده است.
254 واحد دیگر از مسکن معلولان استان در قالب طرح نهضت مسکن معلولان در مرحله واگذاری زمین و 611 واحد هم در مرحله نازک‌کاری است.
گفت‌وگوی روزنامه همشهری با برخی از معلولان استان نشان می‌دهد که آنها در کنار مطلع بودن از تلاش دستگاه‌های دولتی برای رفاه و آسایش معلولان، انتظار همکاری بیشتری از دولت و خیران برای بهبود وضعیت زندگی به ویژه مشکلات مسکن خود دارند.

مشکل مسکن معلولان از زبان خودشان
پدری که 2 فرزند معلول دارد به مشکلات اجاره‌نشینی معلولان اشاره می‌کند و می‌افزاید: سازمان بهزیستی برای واگذاری مسکن معلولان سخت‌گیری‌های بسیاری دارد.
وی که علاقه‌ای به درج نامش در گزارش ندارد، می‌گوید: اداره بهزیستی استان برای واگذاری مسکن معلولان مبلغی به‌ عنوان «آورده» از معلولان مطالبه کرده که از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند.
یک معلول جسمی و حرکتی هم درباره مشکلات تامین مسکن معلولان می‌گوید: چند سالی از کلید خوردن مسکن اجتماعی معلولان می‌گذرد اما برخی مسکن خود را تحویل گرفته‌اند و برخی هنوز روند اداری را طی نکرده‌اند.
«فاطمه آراسته»، می‌گوید: مسکن معلولان دوندگی‌های اداری زیادی دارد و این در حالی است که تنظیم سند این مسکن‌ها هم مشکل‌ساز است.
وی می‌افزاید: آنطور که شنیده‌ام، برخی پروژه‌های مسکن معلولان از نظر استاندارد‌های ساختمان، مناسب‌سازی نشده‌ است. اگر به واقع این‌طور باشد، مسکن معلولان چه تفاوتی با مسکن دیگر اقشار جامعه خواهد داشت؟ وی با بیان این‌که شنیده‌هایش حاکی از آن است که سند این خانه‌ها به‌ نام معلول ثبت نخواهد شد، می‌افزاید: با این شرایط مزایای این مسکن برای معلولان چه خواهد بود؟
معلول دیگری می‌گوید: بهزیستی اقدامات موثری برای معلولان انجام داده اما مشکلات معلولان کم نیست و ما همچنان نیازمند توجه بیشتری از سوی اداره بهزستی هستیم.
«رضا درویشی» با بیان این‌که هنوز دانشجوست، به نیاز معلولان به شغل و مسکن اشاره می‌کند و می‌افزاید: من و چند نفر از همنوعانم، مهارت‌های فنی و گواهینامه آنها را کسب کرده‌ایم، اما هنوز مشکل اشتغال و مسکن داریم. به گفته وی، طرح مسکن اجتماعی با مشکل زمان‌بربودن روند اداری و تنظیم سند روبه‌روست.

نتایج اجرای طرح نهضت تامین مسکن معلولان در استان

قائم مقام معاون امور مشارکت‌های بهزیستی استان با اشاره به آغاز اجرای طرح نهضت مسکن‌سازی معلولان در استان، می‌گوید: در این طرح که از سال 89 اجرا شده‌، 3271 واحد مسکونی برای معلولان استان پیش‌بینی شده ‌است.
«سیدمهدی حسینی» می‌افزاید: تاکنون 1650‌واحد مسکونی در قالب این نهضت تحویل داده شده و 254‌واحد دیگر هم در مرحله واگذاری زمین است.
به گفته وی، خانواده‌هایی که تحت پوشش بهزیستی هستند می‌توانند با ثبت نام و پرداخت مبلغ اولیه 15‌میلیون تومان به عنوان « سهم آورده» که بنا به نوع مسکن و شهر آن متفاوت است، صاحب مسکن شوند.
حسینی با بیان اینکه، سهم آورده بعضی از خانه‌ها به 25 میلیون تومان هم می‌رسد، می‌گوید: تسهیلات مسکن معلولان نیز شامل ارائه وام با بازپرداخت 4 درصد است.
وی می‌افزاید: طی تفاهمی که با شورای اسلامی ‌شهر، مسکن و شهرسازی و بنیادمسکن شده‌است، زمین‌هایی برای ساخت مسکن معلولان در اختیار بهزیستی قرار خواهدگرفت.

برنامه بهزیستی برای مسکن معلولان در روستاها
حسینی با بیان اینکه، بهزیستی برای رفاه معلولان در روستاهای استان هم برنامه دارد، می‌افزاید: طبق تفاهم‌نامه اداره بهزیستی و بنیاد مسکن، مسکن معلولان در روستاها بهسازی و نوسازی خواهد شد.
به گفته این مسئول، در این میان، معلولانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، می‌توانند برای مناسب‌سازی منازل خود درخواست دهند. وی می‌افزاید: در استان 350 نفر معلول که 341 نفر از آنان مددجو و 9 خانواده 2 و چند معلولیتی هستند از این طرح بهره‌مند شده‌اند. وی می‌افزاید: بیشتر طرح‌های مسکن معلولان در محدوده امامشهر، محمودآباد، جاده فرودگاه و حسن‌آباد در نظر گرفته شده‌ است.
قائم مقام معاون امور مشارکت‌های بهزیستی استان، می‌گوید: بهزیستی با عقد تفاهمی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حرکت به سوی تأمین رفاه و مسکن خانواده‌های 2 یا چند معلولیتی است.
حسینی می‌گوید: به تازگی در حال تنظیم صورتجلسه‌ای برای گرفتن زمین از اداره مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم.
وی با بیان اینکه، این طرح مشارکتی است و برای رفاه معلولان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: تاکنون 52 نفر از معلولان استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
روزنامه همشهری یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار