دکتر حسین وظیفه دوست:
رییس انجمن علمی بازاریابی ایران به ضرورت کاهش هزینه تولید در کشور اشاره کرده و برمهیا کردن امکانات حمل و نقل، بسته بندی مناسب، برند سازی و همچنین تولید مطابق استاندارد برای ورود صادر کنندگان به کشورهای هدف تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 20 December 2015
دکتر حسین وظیفه دوست در گفتگو با تابناک رضوی با بیان اینکه باید در حوزه صادرات، کشورهای هدف مشخص شوند تاکید کرد: با تعریف مناسب از استانداردها، صادرکنندگان را باید به سمت کشورهای هدف هدایت کرد.

وی گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهدیم در حوزه صادرات کسانی ورود پیدا کرده‌اند که با چارچوب‌های صادرات آشنا نیستند و با توجه به این موضوع مشکلات حوزه صادرات افزایش می یابد چون بعضی از صادرکنندگان به دلیل آنکه شیوه صادرات را نمی‌دانند مشکلات بسیاری را در حیطه صادرات ایجاد می‌کنند.

عضوهیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با بیان اینکه تسهیلات با سود بانکی بالا، توان رقابت را از صادر کننده می گیرد و موجب می شود صادرکننده با مشکلات بسیاری رو به رو ‌شوداظهار کرد:با ارائه تسهیلات کم بهره و کاهش هزینه حمل و نقل می‌توانیم در افزایش صادرات گام‌های موثری برداریم.

وظیفه دوست در عین حال بیان کرد: صادرکننده باید محصولات خود را با کیفیت و رعایت استانداردهای مناسب، صادر کند و در این راستا باید ازصادرکنندگان حمایت های لازم صورت گیرد.

این دانشیار دانشگاه با تاکید بر اینکه در حوزه صادرات، باید اعتماد بازار جهانی را با حفظ کیفیت محصول و رعایت استانداردها به دست آوریم گفت: دوران انتظاری که با توجه به توافقات هسته ای به وجود آمده سبب شده صادر کنندگان عمدتا در صادرات دچار اختلال جدی شوند وبرگشتن ارز به کشور با تاخیرات زیادی مواجه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در صادرات برخی کالاها به موضوع بسته بندی توجه چندانی نمی شود گفت: صنعت بسته بندی محصولات باید از سوی بنگاههای اقتصادی جدی گرفته شود چون امروز بخش مهمی از رونق یک بنگاه اقتصادی در فضای تجارت داخلی و خارجی را توجه به صنعت بسته بندی محصول تشکیل می دهد.

عضوهیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با تاکید بر اینکه نگاه بنگاهها به موضوع بسته بندی در فرایند تحلیل رقابت باید بیشتر از گذشته جدی گرفته شود تاکید کرد: حذف موانع برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع بسته بندی و از دیگر سو نهادینه سازی فرهنگ اهمیت به بسته بندی محصولات در بین فعالان عرصه تولید و تجارت دو موضوعی است که توجه خاص مسئولان را طلب می کند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از محصولات صرفا به دلیل شکل و نوع بسته بندی مناسب در بازار مصرف و رقابت، از نفوذ خوبی بهره مند هستند چرا که نحوه و شکل ارائه محصول به دست مصرف کننده در دنیای امروز بسیار مهم است.

به گفته وی کسب آموزشهای تخصصی در زمینه نقش بسته بندی در بازاریابی و صادراتی کردن یک محصول ضرورتی است که نیازمند توجه جدی است.

وی با بیان اینکه با صنعتی شدن جوامع و افزایش رقابت بین بنگاه های اقتصادی، اهمیت صنعت بسته بندی بیش از پیش آشکار شده افزود: بنگاه های اقتصادی به این نکته پی بردند که بسته بندی مناسب می تواند ابزاری برای افزایش قابلیت رقابت پذیری آن ها در بازار باشد و می‌توان با تغییر تکنیک ها و روش های بسته بندی، از آن به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه های تولید، ذخیره سازی و توزیع استفاد کرد و در این راستا از علومی مانند هنر و روانشناسی هم در راستای بسته بندی مناسب، شکیل و مطلوب مشتری کمک گرفته می شود.

رییس انجمن علمی بازاریابی ایران در عین حال بیان کرد: در بسیاری از تولیدات، بسته بندی سودآورتر و ارزآورتر از خود محصول است، لیکن این موضوع در ایران بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد و علی رغم تحول و رشد صنعت بسته بندی در سال های اخیر در ایران، همچنان صنعت بسته بندی ما فاصله چشمگیری با کشورهای رقیب توسعه یافته دارد.

 وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه گاهی تجار و شرکت‌های ایرانی در رعایت استاندارد‌ و کیفیت محصول صادراتی دقت لازم را ندارند که این مسائل به روابط تجاری دو کشور آسیب می‌زند گفت :به عنوان مثال نگاه کوتاه‌مدت تجار ایرانی به بازار عراق آسیب می‌رساند، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم، تا توازن تجاری بین صادرات و واردات با کشور مربوطه وجود داشته باشد و در عین حال اتخاذ رویکرد تجاری بلند‌مدت از راهکارهای تعمیق روابط تجاری بین دو کشور است.

سعیده ساجدی‌نیا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار