معاون عمرانی استاندار همدان با تاکید بر اینکه بحران آب در همدان با همکاری مردم مدیریت می‎شود، گفت: مدیریت مصرف آب در همدان به شکل قوی اجرایی نشده است.
کد خبر: ۱۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶ 24 March 2015

معاون عمرانی استاندار همدان با تاکید بر اینکه بحران آب در همدان با همکاری مردم مدیریت میشود، گفت: مدیریت مصرف آب در همدان به شکل قوی اجرایی نشده است.

به گزارش تسنیم ؛ محمودرضا عراقی  با اشاره روز جهانی آب اظهار داشت: کشور و همدان از سالهای گذشته وارد دوره خشکسالی شده است و استان همدان از چند سال اخیر با مشکلات و بحران آب روبه‌‏رو شده است.

وی با بیان اینکه باید برنامهریزیهای لازم برای مدیریت بحران آب در همدان صورت گیرد، گفت: مدیران شرکتهای خدماترسان و مسئولان استان در زمینه آب دغدغه داشته و مقابله با بحران آب به یکی از اولویتهای استان همدان تبدیل شده است.

عراقی با اشاره به اینکه بحران آب تنها با اقدامات بخش دولتی برطرف نمی‏شود، تصریح کرد: مردم به عنوان جامعه هدف در کشور نقش عمدهای در مدیریت بحران آب در همدان داشته و باید از آنها بخواهیم بخش دولتی را در مدیریت مشکلات آب کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز مدیریت مصرف آنچنان که باید در همدان اجرایی نشده است، عنوان کرد: امروز دولت نیازمند کمک و همکاری مردم برای مدیریت مصرف آب در استان بوده و بدون همکاری مردم برنامههای دولت نیز نتیجهای به دنبال ندارد.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه امسال استان همدان از نظر بارندگی وضعیت بدی را پشت سر گذاشته است، گفت: در بدترین زمستان از نظر بارندگی در سالهای گذشته ۵۶ میلیمتر بارش در همدان داشتهایم ولی در زمستان ۹۳ تنها ۳۰ میلیمتر بارندگی در همدان اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید نسبت به بحران آب در همدان آگاه شوند، تصریح کرد: امروز برخی کارشناسان و مدیران از مقابله با بحران آب در آینده سخن می‏‌گویند که این مسئله اشتباه بوده و این افراد باید بدانند که بحران آب از سال‌های گذشته آغاز شده است.

عراقی با بیان اینکه برنامهریزی برای مدیریت بحران آب نباید بلندمدت باشد، گفت: امروز در شرایطی هستیم که باید اقدامات ضربالعجلی و سریع برای مدیریت بحران آب در همدان شکل گیرد در غیر این صورت سایر حوزهها در استان نیز تحت تاثیر مشکل آب قرار می‏گیرند.

وی با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع آب در همدان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد، تاکید کرد: باید با اقداماتی همچون اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر میزان بهرهوری آب در این بخش را افزایش داد.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد صرفهجویی در مصرف آب در بخش کشاورزی بسیاری از مشکلات تامین آب شرب استان را حل می‏کند، تصریح کرد: شرایط اقلیمی در استان همدان تغییر کرده و امکان افزایش بارندگی همدان کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: منابع آبی در اختیار استان مشخص بوده و نمی‏‌توان انتظار داشت که این منابع در سالهای آینده افزایش چشمگیری داشته باشند، پس باید تلاش کنیم تا منابع آبی در اختیار را به خوبی برای مصرف مدیریت کرد.

عراقی با بیان اینکه آب کالایی اجتماعی، سیاسی و امنیتی است، گفت: متاسفانه آب در کشور و استان همدان اقتصاد ضعیفی داشته و هوز نتوانسته جایگاه واقعی خود در سبد خانوار را داشته باشد، پایین بودن ارزش اقتصادی آب صرفه‌جویی در این بخش را نیز کمرنگ کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر زمان مصرف بیرویه و کشت محصولات پرآببر در استان همدان نیست، اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه آب حفر چاههای غیرمجاز و اضافهبرداشت از منابع زیرزمینی بود که امروز بحران آب را رقم زده است.

عراقی با تاکید بر اینکه دیگر در زمینه منابع آبی استان با کسی مماشات نمی‏شود، بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از مردم و مسئولان به حساسیت بحران آب پیبرده‌اند و این امر در اجرایبرنامههای حفاظت از منابع آب بسیار کمک میکند.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در حفاظت از منابع آب در استان همدان ضعیف عمل شدهاست، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت آب منطقهای در این سالها تلاش جدی در زمینه حفاظت از منابع آب داشته و از این رو باید اعتبارات خوبی نیز به این بخش تخصیص یابد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار