طبق آمارهای بهزیستی در کشور ۲٫۵ میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد،‌ که ۱۸۰ هزار نفر از آنان تحت پوشش سازمان بهزیستی و یک میلیون و پنجاه هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند، این آمارها نشان می‌دهد زنان بسیاری تحت پوشش هیچ‌کدام از این نهادها نیستند.
کد خبر: ۱۸۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲ 28 February 2016

حکایت زندگی زنان سرپرست خانوار روایتی است از زندگی زنانی که قصه هرروز و ساعتشان تحمل رنج، سختی و مشقت برای تأمین نان فرزندان است.

به گزارش تابناک همدان؛ دلیل عدم پوشش این افراد، به دلیل کمبود اعتبار است، زیرا هنوز تعداد بسیاری نتوانسته انداز امکانات حمایتی این سازمان‌ها برخوردار شوند.

زنان نقش مهم و بسزایی در خانواده و به‌ویژه در خانواده‌هایی که زنان به هر علتی سرپرست خانوار هستند، رادارند.

به‌منظور به حداقل رساندن مشکلات و مسائل قشرهای محروم ضروری است خدمات خاصی به این اقشار رسانده شود نکته قابل‌توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند.

آمار زنان سرپرست خانوار در حالی در همدان رو به افزایش است که این زنان نه‌تنها از عدم اشتغال مناسب رنج می‌برند، بلکه یکی از مشکلات اصلی آن‌ها عدم‌حمایت‌های مناسب اجتماعی است.

تعدادی از زنان سرپرست خانوار این استان با پهن کردن بساط دست‌فروشی خود در پیاده‌روهای شهرها اقدام به تأمین مایحتاج خود و فرزندانشان می‌کنند.

و برخی دیگر نیز باکار در کارگاه‌ها و درآمد بسیار اندک امرارمعاش می‌کنند.

زنان سرپرستی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند معمولاً از مشکلات زیادی برخوردارند، مشکلات درمانی، اجتماعی، مسکن، خوراک، اشتغال، فرهنگی، پوشاک و هزینه‌های تحصیل ازجمله مسائلی است که این بانوان بیشتر از هر قشر آسیب پذیر دیگر با آن دست به گریبان هستند.

طبق آمارهایی که از کارشناسان کمیته امداد استان همدان گزارش شده است: در استان همدان ۲۷ هزار و هفت‌صد و چهل‌وسه نفر زن سرپرست خانوار است که از این تعداد ۱۹ هزارو هفتصدو شصت وهشت نفر بالای ۵۰ سال و ۷ هزارو نهصدو هفتادو پنج نفر زیر ۵۰ سال قرار دارند.

و ۳ هزارو چهارصد و پنجاه‌وپنج نفر در استان همدان نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرارگرفته‌اند.

طرح بیمه‌های اجتماعی برای تمام زنان زیر ۵۰ سال سرپرست خانوار در کل کشور اجرا می‌شود و همچنین تمام کسانی که در طرح‌های اشتغال حضور یابند مشمول بیمه اجتماعی طرح اشتغال می‌شوند.

نکته قابل توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند. به همین دلیل میزان آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد، بنابراین اگر زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند توانمند نشوند می‌توانند با مشکلات فراوانی مواجه گردند.

مدیر کل تحقیقات و پذیرش و خدمات کمیته امداد گفته: میزان کمک‌های ماهیانه ما برای افراد متفاوت است و از ۵۳ هزار تومان برای یک نفر تا ۱۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های بیش از پنج نفر است.

اما آیا این درآمد برای خانواده‌هایی که زنانشان سرپرست است کافی است؟

باید پذیرفت که دولت، مسئولین و مردم در توجه به این زنان کوتاهی کرده‌اند.

زنان سرپرست خانواده نه تنها از عدم اشتغال مناسب رنج می‌برند، بلکه یکی از مشکلات اصلی آنان عدم حمایت‌های اجتماعی است، دغدغه و فشارهای روانی که مردم ایجاد می‌کنند بسیار درآور است.

نتیجه تحقیقات بهزیستی بر روی ۱۴۰ زن سرپرست خانوار نشان می‌دهد که این زنان در تمام ابعاد سلامت روانی در وضعیت بدتری نسبت به زنان تحت پوشش برخوردار بوده و افسردگی در آنان بیشتر به چشم می‌خورد.

زنان سرپرست خانوار از نظر سلامت روانی در وضعیت به مراتب بدتری قرار دارند و علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و پرخاشگری در آنها به وضوح دیده می‌شود.

افزون بر آن، این زنان دائما با نگرش‌های فرهنگی منفی نسبت به خود و کودکانشان روبرو هستند، نگرش‌هایی که موجب احساس حقارت، درماندگی، ترس و خجالت در آنها می‌شود.

آنچه می‌تواند به این زنان کمک کند مشاوره خانوادگی و تحصیلی، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های بهداشتی، دادن وام‌هایی برای کارآفرینی، آموزش حرفه‌ای، تسهیلاتی در زمینه‌های مسکن و کمک هزینه‌های تحصیلی و برنامه ریزی فراغت مثل ورزش، کتابخانه و غیره است.

می‌توان با تشویق خیرین در جهت کمک به این زنان زمینه خود کفایی آنان را فراهم کرد، اما این در حالی است که جای خالی مشارکت خیرین برای تأمین نیاز این افراد احساس می‌شود و خیرین در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار