کد خبر: ۱۶۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 24 January 2016

به گزارش تابناک یزد،استاندار یزد گفت: خوشبختانه طرح‌های انتقال آب به استان با قوت و سرعت مناسب در حال انجام هستند.

  "سید محمد میرمحمدی" در دیدار با جمعی از یزدی‌تباران در تهران اظهار کرد: اعتقاد دارم توسعه و عمران استان یزد به دست توانمند علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: در موضوع آب، برنامه تأمین آب شرب را داریم که خوشبختانه کارهایش انجام ‌شده و در ابتدای سال 93 به تصویب شورای عالی آب در کشور رسیده است. کار اجرایی آن نیز شروع ‌شده و تا امروز 23 کیلومتر خط انتقالی آن لوله‌گذاری شده و تا پایان سال به 50 کیلومتر می‌رسد.

میرمحمدی افزود: این طرح از بهشت‌آباد و سرشاخه‌های کارون سرچشمه می‌گیرد، بنابراین مطالعات و جانمایی سد آن نیز انجام ‌شده و اعتبارات آن به ارزش 200 میلیارد تومان از محل فروش اوراق، تأمین و 300 میلیارد تومان هم از محل فاینانس کره‌جنوبی استفاده ‌شده و طرح در حال اجراست.

استاندار تصریح کرد: میزان آب تخصیص‌یافته 150 میلیون مترمکعب در سال است. الآن خطی که داریم تخصیص 98 میلیون مترمکعب در سال است که سالانه بیش از 60 میلیون مترمکعب آن به استان منتقل نشده ولی در سال آبی اخیر این رقم به 69 میلیون مترمکعب افزایش ‌یافته و دنبال این هستیم که این رقم را اضافه کنیم، بنابراین اجرای طرح انتقال آب و اقدامات انجام‌شده تا حدودی به ما اطمینان داده که در کوتاه‌مدت مشکل آب شرب ما حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در خصوص خط اول تا اجرای کامل خط دوم انتقال و به بهره‌برداری رسیدن آن با یکسری مشکلاتی مثل خوردگی لوله که مستلزم ‌ترمیم است مواجه هستیم. برای ترمیم، قطعی آب 24 یا 48 ساعته خواهیم داشت و در این ‌ارتباط برای حفر 25 حلقه چاه مجوز گرفته‌ایم تا به عنوان چاه اضطراری در مواقع قطع آب از آنها استفاده کنیم.

میرمحمدی با بیان این که تأمین آب صنعت استان را نیز دنبال می‌کنیم، ادامه داد: اگر با مدیریت مصرف آب کشاورزی، 10 تا 20 درصد صرفه‌جویی داشته باشیم تا حدودی در تأمین آب صنعت مورد نیاز می‌توانیم در کوتاه‌مدت مشکلی نداشته باشیم. در بلندمدت بحث انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان مطرح است که طرح آن تهیه ‌شده و شرکت توزیع و انتقال آب یزد در این رابطه تأسیس‌ شده و با تخصیص 500 میلیون مترمکعب آب شیرین‌شده برای توسعه صنعت استان در بلندمدت، مورد پیگیری و اقدام قرار می‌گیرد.

استاندار گفت: علاوه بران برای تأمین آب صنعت، اجرای طرح پساب‌ها را نیز در استان دنبال می‌کنیم به نحوی که برنامه فاضلاب در شهر اردکان، بافق و مهریز در دست اجراست و در اردکان و بافق احتمالاً تا 6 یا هفت ماه دیگر امکان بهره‌برداری از آنها فراهم خواهد شد.

وی افزود: در بخش تأمین آب برای توسعه فضای سبز و کمربند سبز که از ضرورت‌های استان یزد است، بحث فاضلاب شهری را دنبال می‌کنیم. با سرمایه‌گذاری شهرداری، از محل این منابع برای فضای سبز تخصیص داده شود و یک سری طرح‌ها در ارتباط با آبخیزداری، آبخوان‌داری و باروری ابرها در دست اقدام است که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

استاندار یزد با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ایرلاین و خرید هواپیما برای استان، تصریح کرد: برای ایجاد خط هوایی "یزد ایر" و خرید هواپیما خوشبختانه با اجرایی شدن برجام شرایط، تقریباً آماده ‌و خرید هواپیما راحت‌تر شده است و مشکلات قبلی دیگر نیست و می‌شود، دو یا سه هواپیما خرید و دو یا سه هواپیما نیز اجاره کرد تا کار راه بیفتد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار