مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از کشت دو و نیم هکتار زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال‌جاری برای نخستین بار در شهرستان فامنین 240 کیلوگرم پیاز زعفران برای کشت دربین زنان روستایی توزیع شده است.
کد خبر: ۱۵۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴ 24 December 2015

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از کشت دو و نیم هکتار زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال‌جاری برای نخستین بار در شهرستان فامنین 240 کیلوگرم پیاز زعفران برای کشت دربین زنان روستایی توزیع شده است.

به گزارش ایسنا؛"امیر لاهوتیا اظهار کرد:کلاس‌های آموزش کشت و ترویج زعفران در روستاهای فیض‌آباد، نگارخاتون و خوش‌آباد برگزار شده که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری 30 هزار هکتار گندم دیم، پنج هزار و 400 هکتار گندم آبی، سه هزار و 500 هکتار جو آبی، سه هزار هکتار جو دیم و 130هکتار نیز دانه روغنی کلزا در شهرستان فامنین کشت شده است.

کاهش 20 درصدی تولید غلات در فامنین

وی از کاهش 20درصدی تولید غلات در این شهرستان خبر داد و افزود: به علت کم‌آبی در سال گذشته تولید غلات از 50 هزار تن پیش‌بینی تولید به 40 هزار تن کاهش پیدا کرده اما با وجود محدودیت در تولید، سازمان تعاون روستایی و شرکت غله موفق به خرید 11 هزار و 500 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با بیش از 13میلیارد تومان شده که تمامی مطالبات به موقع پرداخت شده است.

لاهوتیان با اشاره به تولید 200 هزار تن محصولات کشاورزی در این شهرستان، افزود: ارزش ریالی این تولیدات 121 میلیارد تومان است که در مجموع 4 درصد تولیدات استان را به خود اختصاص می‌دهد.

تجهیز بیش از 8 هزار هکتار از اراضی فامنین به سیستم آبیاری نوین

وی بیشترین سطح تولید محصولات این شهرستان را با 140هزار تن تولید مربوط به محصولات زراعی دانست و افزود: 5 هزار تن تولیدات باغی، 55 هزار تن تولیدات دام و طیور و آبزیان در بین تولیدات کشاورزی استان همدان دیده می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از تجهیز 8 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار خبر داد و افزود: از 10 هزار هکتار اراضی آبی شهرستان که پتانسیل اجرای آبیارای تحت فشار را دارند 8 هزار و 500 هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که 20 درصد بالاتر از میانگین استانی است.

توزیع 500 تن بذور گواهی شده گندم و جو

لاهوتیان ادامه داد: همچنین برای اجرای این طرح‌ها به ازای هر هکتار 6 میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری 500 تن انواع بذور گواهی شده گندم و جو و 4هزار تن کود در بین کشاورزان توزیع شده است.

تولید 24 هزار تن چغندرقند در فامنین

وی با بیان اینکه 24 هزار تن چغندر در این شهرستان تولید شده است، عنوان کرد: کشت بهاره چغندرقند در شهرستان فامنین 600 هکتار بوده است که 24 هزار تن برداشت شده و تاکنون 95 درصد به کارخانه قند تحویل داده شده که در این خصوص کشاورزان 20درصد مطالبات خود را دریافت و 80 درصد آن معوق است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در پایان یادآور شد:بالاترین عیار چغندر قند مربوط به شهرستان ملایر با میانگین 17.5 درصد بوده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار