مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از ارجاع 200 پرونده تخلف زیست‎محیطی به مراجع قضایی خبر داد.
کد خبر: ۱۸۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ 15 February 2016

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از ارجاع 200 پرونده تخلف زیست‎محیطی به مراجع قضایی خبر داد.

به گزارش فارس، محمدرضا محمدیدر نشست خبری با اصحاب رسانه دهه فجر را فرصت مغتنمی برای توجه به مولفه‌های انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: دهه فجر نماد مسئولیت‎شناسی آحاد مردم است چراکه هر کس باید جایگاه و ظرفیت خود را در مکانی که قرار دارد بشناسد و بتواند از آن برای برون‎رفت از مشکلات استفاده کند.

وی ادامه داد: برای برون‎رفت از وضع موجود محیط زیست کشور باید عزم همگانی و باور ملی داشته باشیم تا بتوان وضعیت محیط زیست کشور را تغییر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری را یکی از رخدادهای موثر در عرصه محیط زیست در سال جاری دانست.

وی بیان کرد: سیاست‎های کلی محیط زیست که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد نقطه عزیمتی برای برون‎رفت از وضعیت موجود قرار گرفته است.

محمدی رخداد موثر دوم در عرصه محیط زیست و سایر عرصه‎های کشور را به فرجام رسیدن برجام بیان کرد و افزود: با برجام دستاوردهایی برای کشور ایجاد شد؛ به طور طبیعی در حوزه محیط زیست نیز ظرفیت بزرگی ایجاد خواهد شد.

وی ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های حفظ محیط زیست به کشور، ایجاد ظرفیت برای استفاده از تجارت جهانی، ایجاد منابع مالی برای پروژه‎های زیست محیطی، ایجاد فرصت برای دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصادی سبز، وظایف پایشی و ... را از ظرفیت‎های برجام برای حفاظت از محیط زیست کشور دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه به تاثیرگذاری رسانه‎ها در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و با بیان اینکه محورهایی برای حفاظت از محیط زیست استان در نظر گرفته شده است که جدی‎تر به آن پرداخته خواهد شد، افزود: یکی از محورهای اصلی سختگیری در حفاظت از محیط زیست است چراکه نمی‎توان از کنار تخریب و آسیب به محیط زیست بگذریم.

وی با بیان اینکه واحدهایی که با محیط زیست بنای همراهی و همکاری دارند مورد تشویق قرار می‎گیرند، بیان کرد: تحقق مشارکت عمومی در حفظ محیط زیست محور دیگری است.

محمدی با اشاره به اینکه تلاش می‎شود به ترویج مشارکت با بخش دولتی بپردازیم که در این راستا با 20 دستگاه قرارداد و تفاهمنامه منعقد خواهد شد، بیان کرد: ترویج فرهنگ و اخلاق زیست‎محیطی نیز از دیگر محورهای مورد نظر حفاظت محیط زیست است که در این راستا سعی شده با افراد ذی‎نفوذ و شخصیت‎های مطرح استان ارتباط برقرار کرده و نسبت به اقدامات تبلیغی و ترویجی حفاظت محیط زیست اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه توجه ویژه‎ای به NGOهای مرتبط با حفاظت محیط زیست شده است، بیان کرد: فعالان مردم‎نهاد از سر انگیزه‎های شخصی و درک عمیقی که نسبت به محیط زیست دارند در این حوزه فعالیت می‎کنند و حتی هزینه‎هایی را متحمل می‎شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدانبا بیان اینکه تا حدودی توانسته‎ایم با بخش غیر دولتی تعامل ایجاد کنیم، ادامه داد: همچنین واحدهای شهرستانی محیط زیست و پاسگاه‎های محیط‌بانی را تقویت کرده‎ایم.

وی با اشاره به اینکه تنها شهرستان فاقد پاسگاه محیط‎بانی شهرستان فامنین بود که یک پاسگاه محیط‎بانی نیز در این شهرستان ایجاد شد، تاکید کرد: همچنین گازرسانی به سه پاسگاه محیط زیست و ایجاد راه دسترسی به پاسگاه‎های فاقد راه دسترسی نیز انجام شده است.

محمدی در ادامه از برگزاری جشنواره عکس محیط زیست در همدان در خردادماه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: آخرین مهلت ارسال آثار دهم اردیبهشت ماه سال آینده است و 10 روز بعد داوری آثار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه عکس محیط زیست 16 تا 21 خردادماه برگزار می‌شود، بیان کرد: جلوه‌های حیات وحش استان در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع، ارتباط انسان و طبیعت در دو بخش تعاملات و تعارضات، اکوتوریسم و عکس‎های محیط‎بانان در حین انجام فعالیت محورهای جشنواره عکس محیط زیست هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه از ایجاد بخشی در اداره حفاظت محیط زیست استان به عنوان فوریت‌های زیست‌محیطی خبر داد و بیان کرد: 1540 شماره تماس فوریت‎های زیست محیطی است و هر فردی که با شماره 1540 تماس بگیرد به سامانه متصل می‎شود و می‎تواند تعارضات در ارتباط با محیط زیست، تهدیدها، تخریب‎ها و... را اعلام کند تا پیگیری لازم انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم سبز به مدت 10 سال تعطیل شده بود، بیان کرد: این جشنواره از سال آینده فعال می‎شود و در زمان برگزاری که در اردیبهشت ماه است در استان‎های مختلف فیلم‎هایی اکران می‎شود.

محمدی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کرده تا جشنواره را در همدان برگزار کند، اظهار کرد: جشنواره در سه بخش سینما، هنر های تجسمی و کارگاه‎های تخصصی برگزار می‎شود.

وی در ادامه از ایجاد تشکل خبری حامی محیط زیست خبر داد و بیان کرد: ایجاد تشکل خبری حامی محیط زیست اقدامی بود که با همراهی فعالان این عرصه انجام شد و نخستین تشکل خبری حامی محیط زیست در کشور است و به زودی مراسم افتتاح این تشکل برگزار می‎شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همداندر ادامه با اشاره به اینکه ارتقای مناطق تحت حفاظت یکی از مسائل مورد پیگیری است، تاکید کرد: ارتقای مناطق از وظایف شورای عالی حفاظت محیط زیست است و یکی از مناطق مورد نظر برای ارتقای منطقه خانگرمز بود که با پیگیری‎های انجام شده این اتفاق برای منطقه خانگرمز خواهد افتاد تا به پناهگاه حیات وحش تبدیل شود چراکه یک فرصت است و علاوه بر کارکردهای گذشته کارکرد علمی و پژوهشی نیز خواهد داشت.

وی در خصوص معرفی واحدهای سبز به تهران بیان کرد: سیمان هگمتانه و سیمان نهاوند به عنوان واحدهای سبز به تهران معرفی خواهند شد.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان از نظر کیفیت هوا جزو دو استان برتر کشور است، ادامه داد: در همدان تراکم صنعتی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی موجود نیز همراهی لازم را دارند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص پرونده‎های تخلفات زیست‎محیطی بیان کرد: مراجع قضایی همکاری خوبیبا اداره کل حفاظت محیط زیست دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه امسال 200 فقره پرونده زیست‎محیطی در محاکم قضایی مطرح شده است، بیان کرد: افزون بر 400 پرونده تخلف مربوط به امسال و سال‎های گذشته در محاکم قضایی در حال پیگیری هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار