مدیرعامل اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: در تولید گوشت قرمز می‌توانیم خودکفا باشیم اما با بی‌میلی مسئولان مواجه شده و واردات گوشت قرمز برزیلی با حجم قابل‌توجهی انجام می‌شود که دست تولیدکننده ما را بسته است.
کد خبر: ۱۴۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 16 December 2015
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: در تولید گوشت قرمز می‌توانیم خودکفا باشیم اما با بی‌میلی مسئولان مواجه شده و واردات گوشت قرمز برزیلی با حجم قابل‌توجهی انجام می‌شود که دست تولیدکننده ما را بسته است.

 به گزارش تابناک ایلام ؛محمد رضا احمد خیری اظهار کرد: در هر کشوری کشاورزی و دامداری که تأمین‌کننده بخشی از اقلام مورد نیاز سبد خانوارها هستند مورد توجه دولت‌ها هستند اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان، ما صاحب اقتصادی بیمار هستیم که علاج آن این است که اندیشمندان و صاحب‌نظران راهکاری ارائه دهند.

وی با بیان این‌که ما دامداران شیر و گوشت مورد نیاز بازار را تأمین می‌کنیم، اما متأسفانه حمایت خاصی از ما نمی‌شود، افزود: مشکلات این بخش را بارها از طریق اتحادیه کشوری و مرکز دامداران ایران مطرح کرده‌ایم و حتی دستگاه‌های ذی‌ربط را نیز در استان در جریان امر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان افزود: متأسفانه تمرکز تصمیم‌گیری در مرکز انجام می‌شود در صورتی‌که تصمیمات باید متناسب با مناطق مختلف کشور اخذ شود.

قدم‌خیری با اشاره به این‌که گوشت‌های وارداتی با قیمت ارزان و به‌وفور در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی است که ما می‌توانیم در تولید گوشت خودکفا باشیم، اما با بی‌میلی مسئولان مواجه شده و واردات گوشت قرمز برزیلی با حجم قابل‌توجهی انجام می‌شود که دست تولیدکننده ما را از پشت بسته است.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دامداران استان را بحث فروش دانست و گفت: متأسفانه جای مشخصی برای خرید گوشت از دامدار وجود ندارد، دامدار در هنگام فروش مجبور است به هر قیمتی که شده دام خود را بفروشد چون فقط دلالان دام ما را می‌خرند و در اکثر موارد چک‌های آن‌ها نیز وصول نمی‌شود و دامداران دست‌خالی می‌مانند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان ایلام با بیان این‌که در بحث شیر نیز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، تصریح کرد: جایگاه خاصی برای عرضه و فروش شیر نداریم، با توجه به اینکه هزینه‌هایی که ما برای شیر می‌کنیم باقیمت فروش آن مطابقت ندارد یعنی هر کیلوگرم شیر 1 هزار و 500 تومان برای دامدار هزینه دارد این در حالی است که کارخانه هر کیلوگرم شیر را از ما به قیمت 1 هزار و 80 تومان می‌خرد.

قدم‌خیری ادامه داد: در ایستگاه‌های خرید شیر هر کیلوگرم شیر را به مبلغ 950 تومان می‌خرند که دامدار ما مجبور به فروش شیر با این قیمت است، چون شیر ماده‌ای فسادپذیر است و در بسیاری از موارد دیده می‌شود که دامدار دام خود را به کشتار می‌دهد در حالی‌که 5 تا 6 ماهه آبستن باشد با این روند دامداری‌های ما در شرف تعطیلی هستند و این صنعت در استان رها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که با تعطیلی واحدهای دامداری در استان سرمایه‌ای که دولت به مردم داده رها می‌شود، تصریح کرد: راهکار ما برای برطرف کردن این مشکل که بارها آن را اعلام کرده‌ایم و تنها راه نجات دامدار است خرید تضمینی گوشت و شیر است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان ایلام اظهار کرد: ما به شیر به‌عنوان یک ماده غذایی نگاه نمی‌کنیم بلکه شیر یک دارو است، هزینه‌های که در بخش سلامت کشور انجام می‌شود می‌تواند با مصرف شیر به‌عنوان ماده‌ای برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کاهش یابد، مصرف شیر تضمین‌کننده سلامت جامعه است.

قدم‌خیری با بیان این‌که شیر یک غذای سالم است که سرانه مصرف آن در کشورمان 80 لیتر در سال است، افزود: این در حالی است که سرانه مصرف شیر در برخی کشورها 180 تا 240 لیتر در سال است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری باید در حوزه غذایی برای مردم از طریق حمایت از دامداران صورت گیرد، دامدار تا زمانی که دغدغه داشته باشد، موفق نمی‌شود، درصورتی‌که دولت به‌صورت دقیق بحث تولید گوشت، شیر و تأمین نهاده‌های دامی را انجام دهد به استقلال اقتصادی در این بخش نال می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان ایلام با اشاره به این‌که در بسیاری از کشورها دامدار برای تأمین نهاده‌های دامی و فروش تولیدات مشکل و دغدغه‌ای ندارد، گفت: دامداری در کشور و استان به حدی رهاشده که حتی خبری از بازرسی و واکسینه کردن دام‌ها از سوی دامپزشکی نیست و دامدار خودش مجبور است که واکسن‌های مورد نیاز خود را خریداری و تأمین کند./م

قدم‌خیری تصریح کرد: از مجموع دامداری در استان تنها 30 درصد فعالیت دارند که با توجه به شرایط موجود این میزان نیز رو به تعطیلی می‌رود.

وی با بیان این‌که ای‌کاش همان‌گونه که به وضعیت مرغداری‌ها رسیدگی می‌شود به مجتمع‌های دامداری هم رسیدگی می‌شد، گفت: در این استان مرغ‌ها، گاوها و دیگر دام‌ها را خورده‌اند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار