ثروت‌آفرینی توسط مردم با استفاده از ظرفیت جذب گردشگر در همدان، در حال نشان دادن جنبه‌های مختلف خود است.
کد خبر: ۱۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 01 April 2015

ثروت‌آفرینی توسط مردم با استفاده از ظرفیت جذب گردشگر در همدان، در حال نشان دادن جنبه‌های مختلف خود است.

به گزارش فارس؛ بارها از کلیات رونق صنعت گردشگری در استان سخن به میان آمده و از فواید آن گفته شده است. همواره بیان شده با رونق صنعت گردشگری تولید ثروت نیز محقق می‌شود و درآمد شهروندان افزایش می‌یابد.

به طور یقین فروش صنایع دستی و سوغات، رونق هتل‌ها و امکان اقامتی یکی از جنبه‌های صنعت گردشگری است. به عبارت ساده‌تر زمانی که گردشگری روی خوشی به یک منطقه نشان می‌دهد، شهروندان می‌توانند با استفاده از قدرت خلاقیت خود و حتی الگوگیری از پیشروان صنعت گردشگری از این موقعیت استفاده بهینه را برده و برای خود ایجاد درآمد کنند.

دیگر نباید منتظر بود همه تصمیم‌ها را مسئولان بگیرند و تنها اقدام مردم این باشد که در پست و شغل ایجاد شده دولتی قرار گرفته و ماهانه حقوق خود را دریافت کنند. زمانی که زیرساخت‌های یک فرآیند اقتصادی در یک منطقه فراهم می‌شود، این بخش خصوصی است که با قدرت خلاقیت و تفکر خود از این فرصت استفاده کنند.

گردشگری که امروز از آن به دلیل گستره بسیار زیاد آن و تولید ثروت مناسبی که در پی دارد به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود ابعاد مختلفی دارد، شاید بتوان آن را از تنها مقولات اقتصادی برشمرد که جنبه‌های مختلف تولید و خدمات را پوشش می‌دهد، به عبارت ساده‌تر هم می‌تواند باعث رونق تولید شده و هم خدمات را در برمی‌گیرد.

این صنعت گسترده که جهان را شیفته خود کرده، از سویی شامل فعالیت‌های اقتصادی خرد می‌شود و از سوی دیگر فعالیت‌های کلان اقتصادی را در برمی‌گیرد.

در استان همدان صنعت گردشگری هم باعث رونق تولید صنایع دستی، سوغات و هتل‌ها خواهد شد و از سوی دیگر ارائه خدمات دیگر را نیز رونق می‌بخشد. یکی از این خدمات که در حال حاضر ارائه می‌شود، عکاسی و چاپ خاطرات گردشگران است که بازدیدکنندگان بسیاری را شیفته خود کرده است.

در حال حاضر گروهی جوان از اهالی همدان در تپه تفریحی، توریستی عباس‌آباد همدان مستقر هستند که با استفاده از تکنولوژی خاطرات قدیمی را زنده می‌کنند.

این گروه با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای به گرفتن عکس با لباس‌های محلی و تاریخی از بازدیدکنندگان می‌پردازند و خاطره‌ای را از همدان برای گردشگران ثبت می‌کنند.

زیبا سلطانی، مسئول این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پنج سال است به این کار اشتغال دارد، اظهار کرد: سال‌های گذشته در اماکنی چون گنجنامه و غار علیصدر حضور داشتیم و امسال با هماهنگی و اجاره کردن محلی در تپه عباس‌آباد توسط شرکت سیاحتی علیصدر در این مکان مستقر شدیم.

وی با مطلوب خواندن استقبال مردم از این خدمات، افزود: یکی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهم، تورگردانی است و عکاسی کردن به این شیوه است، ثبت خاطره برای گردشگران را در زمان مسافرت به مناطق دیگر آموختم.

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به اینکه استان گیلان نخستین منطقه‌ای بود که عکاسی با لباس‌های سنتی را در آنجا دیدیم، تصریح کرد: در سال جاری و در تپه عباس‌آباد نسبت به سال قبل بازخورد کمتری داشتیم، به نظر می‌رسد تعداد مسافران کمتر به دلیل شرایط آب و هوایی وارد استان شدند.

وی با تأکید بر اینکه سه نفر دیگر در این کار همراهی‌اش می‌کنند، ادامه داد: این نوع خدمات یک اقدام بلندمدت است و در کوتاه‌مدت پاسخ نمی‌دهد زیرا هنوز هزینه‌های انجام شده، بازگشت نداشته است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در فصول مختلف سال حضور خواهیم داشت و امیدواریم پاسخ مثبت از این ایده دریافت کنیم و با ارائه خدمات مطلوب باعث جذب بیشتر گردشگر به استان باشیم.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: برای سفر رفتن فقط رسیدن به مقصد مهم نیست لذت بردن از مسیر هم جزئی از سفر است.

بهنام افتخاریان با اشاره به اینکه با برنامه خوب می‌توان از جاذبه‌های موجود در مسیر و جاذبه‌های نزدیک به جاده‌ها استفاده کرد و سفر بهتری داشت، افزود: اگر بتوانیم در استان و در مناطق مختلف جاذبه‌ها را ایجاد کنیم می‌توانیم خاطرات خوبی از سفر را برای گردشگران مهیا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید کیفیت بازدید برای گردشگران ارتقا یابد، تصریح کرد:‌ با کیفیت‌بخشی به امکانات و تجهیزات از یک سو و آموزش نکات مهم به شهروندان در راه برنامه‌ریزی صحیح برای سفر می‌توان رونق صنعت گردشگری را محقق کرد.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان با اشاره به اینکه اطلاع گردشگران از قوانینی مناطق گردشگری تأثیر بسیار زیادی در کیفیت سفر دارد، گفت: اماکن و مراکز اقامتی قوانین خاص خود را دارند و به خاطر به وجود نیامدن مشکلات احتمالی قبل از ورود باید این قوانین به خوبی اطلاع‌رسانی شده و گردشگران نیز به دنبال کسب این اطلاعات باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار