آنچه بر خبرگان گذشت....
تابناک تهران- بی گمان شان مجلسی چون خبرگان رهبری که متشکل از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است و اعضای آن همه از فقها و علمای قوم هستند، چگونه بیگانه در میانشان نفوذ و لیستی برای ورود به این مجلس تهیه که وظیفه خطیر مربوط به رهبری را برعهده دارند؟ «این ره که تو می روی به ترکستان است.»
کد خبر: ۱۸۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 27 February 2016
روز گذشته، حضور مردم پای صندوق های رای علی رغم همه اما و اگرهای پیش از انتخابات به زعم رسانه های خارجی، «بی سابقه» بود.

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی،هم زمان با پنجمین انتخابات شوراها و البته چهارمین انتخابات خبرگان رهبری برگزار شد و انتظار می رفت در این دوره به دلیل هم زمانی این سه، سایه مجلس شورای اسلامی بر خبرگان وشوراهای سنگینی کند اما این گونه نشد.

در آغازین لحظات شمارش آرا با نگاهی به اسامی که در خبرگان رای بالایی را در تهران به خود اختصاص داده اند،لیست اعتدال گراها یعنی «خبرگان مردم» در صدر قرار دارند.

این انتخابات آزمونی برای سیاسیون و هشدار مجدد مردم به آنها بود. مقام معظم رهبری قبل از انتخابات در سخنانی خطاب به همه ایرانیان گفتند که حتی اگر رهبری و نظام را قبول ندارید اما در انتخابات شرکت کنید،روز گذشته لبیک مردم به ایشان برای همگان آشکار و مسجل شد.

در این دوره انتخابات شوراها در سکوت برگزار شد،مجلس شورای اسلامی حواشی بسیاری را رد زمان بررسی صلاحیت ها به خود اختصاص داد اما خبرگان با دوره های قبل تفاوت فاحشی داشت و آن بداخلاقی های سیاسی بود که در دوره های گذشته مسبوق به سابقه نبود.شرایط و میزام هجو و تخریب به اندازه ای بود که شان این مجلس را با واژگانی چون «لیست انگلیسی» در حد انتخاب یک هیات مدیره مخدوش کردند.

دلواپسانی که در روزهای منتهی به انتخابات خبرگان با زدن هر انگ و تهمتی به تخریب چهره ها و کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان قرارپرداختند، به درستی راه خود را از مردم جدا نموده و در نهایت نیز با اعلام رسمی آرای اخد شده به خوبی می توان انتهای این بیراهه را دید.

دلواپسانی که نان خود، حزب، دسته و گروه خود را از تنش های سیاسی هزینه بردار برای مردم برمی دارند، قبل از انتخابات با هجمه ای سنگین رودروی نهادهای نظارتی و مردم ایستاندند و با تغییر سخنان رهبری و استناد به توهم های رسانه ای که حتی در اداره محیط داخلی خود نیز با مشکل مواجه است و فساد اخلاقی و اداری آن بر همگان آشکار ،چنین وانمود کردند که انگلیس در انتخابات مجلس خبرگان، لیست دارد! موج تبلیغات آنها به ویژه در فضای مجازی حول این محور بود که فهرست "خبرگان مردم" با سرلیستی هاشمی و روحانی، انگلیسی است! و اصرار داشتند که مردم به این لیست رأی ندهند اما این اتفاق نیفتاد.«ومکروا و مکرالله خیرالماکرین».

بی گمان شان مجلسی چون خبرگان رهبری که متشکل از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است و اعضای آن همه از فقها و علمای قوم هستند، چگونه بیگانه در میانشان نفوذ و لیستی برای ورود به این مجلس تهیه که وظیفه خطیر مربوط به رهبری را برعهده دارند؟ «این ره که تو می روی به ترکستان است.»

برخی از رسانه های حامی این جریان نیز با انتشار مطالب مختلف وحتی تعمیم نادرست تاریخی انتخابات خبرگان را به دوره مشروطه نوشتند:« منورالفکرهای غربزده حامی مشروطه که از سفارت انگلستان خط می‌گرفتند، شیخ فضل الله نوری مشروعه خواه را که خود از اولین علمای مشروطه‌خواه بود، به بهانه مخالفت با مشروطیت ودر اصل به خاطر مخالفت با بازشدن دست انگلستان در مشروطه؛ حامی استبداد معرفی کردند. آن روز آنهایی که نخِ مشروطه را از انگلستان گرفته بودند برای آنکه وابستگی‌شان به استعمار عیان نشود، شیخ فضل‌الله نوری را آنقدر تهمت‌باران کردند و برایش حاشیه‌سازی کردند تا حرفش شنیده نشود. جرم شیخ شهید این بود که معتقد بود «مشروطه ای که از دیگ پلو سفارت انگلیس سر بیرون بیاورد به درد ما ایرانی ها نمی خورد» و انتخابات خبرگان را به بدون هیچ سند و مدرک عقلی و محکمی به جریان انحراف مشورطه و اعدام شیخ مربوط کردند و از اساس همه چیز را زیر سوال بردند.

سخن نگارنده در این متن این نیست که ازجریان و یا فرد خاص حمایت کند، سخن با کسانی ست که سال ها آب در هاون می کوبند و اجاق دشمن را با هیزم نادانی چاق می کنند.« به کجا چنین شتابان؟»

ماجرای «لیست انگلیسی »چه بود؟

همه کسانی که روز گذشته خود را در معرض رای مردم قرار دادند از فیلترهای نظارتی، قضایی و امنیتی عبور کرده و در نهایت نیز شورای نگهبان که بارها به صراحت اعلام کرد که برای حفظ نظام و حق مردم با کسی شوخی ندارد مهر تایید بر صلاحیت نامزدها زد و توانستند با این مجوزها وارد عرصه انتخابات شوند.

اما ماجرای لیست انگلیس چیست و چگونه وارد ادبیات سیاسی این دوره انتخابات شد؟

قبل از برگزاری انتخابات بی بی سی با ایجاد شبکه و کمپینی برای رای نیاوردن کاندیداهای خاص در انتخابات خبرگان و حمایت از لیست 16 نفره دیگری سبب شد تا مقام معظم رهبری واکنش تندی به این مساله نشان دهند: «رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل می دهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید! معنای این چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران... حالا از راه رادیو به مردم دارند دستور می دهند به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید. اینکه ما عرض می کنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه می خواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه می خواهد، عکس او عمل می کنی؛ معلوم است.» و به اتذار و تبشیر همگان پرداختند.

این موضوع سبب شد تا عده ای که نان خود و حزبشان در تنورتخریب گرم می شود با خلق واژه «لیست انگلیسی» اقدام به توهین به اعضای لیست 16 نفره «خبرگان مردم» و البته شورای نگهبان و همه مراجع نظارتی که اقدام به تایید صلاحیت اعضای این لیست کرده بودند،بپردازند.

پس از آن آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،سرلیست 16 نفره «خبرگان مردم» با اظهار تأسف از اقدامات تخریبی بعضی از نامزدها و طرفداران صاحب تریبون و رسانه‌های آنها که با پول بیت‌المال، دروغ، تهمت و اهانت را علیه مخالفان ترویج می‌کنند، گفت: «نشستن بر کرسی مجلسی که با گناه به دست می‌آید، اصل گناه است و تعجب می‌کنیم چگونه گروهی با ادّعای خداپرستی و انقلابی‌گری، با ظاهرسازی، سعی در فریب مردم دارند و به راحتی گناه می‌کنند، در حالی که اگر نامزدی در انتخابات برای خداست، نباید در تبلیغات گناه کنند.»

اما در خصوص انتخاب مردم. این که انقلااب اسلامی ایران نماد و مستوره ای از مردم سالاری دینی ست بر کسی پوشیده نیست اما طبق اساس و اصلی که انقلاب بر ان بنا نهاده شده است این مردم هستند که با رای خود تعیین می کنند چه کسی صلاحیت دارد خدمت گزاری دارد و امام(ره) بارها اعلام کردند که هیچ کس نمی تواند این حق را از مردم سلب کند و یا تعیین کند مردم به چه کسی و چگونه رای دهند.


منبع: تابناک
برچسب ها: لیست ، خبرگان ، انگلیسی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
چرا حالا این مطلبو گذاشتی و چند روز قبل اینکارو نکردی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار