معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: هم اکنون حدود 120نفر در 15 کارگاه در شهرستانهای یزد، تفت و زارچ به تولید کاشی هفت رنگ برای استفاده در بناهای تاریخی مشغول هستند.
کد خبر: ۱۵۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 31 December 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا دهقان مهرجردی در این خصوص گفت: کاشی هفت رنگ یکی از صنایع دستی شاخص استان یزد به حساب می آید که در بناهای تاریخی و به خصوص مساجد استان به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی به آن گروه از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمت اعظم مراحل ساخت فراورده های آن با دست انجام شود و در چهارچوب فرهنگ و بینش های فلسفی و ذوق و هنر انسان های هر منطقه با توجه به دیدگاههای قومی آنان ساخته و پرداخته می شود، افزود: با توجه به قدمت یزد، این استان دارای هنر های سنتی و صنایع دستی شاخصی همچون کاشی هفت رنگ است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد ادامه داد: کاشی هفت رنگ، به مجموعه ای از کاشی های یک اندازه، یک شکل (معمولاً مربع شکل‏)‎ و یک رنگ گفته می شود که در کنار هم قرار می گیرند تا طرح و نقش مورد نظر بر روی مجموعه آنها اجرا شود و موقعیت نصب آن را به هنگام نماسازی مشخص سازد.
دهقان مهرجردی خاطرنشان کرد: کاشی کاری یکی از روش های دلپذیر تزیین معماری در تمام سرزمین های اسلامی است؛ تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری منجر شد که تأثیری کاملاً متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار