سفیر سابق ایران در انگلیس در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «این که مجلس دهم با اکثریت چه جناح سیاسی تشکیل می شود قابل پیش بینی نیست.»این پیش بینی نصرت الله تاجیک از آرایش سیاسی مجلس دهم است. او معقتد است شرایط جهانی،منطقه ای و داخلی در تشکیل مجلس دهم بسیار تاثیر گذار است. سفیر سابق ایران در انگلیس معقتد است که اتفاقات 5 سال گذشته یعنی از زمان آغاز خیزش های مردم دی خاورمیانه و دوران گذار کنونی قطعا در مجلس آینده تاثیر گذار خواهد بود.
کد خبر: ۱۸۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 17 February 2016
سفیر سابق ایران در انگلیس در گفت و گو با تابناک می گوید: تصویر کلی که می توان از شرایط کنونی آنچه در حال حاضرارائه داد این است که با توجه به تحولاتی که در چند سال گذشته در منطقه خاورمیانه، یعنی از 2010 رخ داده و به یک جنبش وخیزش منطقه ای و مردمی که در غرب به نام بهار عربی و در کشورهای اسلامی به نام بیداری اسلامی شناخته می شود، منجر شده،در داخل باید با درایت و مدیریت با آن برخورد کرد.

نصرت الله تاجیک در ادامه این گفت و گو بیان کرد: ایران در این شرایط از نظر منطقه ای دارای شرایط حساسی ست. از نظر شرایط بین المللی نیز این خیزش ها و انقلاب ها بر شرایط کنونی جهانی هم تاثیر گذاشته وهم تاثیر پذیرفته است. برخی از کشورها در صددند این شرایط را با مدیریت از سربگذارنند. همه این موارد سبب می شود تا ایران بیش از گذشته با دقت بیشتری تحولات را رصد کند.علاوه بر این، در این شرایط باید مسئولین با اتفاقات با خرد و تدبیربرخورد کنندتا بتوانند مسائل ناشی از این تحولات را به درستی مدیریت کرده و از این دوره به درستی عبور کنند.

تاجیک سپس در پاسخ به این سوال که به نظر شما مجلس دهم اکثریت با کدام گروه سیاسی خواهد بود؟ گفت: به طور کلی هدف و کارکرد اصلی انتخابات گردش قدرت و توجه به خواست مردم است، یعنی مردم یک گروه، جناح و یا حزب را برای واگذاری قدرت انتخاب کنند اما کارکرد اصلی انتخابات مربوط به بعد از این مهم است که بایدایجاد انسجام ملی باشد. یعنی اگر ما در یک روند انتخاباتی بتوانیم بعد از آن که به خواست مردم توجه شد و گروه و جناحی با انتخاب مردم اداره امور را به دست گرفت احزاب و گروه های دیگر که نتوانستند نظر مردم را جلب کنند نیز در چرخه قدرت حضور داشته باشند به نقد جناح و گروه حاکم بپردازند.
وی ادامه داد: روش کار دستگاه های اجرایی و نظارتی بعد از انتخابات باید به گونه ای باشد که از انتخابات احساس آرامش خاطرایجاد شود. بدین ترتیب بعد از انتخابات،یعنی بعد از تحقق خواست مردم بازی به دست اقلیت و اکثریت بیفتد، البته این به معنای دعوای سیاسی نیست، بلکه اکثریت که با خواست مردم اداره امور را به دست گرفته توسط اقلیتی که رای نداشته رصد و نقد شود و این گونه هم اداره امور به روال درست پیش می رود هم سبب انسجام ملی و پرهیز از تنش های سیاسی می شود اما این که چه جناح و گروهی اکثریت را در مجلس دهم برعهده دارد با این روند بررسی صلاحیت ها به نظر می سد این پیش بینی بسیار دشوار است چرا که تعداد زیادی از نیروهای سیاسی از این گردونه خارج شدند.

این دیپلمات سابق در تحلیل شرایط جناح های سیاسی حاضردر کشور نیز افزود: در خصوص اصلاح طلبان چند چهره شاخص ندارند و بقیه از چهره هایی ست که شناخته شده نیستند از این جهت نمی توان به درستی این افراد را تحلیل کرد و در این زمینه نظر داد.به فرض این که این افراد مورد توجه مردم قرار بگیرند و وارد مجلس شوند اما نمی توان شمایی از این افراد ارائه داد. اصول گراها نیز افرادی به کار گرفته شده اند که شناخته شده ترند و از قبل برنامه های این افراد مشخص شده ولی این که حتی این جناح نیز به دلیل تنوع و تعدد افراد و گروه ها نی متوان یک تصویر واضح و درست ارائه داد. از این جهت نمی توان به درستی تحلیل دقیقی از اکثریت و اقلیت در مجلس دهم ارائه داد.




برچسب ها: تاجیک ، انتخابات ، قدرت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار