تصمیم به ادامه یا توقف اعزام حجاج با وجود بی‎مسئولیتی حکام سعودی و مناسبات تیره موجود، بدبینی شدید مردم ایران و واجبات دینی باید به حفظ جان و تقویت آبروی دنیا و آخرت مردم ایران تمام شود.
کد خبر: ۱۶۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ 22 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، با وجود گذشت چند ماه از وقوع فاجعه هولناک منی و نسل‌کشی مسلمانان بی‌گناه توسط رژیم سعودی،"همان جنایتی که ما با وجود اعتراض آنرا یک سهل‎انگاری نامیدیم و دیگر کشورها حتی جرات اعتراض نداشتند"، رژیم عربستان هنوز هم با گردن‎کلفتی موزیانه از پاسخ‎گویی به اقدامات خود پرهیز کرده است اما با وجود حساسیت ویژه ماجرا و قطع ارتباط پس از ماجرای عجیب سفارت سعودی با این دولت، مسئولان کشور هنوز هم از پیگیری حقوق جانباختگان منا صحبت می‎کنند.
روند پیگیری این فاجعه با وجود حمایت خاموش قدرت‎های غربی و سکوت سازمان‎های حقوق بشری از مسببان آن در حالی ادامه دارد که در این رویداد تلخ افزون بر مرگ 461 ایرانی، 8 برابر این جمعیت از حجاج دیگر کشورها جان خود را از دست داده‎اند.
این در حالیست که رئیس سازمان حج و زیارت اخیرا در سفری به مازندران گفته " فعلا تصمیمی برای برگزاری عمره‌ مفرده نداریم و برای اعزام حجاج به مناسک حج تمتع نیز مراجع تقلید و ولی‌‌فقیه نظر می‌دهند.
اوحدی با تکرار دلایلی مانند قصور، بی‌تدبیری و عدم مدیریت دولت عربستان به عنوان ریشه‎های این رویداد، از شناسایی پیکرهای همه حاجیان ایرانی خبر و توضیح داده که دستگاه دیپلماسی تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده و هم‌اکنون به صورت جدی از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم تا پیگیری‌های حقوقی از شهدای منا را انجام دهند، زیرا با فرمایشات مقام معظم رهبری و مصوبه دولت، وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی جان‌باخته فاجعه مناست.
طی سه روز گذشته جلسه‌ای با دادستان کل کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه و معاونت ریاست جمهوری داشتیم و با جدیت پیگیر مباحث حقوقی هستیم، زیرا اعتقاد داریم با وجود قطع رابطه سیاسی با عربستان پیگیری حقوقی از ضروریات است و حق خانواده‌های جان‌باختگان است که حقوق آنها استیفا شود.
در مورداعلام شهادت این جانباختگان مظلوم چون مقام تصمیم‌گیرنده سازمان حج و زیارت نیست و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب کمیسیون فعالیت دارد امیدواریم این کمیسیون هر چه زودتر تشکیل و نتایج آن اعلام شود. جلسات متعددی با مسئولان سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم که برای این منظور گردش کار جدی تهیه شده است.
به هیچ وجه تصمیم به برگزاری عمره‌ مفرده نداریم و با توجه به مصوبه دولت، تعلیق عمره تمدید شد، ولی با توجه به اینکه حج تمتع به عنوان فریضه واجب از شئونات دینی و اسلامی است، باید مراجع تقلید و ولایت‌فقیه برای آن نظر بدهند.
البته هنوز تا برگزاری مناسک حج تمتع فاصله زیادی داریم و هر تصمیمی که گرفته شود، حتما اعلام و اجرا می‌شود."
در هر حال تصمیم به ادامه یا توقف اعزام حجاج به حج تمتع در این شرایط با وجود بی‎مسئولیتی حکام سعودی، مناسبات تیره جمهوری اسلامی با آنان و بدبینی شدید مردم ایران به این رژیم همچنین مسائل دینی مجموعا ظرافت‎هایی دارد که باید در نهایت به حفظ جان و آبروی دنیا و آخرت مردم ایران تمام شود.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار