کمبود 1800 مسجد در پایتخت معنوی کشور
طبق آمار و اطلاعات رسمی اعلام شده در حال حاضر تنها 1200 مسجد در مشهد وجود دارد که این تعداد نسبت به جمعیت 3 میلیونی این شهر اندک بوده و دیگر صدای اذان در برخی از محلات شهر شنیده نمی شود.
کد خبر: ۱۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹ 05 April 2015

به گزارش تابناک،اگرچه تعداد مساجد در محلات قدیمی شهر و کوچه های منتهی به حرم مطهر رضوی زیاد بوده و زائران و مجاوران با پیمودن مسافت اندک به مسجدی برای انجام فرایض دینی خود می رسند،اما در بسیاری از محلات دیگر مشهد خصوصا محلاتی که طی چند سال گذشته ایجاد شده خبری از مسجد نیست.

این مهم باعث شد تا حجت السلام محسن قرائتی به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز کشور  سال گذشته برای حل این مشکل در پایتخت معنوی کشور،پیشنهاد تشکیل ستاد خیرین مسجد ساز را برای اولین بار ارائه کرده و خواستار توجه ویژه دستگاههای متولی به این موضوع شد.

پس از این پیگیری ها بود که کلنگ ساخت 110 مسجد در نقاط مختلف شهر مشهد به زمین زده شد و شهرداری تلاش کرد با همکاری خیران کمبود 1800 مسجد در برخی محلات را جبران نماید.

اولویت‌بندی احداث مساجد در شهر

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در همین رابطه با اشاره به نیاز شهرها به ساخت مساجد اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش کلیدی و محوری مسجد در مناسبات دینی و اجتماعی مردم تاکید کرده‌اند و خواستار تسهیل در استفاده مردم از مساجد شده‌اند.

حجت‌الاسلام امرا... سبحانی‌نیا افزود: در همین زمینه و با پیگیری حجت‌الاسلام قرائتی به‌عنوان رئیس ستاد اقامه نماز کشور مقرر شد تا مجمع خیران مسجدساز به‌منظور پیگیری موضوعات مرتبط با ساخت مساجد جدید در استان تشکیل شود.

وی افزود: پس از ورود سازمان اوقاف و امور خیریه استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد به موضوع ساخت مساجد، اقدامات خوبی در این بخش انجام شد و احداث مساجد با اولویت در مناطق مختلف شهر آغاز شد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: هر کجا که نمایندگان اوقاف، شهرداری و شورای شهر وجود مسجد را ضروری بدانند، براساس جمعیت ساکن کار احداث مسجد در آن منطقه آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا تاکید کرد: به‌منظور رفع کاستی‌های اولیه قرار بر این است که شهرداری خدمات اولیه را انجام داده و در ادامه هیئت امنای مساجد با همکاری خیران و مردم محله کار احداث بنا و تجهیز مسجد را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: هدف ما شکل گرفتن یک جریان مردمی با همکاری نهادهای متولی برای ساخت مساجد در مناطق مختلف شهر است و امیدواریم به‌زودی شاهد بهره‌برداری از مساجد در حال ساخت باشیم.

کمک به احداث مساجد

شهردار مشهد نیز در این خصوص گفت: عملیات ساخت35 مسجد از طرح 110 مسجد در مشهد کلید خورده است.

سید صولت مرتضوی با اشاره به شروع عملیات ساخت 35 مسجد در مشهد داشت و گفت: در راستای ساخت 75 مسجد دیگر درسطح شهر در حال حاضر زمین‌های مورد نظر شناسایی شده و در برخی موارد هئیت امنا را نیز برای ساخت مساجد تشکیل داده شده است.

وی تاکید کرد:شهرداری تلاش می کند تا پایان مرحله سفت کاری کمک های مالی برای ساخت مساجد را انجام دهد و مردم و خیران نیز باید در این زمینه پیش قدم شوند.

هزار و 800 مسجد کم داریم

در همین زمینه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد هم با اشاره به پیگیری موضوع احداث مساجد در سطح شهر گفت: یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی توجه به مسجد به‌عنوان یک از پایگاه‌های دینی و اجتماعی است و در این مسیر گام‌های خوبی نیز برداشته شده است.

حجت‌الاسلام حسن‌علی اخلاقی افزود: به منظور جبران کمبود مسجد در برخی مناطق مشهد، احداث ١١٠ مسجد در دستور کار قرار گرفته است که در مراحل مختلف ساخت‌وساز قرار دارند.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که شهروندان در کمترین فاصله از محل زندگی خود به مسجد دسترسی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر انجام فرایض دینی از بستر فرهنگی و اجتماعی این مراکز نیز بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به وجود یک‌هزار و ٢٠٠ مسجد در مناطق مختلف شهر گفت: به ازای هر هزار نفر به یک مسجد نیاز است و اگر این نیاز را در کنار شمار مساجد موجود در سطح شهر بگذاریم و جمعیت ٣میلیونی مشهد را هم مدنظر قرار دهیم؛ می‌بینیم که به احداث ١٨٠٠ مسجد دیگر در شهرمان نیاز است.

او تاکید کرد: این نیاز باید به‌طور ویژه مورد توجه مسئولان باشد؛ چراکه شهر مذهبی مشهد باید به لحاظ امکانات این چنینی، نباید با کمبودی مواجه باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار