رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمران شورای شهر همدان به از بین رفتن بافت تاریخی محله جولان که بر مبنای معماری ایرانی اسلامی بنا شده بود، اشاره کرد.
کد خبر: ۱۷۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 26 January 2016

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمران شورای شهر همدان به از بین رفتن بافت تاریخی محله جولان که بر مبنای معماری ایرانی اسلامی بنا شده بود، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، "ابراهیم مولوی" در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان، با بیان اینکه طرح احیا و باززنده‌سازی بافت فرسوده جولان به عنوان محله پایه همدان از سال 75-74 آغاز و بر روی آن کار شد، افزود: در بافت جولان تنها گزارشی از عمران وبهسازی، میراث، راه‌وشهرسازی و ... داشتیم و برای ساخت 500 واحد آپارتمانی مجوز صادر کردیم و انبوه‌سازان با دریافت تسهیلات کم بهره و پرداخت بخشی از هزینه پروانه به شهرداری شروع به ساخت‌وساز کردند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کالبدی و بافت شهری در این منطقه رخ نداده است، افزود: با وجود کمبود آب چند رشته قنات زنده دارای 6-5 اینچی آب در این منطقه وجود دارد که به فاضلاب شهری هدایت شده و غیرقابل استفاده است.

مولوی با اشاره به اینکه تنها خانه سیفی و مسجد جامع حضرت زینب(س) تا حدودی احیا شده است، عنوان کرد: اسکلت اصلی، معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها، دالان‌ها، حیات‌های حوض‌دار، اندرونی و بیرونی خانه‌ها و ... که بر مبنای معماری ایرانی اسلامی بنا شده بود، از بین رفته است.

وی تاکید کرد: اتفاق ملموسی در خصوص عمران و بهسازی این منطقه ندیدیم البته آباد شده اما آنچه مدنظر ستاد بازآفرینی سنوات گذشته بود، اتفاق نیفتاده است.

به گفته مولوی، سازمان عمران و بهسازی شهری 5-6 خانه در بافت‌های فرسوده به صورت استیجاری برای تبدیل آنها به پردیس، هتل و ... در اختیار شهرداری قرار دهد و تا حدامکان در عمران و آبادانی، در نگهداری محلاتی که قابلیت دارند بکوشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین احیا و باززنده‌سازی، توانمندسازی، ساماندهی سکونتگاه‌های حاشیه شهر، بازآفرینی سه محله کبابیان، حاجی و کلپا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

مولوی با اشاره به تعاریف متعدد بر باززنده‌سازی و بازآفرینی بافت‌های شهری اظهار کرد: این تعاریف در حد سمینار، کنفرانس، پژوهش و پیشنهاد باقی‌مانده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار