پس از گذشت دو ماه؛
در حالی که دو ماه از سیل ویرانگر ایلام و خسارت‌های بسیار زیاد به بخش‌های شهری، منازل مردم، کشاورزی و...می‌گذرد، اعتبارات مصوبه هیئت دولت برای جبران خسارت‌ها هنوز وارد استان نشده است.
کد خبر: ۱۵۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 03 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، در حالی که دو ماه از سیل ویرانگر ایلام و خسارت‌های بسیار زیاد به بخش‌های شهری، منازل مردم، کشاورزی و...می‌گذرد، اعتبارات مصوبه هیئت دولت برای جبران خسارت‌ها هنوز وارد استان نشده است.

پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ بود که براثر بارش ۳۴۵ میلیمتر باران در شهر ایلام، سیل به راه و افتاد و خسارت‌های بسیار زیادی به شهر ایلام و منازل مردم و همچنین تاسیسات زیربنایی، حمل‌ونقل شهری، راه‌های ارتباطی، کشاورزی و...وارد شد و همین عامل باعث شده ایلام داشته‌ها و زیرساخت‌های ضعیف خود را هم از دست دهد.

بعد از بازدید مسئولان کشوری مثل نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوردر همان آغازین روزهای وقوع سیل و با توجه به خسارت‌های بسیار زیاد، تأکید بر جبران خسارت‌ها در اولین فرصت ممکن شد. 

همان موقع نیز نوبخت اعلام کرد: دولت اهتمام دارد خسارت‌ها به آسیب دیدگان سیل در ایلام در اولین فرصت جبران شود و متأسفانه در این بارندگی‌ها خساراتی به زیرساخت‌های استان واردشده که ضمن بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگان تصمیم‌های مقتضی گرفته خواهد شد.

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی سیل به ایلام

بعد از وقوع سیل در استان مسئولان و کارشناسان استان اعلام کردند حجم خرابی‌های ناشی از سیل و آب‌گرفتگی مکان‌های عمومی و شهری و تخریب سیل بندها و مسیل‌های شهر ایلام آن‌قدر گسترده و فراوان است که بازسازی آن‌ها به چندین هزار میلیارد ریال اعتبار و سال‌ها کار و تلاش نیاز دارد.

بعد از برآوردهای کارشناسی توسط مسئولان کشوری و استانی، محمدرضا مروارید استاندار ایلام اعلام کرد: براثر وقوع سیل در این استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف واردشده است.

وی افزود: از این میزان خسارت، سه هزار میلیارد ریال مربوط به زیرساخت‌ها، مسیل‌ها و تأسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت‌های مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه‌های اجرایی استان ایلام است.

تصویب اعتبارات خسارت سیل به ایلام بعد از گذشت دو هفته

بعد از وقوع سیل و خسارت‌های واردشده و همچنین برآوردها و بازدید مسئولان کشوری، هیئت دولت در جلسه‌ای به‌منظور بازسازی و جبران خسارت ناشی از سیل در استان‌های ایلام و لرستان، با اختصاص مبلغ یک هزار و ۵۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال به استان ایلام موافقت کرد.

این اعتبار به‌صورت کمک بلاعوض برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تأمین لوازم‌خانگی، اجرای عملیات آبخیزداری، بازسازی راه‌ها و ابنیه فنی، بازسازی و ساماندهی مسیل‌های شهری، بازسازی و ترمیم ابنیه و تأسیسات کشاورزی و خدمات فنی و پشتیبانی و آواربرداری به‌صورت هزینه‌ای و تملک دارایی مصرف می‌شود.

همچنین مبلغ یک هزار و ۴۹۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای استان ایلام و ۳۴۶ میلیارد ریال برای استان لرستان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با سود چهار درصد روستایی و پنج درصد شهری جهت بازسازی و تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی تعیین شد.

اعتبار تصویبی دولت برای جبران خسارت سیل، وارد استان ایلام نشده است

حال دو ماه از وقوع سیل در استان می‌گذرد، خسارت‌های فراوان به منازل مردم و زیرساخت‌های استان نیز بر جای خود هستند چراکه تاکنون اعتبارات تصویبی دولت وارد استان نشده است.

متأسفانه باید گفت در هیاهوی مشکلات اقتصادی کشور این اعتبار وارد استان نشده چراکه اعتبارات برای جبران خسارت حداقل برای منازل مردم باید در حداقل زمان ممکن انجام شود نه الان که زمستان سوزناک ایلام در حال سپری‌شدن است.

بسیاری از تاسیات زیربنایی استان ایلام به‌خصوص در حوزه آب و راه به دلیل نبود اعتبارات هم‌اکنون با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و این در حالی است که خود استان از محرومیت‌های فراوان اقتصادی رنج می‌برد و اعتبارات حتی کفاف استان را نمی‌دهد.

واریز ۵۲ میلیارد تومان تا ۱۰ روز دیگر برای زیرساخت‌های استان 

در همین ارتباط شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های سیل به زیرساخت‌های استان تصویب‌شده که تا ۱۰ روز نیمی از این اعتبار یعنی حدود 52 میلیارد تومان تأمین نقدینگی می‌شود و در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: به همین منظور اولویت‌های پروژه‌های زیربنایی استان در بخش راه، حمل‌ونقل شهری با اولویت شهر ایلام، کشاورزی، منابع طبیعی، آب و.... تعیین‌شده است.

معاون عمرانی استانداری ایلام عنوان کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبارات و اولویت‌بندی پروژه‌های خسارت‌دیده از سیل بخش مهمی از مشکلات استان برطرف شود.

تأخیر در نقدینگی برای جبران خسارت‌های منازل مسکونی و تجاری مردم ایلام

فریادرس شهبازی مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سیل اخیر به ۲۰ هزار واحد مسکونی خسارت واردشده که تاکنون برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر کد رهگیری صادرشده و برای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز پرونده تشکیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت ۲۵۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای جبران خسارت سیل به منازل مردم ایلام در نظر گرفته است، هنوز این اعتبار وارد استان نشده به‌زودی تأمین نقدینگی می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام افزود: مشکلات تأمین نقدینگی مربوط به مرکز است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اعتبار وارد استان شود و مشکلات مردم نیز برطرف شود.

به نظر می‌رسد با توجه به حجم خسارت‌های واردشده به استان ایلام براثر سیل دو ماه پیش، هنوز مسئولان کشوری اهتمام ویژه برای اختصاص اعتبارات به‌موقع به استان را ندارند و در این رابطه به وعده‌ها و حرفه‌ها بسنده می‌کنند.

استانی مثل ایلام که خود از محرومیت، مشکلات اقتصادی، نبود زیرساخت، بیکاری و.... رنج می‌برد، نیازمند توجه ویژه به‌خصوص برای جبران خسارت‌های سیل است و امیدواریم مسئولان کشوری گوشی برای شنیدن داشته باشند./پ

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار