مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز سال 95 را سال اولویت های فضای سبز در تبریز عنوان کرده و گفت: بنا به سیاست های شهردار و شورای محترم شهر اولویت کاری طی سال آتی مباحث زیباسازی شهری توسط فضاهای سبز است که این رویکرد در بودجه مناطق نیز مشهود است.
کد خبر: ۱۶۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 12 January 2016
به گزارش تابناک تبریز از سازمان پارکها و فضای سبز تبریز، مهندس محمدحسین حسن زاده صبح امروز در جلسه مشترک با مدیران فضای سبز مناطق جهت آمادگی و برنامه ریزی برای استقبال از بهار 95، اظهار داشت: از همین روز در مرحله نخست از این رویکرد، حداقل 500 تا 600 هزار اصله درخت در بازه زمانی روز درختکاری تا خرداد ماه به عنوان کاشت بهاره، کاشته می شود.

وی با اشاره به نوع گونه های کاشته شده طی این اقدام، افزود: اولویت ما کاشت گونه های مناسبی است که تاکید داریم یعنی در توسعه فضای سبز شهری سعی شود تاج پوشش بزرگ که سایه انداز و قطعات بزرگ فضای سبز را نشان دهد، مدنظر قرار گیرد.

حسن زاده ادامه داد: طبق مطالعاتی که توسط همکاران بخش پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز انجام یافته، گونه هایی همچون چنار و کبوده دارای ویژگی های مثبت جهت کاشت در منطقه ما هستند و در عین حال جلوگیری از کاشت گونه های حساس و ممنوع در منطقه نیز باید لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه باید خرید گونه ها را از هم اکنون آغاز کنیم، گفت: به دلیل بالا بودن هزینه خرید نهاده در اسفندماه و مشکلات خاصی که در آن برهه زمانی وجود دارد، مناطق باید خرید نهاده ها را از هم اکنون آغاز کرده و در این راستا حتی در مواقع لزوم می توانیم به طور مستقیم از شخص آقای شهردار دستور بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مدیران مناطق باید از هم اکنون محل کاشت این نهاده های جدید در منطقه خود را مشخص کنند، اظهار داشت: اولویت اصلی ما برای کاشت، داخل شهر ، خیابان ها، رفوژ میانی است و پس از آن توسعه فضای سبز پارکها مدنظر است. در این میان سمت و سوی ما برای کاشت درختچه نیز استوار است به طوری که درختچه ها نیز در محل های گلکاری و جایگزینی برای چمن مدنظر باشد.

حسن زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد سازمان پارکها در زمینه کاهش خرید و کاشت گلهای فصلی، افزود: طی سال آینده میزان کاشت گلهای فصلی و خصوصا خرید گلها را کاهش می دهیم و مناطق باید در جایی که بذرکاری لازم است حتما این اقدامات را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز به دقت در حفظ کیفیت گلها نیز اشاره کرده و ادامه داد: کیفیت گلها و مدیریت در هزینه های این حوزه باید رعایت شود و در صورت نیازکاشت گل در معابر اصلی مناطق، این گلها بهتر است توسط گلخانه های خود مناطق خریدار شود.

وی به ضرورت خرید نهاده از تولیدکنندگان بومی نیز اشاره کرده و افزود:  تا جایی که امکانپذیر است و موجودی گلخانه ها اجازه می دهد، باید از تولیدکنندگان محلی خریداری شود چراکه تاکید شخص شهردار نیز بر این پایه استوار است و حتی به درخواست آقای شهردار جلسه ای مشترک بین ایشان و تولیدکنندگان بومی نیز برپا خواهیم کرد.

حسن زاده با تاکید بر اینکه امسال میزان خرید و کاشت شب بو نسبت به سال گذشته بطور چشمگیری کاهش خواهد داشت،  تصریح کرد: مگر که در نقاطی کاشت شب شو ضرورت داشته باشد در غیر این صورت رویکرد ما بیشتر به سمت خرید بنفشه و یا گلهای همچون بنفشه است که هزینه کمتری دارند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به بحث توسعه فضای سبز نیز اشاره کرده و گفت: در کنار انبوهکاری و هماهنگی مناسب و طراحی صحیح و فنی و رفوژ خیابانها، مهمترین  اصل پارکهای محله ای است چرا که عملکرد فضای سبز را معمولا با تعداد پارکها سنجش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه از هم اکنون باید محل هایی برای احداث پارک طی سال آینده شناسایی شوند،  اظهار داشت: گاهی مناطق انبوهکاری های سالهای گذشته را تبدیل به پارک می کنند که نمی توان این امر را اصولی دانست و بهتر است مدیران فضای سبز مناطق در کارهای عمرانی و طراحی ها نقش داشته باشند و حتی اگر لازم باشد در این زمینه مشاور بگیرند تا تدابیر لازم در طراحی پارکها انجام شود و در این زمینه حتی اگر نیاز باید حاضریم برای مدیران برای کلاس آموزشی برگرفته از اساتید دانشگاهی را برنامه ریزی کنیم.

حسن زاده همچنین به موضوع تملک کاربری های فضای سبز نیز اشاره کرده و یادآور شد: به هیچ عنوان اتفاقی مبنی بر تغییر کابری در فضای سبز روی نمی دهد و اگر جاهایی هم باشد که تملک نمی شود ولی کاربری فضای سبز است اطلاع دهید تا از طریق مرکز پیگیر شویم که اعتباری برای تملک آن نقاط گذاشته شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آب در فضای سبز نیز اشاره کرده و اظهار داشت: جای تقدیر و تشکر از مدیران فضای سبز مناطق مختلف شهری است که مدیریت خوبی در زمینه آب انجام داده اند و به جز اندک مناطقی در بقیه نقاط شهر از لحاظ آب برای فضای سبز مشکلی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال 95 نباید به هیچ عنوان مشکلی مثل کمبود یا قطع آب یا وابستگی به سایر منابع آبی را شاهد باشیم، گفت: هدف ما ایجاد و بهبود شبکه آبیاری فضای سبز است و حتی در بودجه سال آینده فضای سبز نیز بحث آب لحاظ شده است و هر منطقه شهرداری باید طراحی صحیح آبیاری مخفی را در برنامه خود قرار دهد. حذف تانکر را برخی مناطق انجام داده و برخی موظف به حذف شده اند و تقاضا داریم بقیه مناطق نیز شرایط خود را متناسب کنند.

حسن زاده به موضوع سم پاشی زمستانی درختان نیز اشاره کرده و افزود: در این راستا مدیران مناطق باید خرید سم ها و هر چیزی که نیاز باشد را هناهنگ شوند تا اگر هوا مساعد بود از ابتدای اسفند کار سم پاشی آغاز شود.

وی یادآور شد: اولین و فشرده ترین کاری که به پیمانکاران جدید سپرده می شود، بحث سم پاشی و تکمیل هرس درختان است. در برخی نقاط نیز هرس سنگین برای درختان جوان که هرس تمیز لازم دارند، حتما لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه از اوایل بهمن تمامی قراردادهای پیمانکاران فضای سبز مستقر می شود و پیمان هیچ منطقه ای برای اسفندماه نمی ماند،گفت: خوشبختانه پیمانکار فرصت خواهد داشت تا کارگاه خود را تجهیز کرده تا اگر هوا خوب باشد کارهای خود را از نیمه بهمن آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود درآمدهای پایدار شهرداری تبریز، انتظار داریم سال آینده به عنوان سالی برای کاهش هزینه های فضای سبز در حد مقدور تدبیر و اقدام شود.

مهندس حسن زاده با تاکید بر اینکه ناظران فضای سبز را پشت میز نشین نمی خواهیم، اظهار داشت: ناظران مناطق باید در ناحیه خود مستقر بوده و همیشه مشغول کار باشد و در این راستا ارزیابی های سال آینده را سخت می گیریم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آمادگی مناطق جهت برپایی هر چه شایسته تر روز درختکاری، خاطرنشان کرد: مناطق باید دقت کنند تا برای هفته درختکاری و توزیع رایگان نهاده ها آماده باشند و این توضیع تا نوروز ادامه یابد و همچنین مناطق برای گرامیداشت روز درختکاری برنامه ای مشخص ارائه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار