معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت:
دو مرز جدید در این استان با کشور عراق بزودی مکان نمایی می شوند و زیرساخت های مورد نیاز آنها نیز تامین خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 19 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: دو مرز جدید در این استان با کشور عراق بزودی مکان نمایی می شوند و زیرساخت های مورد نیاز آنها نیز تامین خواهد شد.
حشمت الله عسگری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این دو مرز شامل چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران است که موافقت با ایجاد آنها به تازگی از سوی دولت عراق صادر شده است.
وی ادامه داد: با توجه به تلاش مردم استان ایلام در استقبال و بدرقه شایسته زائران عتبات عالیات و همچنین پیگیری های دو ساله استاندار و مجموعه مدیریت این استان، بزودی علاوه بر مرز بین المللی مهران، ایلام صاحب دو مرز رسمی دیگر با کشور عراق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام افزود: همچنین ایجاد بازارچه های مرزی در هلاله شمالی و چمسری دهلران نیز در دستور کار مسئولان دو کشور ایران و عراق قرار دارد.
عسگری تاکید کرد: توافق در مورد ایجاد دو مرز و دو بازارچه جدید در مرزهای استان ایلام با عراق در قالب تفاهم های امضا شده میان استاندار ایلام با استانداران استان های دیالی، میسان و واسط عراق حاصل شده است.
وی یادآور شد: با ایجاد این دو مرز جدید، تعداد مرزهای رسمی استان ایلام با کشور عراق به سه مرز (مهران، چنگوله و چیلات) افزایش می یابد.
اوایل هفته جاری معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام از آمادگی مقام های کشور عراق برای گشایش 2 گذرگاه مرزی جدید با جمهوری اسلامی ایران در حوزه استحفاظی استان ایلام خبر داده بود.
حسین کلانتری گفت: مدیرکل گذرگاه های مرزی در وزارت کشور عراق اخیرا از موافقت این کشور با گشایش 2 گذرگاه جدید با جمهوری اسلامی ایران در منطقه علی الغربی استان میسان و منطقه الشهابی استان واسط این کشور خبر داده است.
وی افزود: این گذرگاه ها در نقطه مقابل عراق در داخل خاک کشورمان در محدوده مرزهای استان ایلام در مناطق چنگوله شهرستان مهران و چیلات شهرستان دهلران قرار دارند.
جمهوری اسلامی ایران اکنون در مناطق حاج عمران، باشماق، پرویزخان، خسروی (منذریه)، سومار (مندلی)، مهران (زرباطیه)، چذابه (الشیب) و شلمچه با عراق گذرگاه مرزی دارد که با اضافه شدن مناطق علی الغربی و الشهابی این تعداد به 10 گذرگاه افزایش می یابد.
هم اکنون گذرگاه بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام از مهمترین معابر کشور برای تردد زائران عتبات عالیات کشور عراق است که بطور متوسط روزانه بیش از پنج هزار نفر از این مرز تردد می کنند ضمن اینکه روزانه محموله 700 کامیون و تریلر نیز از این مرز به عراق صادر می شود./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار