کد خبر: ۱۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 22 February 2016
دنیای اقتصاد نیز از ناکامی طرح خرید کالا گزارش داده است:‌ آخرین ماه سال در حال سپری شدن است، اما هنوز خبری از طرح فروش قسطی کالاهای مصرفی بادوام ایرانی (کاراکارت) نیست. کندی در اجرای این طرح موجب شد تا فعالان صنعتی از به بن بست رسیدن این طرح خبر دهند. به گفته برخی از فعالان اقتصادی بانک‌ها در ماه‌های آخر سال به دلیل حسابرسی سالانه از ارائه تسهیلات جدید خودداری می‌کنند که این امر شامل ارائه تسهیلات برای خرید نسیه کالا نیز می‌شود. ناامیدی فعالان صنعتی در اجرای طرح خرید کالای ایرانی به‌صورت اقساط در حالی است که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ضمن رد ناکام بودن این طرح از عدم ارائه درخواست برای تامین اعتبار صدور کارت اعتباری از سوی بانک‌ها خبر داده است.
اعطای وام ارزان قیمت به مصرف‌کنندگان یکی از محورهای اصلی بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال جاری است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اواخر مهر ماه سال جاری و در راستای طرح خروج از رکود دولت طرح خرید کالای ایرانی را در دستور کار قرار داد. طرحی که سه بخش «فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی و سود 16 درصدی»، «اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین با سود 14 درصدی» و «اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری رفاه ایرانیان (کاراکارت) با سود 12 درصدی » را شامل می‌شد، اما از میان بخش‌های مدنظر تنها طرح فروش اقساطی خودرو اجرایی شد و سایر طرح‌ها نیمه‌کاره رها شدند، هرچند طرح خرید خودرو به‌صورت اقساطی نیز با مشکلاتی همراه شده و با گذشت بیش از چهار ماه از اجرای این طرح هنوز تکلیف خریدارانی که بانک مرکزی از آنها به‌عنوان خریداران مازاد یاد می‌کند، مشخص نیست و براساس آخرین خبر اعلام شده این گروه خودروهای اقساطی را با سود بیش از سود 16 درصد دریافت خواهند کرد.
مسکوت ماندن دو طرح اعطای تسهیلات به بخش صنعت از طریق خرید دین و اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری در حالی است که چندی پیش معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری دولت برای تحریک تقاضا خبر داده بود؛ خبری که با رسیدن به اسفندماه اجرایی نشد. در این خصوص روز گذشته نیز بانک مرکزی در نشستی اقدام به شفاف‌سازی درخصوص روند اجرای طرح خرید کالای ایران کرد. براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی هنوز آماری درخصوص اینکه چه تعداد کارکنان رسمی و قراردادی برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند اعلام نشده، اما در مورد مزدوجین حدود 18 هزار و 900 نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، که این گروه می‌تواند در کنار وام قرض الحسنه 3 میلیون تومانی از این کارت نیز استفاده کنند. به گفته مسوولان بانک مرکزی بانک‌ها هنوز مکاتبه‌ای درخصوص اعتبارات این وام با بانک مرکزی صورت نداده‌اند و با این شرایط می‌توان گفت تاکنون بانک‌ها درخواستی برای تامین اعتبار صدور کارت اعتباری از بانک مرکزی نداشتند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار