روزنامه 19 دی در شماره روز 26 بهمن ماه مطلبی با عنوان افراطیون در مقابل لیست جامعه مدرسین را به قلم مسعود کیهان در ستون سرمقاله به چاپ رسانده است.
کد خبر: ۱۸۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶ 15 February 2016
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: سه شنبه شب هفته گذشته بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لیست مورد حمایت خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم را اعلام کرد و بر این اساس در جلسه فوق‌العاده خود که به ریاست آیت‌الله مقتدایی تشکیل شد، از کاندیداتوری آقایان لاریجانی، آشتیانی و بنایی  در حوزه انتخابیه قم اعلام حمایت کرد. 

جلسات جامعه مدرسین با حضور ۱۷ نفر رسمیت می‌یابد که در این جلسه ۲۲ نفر از اعضا حضور داشتند. حدنصاب هر کاندیدا برای حمایت حداقل ۱۴ رای بود که آقای لاریجانی فراتر از این نصاب و دوکاندیدای بعدی این تعداد آراء را به دست آوردند و بقیه کاندیداها آرای کمتری کسب کردند. 

طیف تندروی اصولگرا (پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها) که پیش بینی انتشار چنین لیستی را از سوی جامعه مدرسین نمی‌کردند، بعد ازآنکه ساعاتی را در شوک این خبر گذراندند، دست به کار شدند و با استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی خود در سایت‌ها، خبرنامه ها، کانال ها و به طور کلی شبکه مجازی ناراحتی خود را از این اقدام جامعه مدرسین ابراز داشتند. آن‌ها ارائه این لیست را عجولانه دانسته و لیست منتشر شده جامعه مدرسین را حاصل رایزنی فشرده برخی شخصیت های حامی دولت با بیوت مراجع عنوان کردند که به دلیل غیبت چند تن از اعضای این جامعه در روز رای گیری و شائبه دار بودن بعضی افراد حاضر در لیست، از احتمال تغییرات در این لیست خبر دادند. 

افراطیون با متهم کردن بیوت مراجع عظام تقلید بیش از اینکه در مقابل جامعه مدرسین قرارگیرند مقابل مراجع تقلید صف آرایی و ایشان را به لابی گری متهم کردند. البته این عده‌ پیش‌تر نیز سابقه اسائه ادب به جایگاه رفیع مرجعیت شیعه همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله امینی از علمای قم را در کارنامه دارند. البته نمونه تندروی این افراد به همین جا ختم نمی‌شود. شکستن ساحت حرم حضرت معصومه(س) در روز 22 بهمن سال 92 هم یکی دیگر از اقدامات این اقلیت تندرو است.

در واکنش به این جنجال سازی افراطیون در برابر انتشار لیست جامعه مدرسین، حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه، اعلام کرد که آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رأی گیری جامعه مدرسین برای ارائه لیست انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه استان قم را قانونی دانسته و به رأی اعضای این جلسه قانونی احترام می‌گذارد.
همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و به لیست ارائه شده این جامعه در جلسه سه‌شنبه گذشته رسمیت بخشید.

 اقلیت تندروی جریان اصولگرایی قم که نقشه‌ عدم ارائه لیست توسط جامعه مدرسین را بر آب دیدند، لیست نامزدهای مورد حمایت خود را در برابر جامعه مدرسین منتشر کردند. در این لیست آقایان آشتیانی، امیرآبادی و ذوالنوری قرار گرفته‌اند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نهاد مورد وثوق مردم همواره لیست مورد حمایت خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابه قم اعلام داشته است. تا مجلس هشتم، هیچ گاه لیستی از سوی اصولگرایان در برابر لیست جامعه مدرسین منتشر نمی‌شد اما در انتخابات مجلس هشتم که این جامعه آقایان لاریجانی، آشتیانی و بنایی را مورد حمایت قرار داد، حجت الاسلام قاسم روانبخش از سردمداران جریان افراطی قم در اقدامی عجیب مقابل جامعه مدرسین ایستاد وخواستار عدم رای کامل به لیست جامعه شد که با واکنش منفی جامعه مدرسین مواجه  شد هرچند وی درنهایت نتوانست  بیش از 50 هزار  رای کسب کند.البته وضعیت در انتخابات مجلس نهم فرق می‌کرد چرا که جامعه مدرسین لیست 2 نفره‌ای را منتشر کرد که احزاب و جریان های سیاسی می‌توانستند برای نفر سوم لیست جداگانه‌ای منتشر کنند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که علی‌رغم تمام فضا سازی‌هایی که پایداری‌ها و جریان احمدی‌نژاد در قم به راه‌انداخته بودند، با انتشار لیست مورد حمایت خود نشان داد که تحت تاثیر فشارهای این جریان قرار نگرفته است و هویت مستقل خود را حفظ کرده است. از سوی دیگر انتشار این لیست هویت واقعی برخی افراطیون که پیش‌تر در جریان وحدت اصولگرایان اعلام کرده بودند، نظر جامعتین فصل الخطاب است، آشکار ساخت و نشان داد این مدعیان وحدت، وحدتی را خواهان هستند که خود در راس آن باشند. درست همانند لیست وحدت اصولگرایان در تهران که اکثریت آن را پایداری‌ها در اختیار خود گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار