کرمان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به کاشت یکهزار و 500 هکتار سبزی و صیفی در مالچ پلاستیکی گفت: پیش ‎بینی می‎شود با شروع کاشت محصولاتی مانند هندوانه و گوجه ‎فرنگی استفاده از این نوع کاشت به هشت هزار و 500 هکتار برسد.
کد خبر: ۱۴۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 22 December 2015

فرامرز رستگاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: خشکی و کم ‎آبی از مهمترین عوامل محدود کننده تولید محصولات زراعی بوده و در بیشتر موارد منجر به کاهش عملکرد و زیان‎های اقتصادی می‎شود.
وی تصریح کرد: استفاده از انواع مالچ‎ های پلاستیکی بویژه در کشت‎های ردیفی علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف آب، زمینه افزایش تولید و ارزش افزوده کشاورز را نیز فراهم می‎کند.
وی گفت: استفاده از این ابزار با توجه به بافت خاک و روش آبیاری 35 تا 70 درصد موجب کاهش مصرف آب و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح به میزان 30 تا 75 درصد می‎شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: استفاده از مالچ ‎های پلاستیکی موجب جلوگیری از هدر رفتن آب ذخیره شده در خاک توسط علف‎ های هرز و همچنین فواصل بین گیاه می‎شود و به حفظ رطوبت و توسعه سیستم ریشه کمک می‎کند.
وی گفت: با کنترل علف های هرز به دلیل شرایط مناسب رطوبت و حرارت بذر علف‎های هرز بسرعت جوانه زده و پس از ظهور در سطح خاک به دلیل محدودیت نور بویژه در مالچ‎های تیره ‎رنگ علف هرز خشک شده و از بین می‎ رود و در محصولات جالیزی بویژه به میزان 80 تا 85 درصد از شدت رویش آنها جلوگیری می‎کند.
رستگاری از دیگر مزیت‎های استفاده از این مالچ‎ ها را کاهش آلودگی و پوسیدگی میوه ناشی از قارچ‎های خاکستری به دلیل جلوگیری از تماس میوه با خاک مرطوب دانست و بیان کرد: مالچ‎ها در آبیاری و بارش باران بویژه در آبیاری شیاری آب را سریع و مناسب به پای بوته‎ها و منطقه توسعه ریشه گیاه هدایت می‎کند.
وی با بیان این مطلب که استفاده از مالچ‎ ها موجب کاهش مصرف کودهای شیمیایی می‎شوند تصریح کرد: این ابزار موجب جلوگیری از آلودگی محیط زیست به دلیل کاهش مصرف سموم علف‎ کش‎ها، قارچ‎ کش‎ ها و کودهای شیمیایی می‎شود.
وی گفت: برای استفاده از مالچ پلاستیکی کفپوش در محصولاتی مانند خیار، هندوانه، گوجه ‎فرنگی و سبزیجات در سال زراعی جاری به میزان هشت هزار و 500 هکتار برنامه ‎ریزی صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم با اجرای این برنامه گام موثری در راستای کاهش مصرف آب برداریم.
جنوب استان کرمان با سطح زیر کشت 250 هزار هکتار و تولید بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی 60 درصد تولیدات کشاورزی استان کرمان را به خود اختصاص داده است و در همین راستا برنامه های مدونی برای کاهش مصرف و بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی جنوب کرمان در حال اجراست.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، منوجان، فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و عنبرآباد را زیر پوشش دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار