همت کرد آبادی ها روستای خشک و بی آب را تبدیل به کارگاه بزرگ و مولد تولید پوشاک کرد چنانچه بیکاری دراینجا ریشه کن شده و حتی از روستای اطراف نیزبرای کار به کرد آباد می روند و این در حالی است که تلاش قابل لمسی از سوی مسئولین برای تبدیل این روستا به خوشه صنعتی به چشم نمی خورد.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ 23 January 2016

در هفته‌ های اخیر در فضای مجازی و رسانه ‌ای به صورتی غیر رسمی بحثی درباره خوشه صنعتی تولید کنندگان پوشاک در روستای کردآباد از توابع شهرستان کبودراهنگ دست به دست می‌چرخید و این موضوع با واکنش شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مواجه شد.

به گزارش تابناک همدان ؛ اهالی روستای کردآباد که از چند سال پیش با خشک شدن زمین‌های کشاورزی به علت نبود آب به فکر راه ارتزاقی دیگری می‌افتند به سمت تولید پوشاک روی می‌آورند و به این منظور جوانان روستا را به کارگاه‌های تولیدی تهران می‌فرستند که با کار در این کارگاه‌ها و کسب مهارت و تجربه این دانش کسب شده را به روستا منتقل کنند.

در طی چهار سال گذشته به جرات می‌توان گفت تمام اهالی روستای کردآباد در حوزه تولید پوشاک فعال شده و اهالی این روستا موفق شدند بیش از 160 کارگاه تولید پوشاک را در روستا ایجاد کنند و حتی چند کارگاه بافندگی نیز راه اندازی کردند.

در میانه راه بزرگان روستا به سرپرستی رئیس شورای اسلامی روستا تصمیم می‌گیرند برای گسترش فعالیت و تأمین منابع مالی با دستگاه‌های مرتبط ارتباط گرفته و تسهیلات دریافت کنند.

در این زمینه معاون صنایع کوچک وقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اهالی روستای کردآباد همراه شده و برای آنها تسهیلات و منابع بانکی را برای سرمایه در گردش، ایجاد بازار فروش، بازار یابی و... کمک می‌کند و شاهد هستیم که از سال 93 به بعد تولید کنندگان پوشاک کردآباد دیده شده و کسب و کار آنها رونق می‌گیرد.

اهالی روستای کردآباد بعد از اینکه صنایع کوچک به آنها در دریافت تسهیلات کمک می‌کنند بحث تبدیل کارگاه‌های خود به خوشه صنعتی را پیگیری می‌کنند و به نظر می‌رسد با گذشت بیش از دو سال این موضوع در اولویت برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی قرار نگرفته و به خاطر بروکراسی ادرای کاسه صبر آنان لبریز شده و اقدام به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی می‌کنند.

اگر بخواهیم تعریفی از خوشه صنعتی به دست بدهیم باید گفت: "خوشه صنعتي به مجموعه‌اي از واحدهاي کسب و کار اطلاق مي‌شود که در يک منطقه جغرافيايي و يک گرايش صنعتي متمرکز شده و با همکاري و تکميل فعاليت‌هاي يکديگر،‌به توليد و عرضه تعدادي کالا و خدمات مي‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌هاي مشترک برخوردارند. "



روستای صنعتی کردآباد در دوراهی خوشه شدن



"اینجانبان اعضای خوشه صنعتی پوشاک کردآباد درمورد گفته‌ های جناب کیوان گردان


وعده سرخرمن شرکت شهرک‌های صنعتی خوشه صنعتی کردآباد را در حاله‌ای از ابهام فروبرد با درج مطلبی درروزنامه هکمتانه مورخه ۱۸آذرماه.

فعالیت‌های انجام شده برای توانمند سازی خوشه صنعتی کردآباد هنوز هیچ یک ازقول‌های داده شده محقق نشده و۲۰۰ واحد تولیدی منتظرتسهیلات حمایتی وخدماتی برای خوشه هستند."

مطالب بالا بخشی از اظهار نظر اهالی روستای کردآباد نسب به ارائه گزارش عملکرد مدیریت شکت شهرک‌های صنعتی استان است، چراکه به نظر می‌رسد مسئولان برای ارائه گزارش عملکرد و کسب پرستیژ هم شده سعی دارند که موفیقت‌های صورت گرفته در این روستا را که با تلاش خود مردم با همت کردآباد بوده را به نام خود ثبت کنند، اما اهالی روستا بعد از گذشت مدت زمانی از درج گزارش آگهی در رسانه مذکور راه به جایی نبرده و دست به دامن فضای مجازی شده‌اند.

حال سوال این است که مدیران به جای اینکه عملکرد اهالی روستا را که با همت خود کار کرده و مزد دسترنج خود را می‌برند را به نام خود ثبت کنند، چه اقدامی در راستای ثبت رسمی خوشه صنعتی کردآباد انجام داده اند و یا در پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش چقدر مساعدت کردند؟

آیا صنعت استان را می‌توان با ارائه یکسری آمار و در واقع عدد و ارقام رفع و رجوع کرد؟ یا باید به جای مصاحبه‌های مطبوعاتی و سفارش رپورتاژ به فکر راه چاره‌ای برای رونق اقتصادی استان بود؟

مدیران صنعتی استان از آمار واحدهای تولیدی تعطیل شده و بیکاری کارگران با خبر هستند؟ آیا همچنان دنبال این هستند که از فضای موجود به نحوی می‌خواهند بهره برداری کنند که واحدهای تولیدی در استان در بهترین وضعیت قرار دارند و هیچ مشکلی بر سر راه آنها نیست؟

مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان به مطالبات اهالی روستای کردآباد در قالب خبری که در روابط عمومی منتشر شده پاسخ داده است و با بیان اینکه در خوشه کردآباد 200 کارگاه فعال هستند، گفت: 160 واحد به صورت کارگاهي و 40 واحد در منازل فعاليت مي‌کنند و به توليد پوشاک و سري دوزي اشتغال دارند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه نقاط قوت خوشه که باعث رونق و ادامه فعاليت واحدها شده است مبني بر دو عامل بازار و نيروي انساني است، افزود: اشتغال 660 نفري شامل 606 نفر اشتغال دائم و 54 نفر اشتغال فصلي رونق اقتصادي خوبي به منطقه داده است.

اگر متن جوابیه را بررسی کنیم جز آماری از تعداد شاغلین، نوع محصولات تولید شده، حجم محصولات تولیدی و بازار فروش و اینکه در پاراگرافی به بیمه تأمین اجتماعی اشارهشده، به مشکلات این تولید کنندگان و درخواستهای آنها توجهی نشده است.

جوابیه به شکل گزارش آگهی تنظیم شده که قصد فرافکنی داشته و به قول معروف فرار رو به جلویی است که می‌خواهد از پاسخ دادن و رفع مشکلات طفره برود.

به هر حال امید است که مدیریت ارشد استان همان طور که اشتغال و رفع بیکاری جوانان و فعال کردن وادهای تولیدی را سرلوحه کاری خود قرار داده و در طی مدتی که بر صندلی استانداری تکیه زده بر این منوال حرکت کرده، موضوع کردآباد را مورد عنایت قرار دهد و با شنیدن مسائل و مشکلات تولید کنندگان این منطقه به رونق اقتصادی کردآباد کمک کند.




روستای صنعتی کردآباد در دوراهی خوشه شدن

کرد آباد - واحد های خانگی تولید پوشاک



عکس ها از روزنامه همدان پیام
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار