با وجود گذشت بیش از 5 سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه منوریل قم،این روزها انتقادات نسبت به اجرای آن شدیدتر شده و به نظر همین انتقاد ها نیز باعث شده است که این پروژه ملی کوتاه تر شود و تنها تا میدان مطهری با 2 واگن به صورت آزمایشی در ایام دهه فجر به بهره برداری برسد.
کد خبر: ۱۴۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 13 December 2015
به گزارش تابناک قم، منوریل قم پروژه ای است که عملیات اجرایی آن از سال 88 آغاز شد و قرار بود که در مدت 30 ماه فاز نخست آن از محل دپو تا مصلی به بهره برداری برسد  اما با گذشت بیش از 5 سال از آغاز روند اجرای آن، این روزها همچنان سریال انتقاد ها از این پروژه ادامه دارد و در هر اظهار نظری از عدم کارایی این پروژه در رفع مشکلات حمل و نقل استان سخن رانده می شود.

ناگفته نماند برخی همان ابتدا با مطرح کردن دلایلی سعی در توقف روند اجرای این پروژه داشتند اما منوریل قم بدون توجه به این موضوعات به مسیر خود ادامه داد اگر چه این ادامه مسیر با تاخیر های فراوانی روبرو بود وبرخی نیز در توجیه کردن دلایل این تاخیرها اختلاف نظر های فنی و سیاسی را به رخ می کشیدند.

پروژه منوریل مشکلات ترافیکی شهر قم را حل نمی کند

در تازه ترین اظهار نظرها، سید مهدی صادقی استاندار قم از عدم کارایی این پروژه سخن به میان آورده است،وی با اشاره به  اینکه برخی از مشکلات به وجود امده و تاخیر در روند اجرای پروژه ها تغییرات و نوسانات نرخ ارز بوده ، می گوید: پروژه منوریل مزید بر علت شده است، چراکه این پروژه‌ تقریباً مشکل جدی را از ترافیک شهر حل نمی‌کند، اما به واسطه شروع این پروژه از سال‌های گذشته، تمهیداتی اندیشیده شده و در بحث‌های سازمان قطار شهری تصمیماتی گرفته شد تا این پروژه به صورت حداقل اجرا شود و اعتبارات بیشتری برای انجام مترو اختصاص پیدا کند زیرا مترو در واقع مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهر را می‌تواند حل کند.

کسی باید شهامت داشته باشد تا المان های این پروژه را حذف کند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از دیگر اعضای کابینه ی دولت یازدهم است که چندی پیش درهشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان قم در مورد منوریل قم لب به انتقاد گشود.

وزیر و راه شهرسازی در این جلسه با بیان اینکه منوریل طرحی بی ربط بود که قم را دچار گرفتاری طولانی کرد گفت:مردم قم گرفتار المان های این پروژه هستند و این مشکلات ادامه خواهد یافت تا جایی که کسی شهامت این را پیدا کند که این المان ها را حذف کند،منوریل قم نشانه بی فرهنگی در این شهر است که متاسفانه در حال حاضر نمی توان راهی برای نجات از آن یافت.

منوریل مفید باید از پردیسان شروع و به حرم ختم می شد

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز از جمله کسانی که به گفته خودش در یک عمل انجام شده قرار گرفته است،وی نیز نسبت به نحوه اجرا و طراحی این پروژه انتقاد دارد ودر این خصوص می گوید:معتقدم منوریل بریا یک پارک بازی و مکان های توریستی است و از سوی دیگر اعتقاد دارم که اگر منوریل  میخواست مفید باشد باید از پردیسان شروع و به حرم ختم می شد.

شهردار قم ادامه می دهد: يك پارچه‌اي بريده‌شده و روي دست مردم است و مردم براي آن پول داده‌اند كه بايد بهترين استفاده را از آن بكنيم. اگر از ابتداي به ساكن بنده در قم حضور داشتم، به‌هيچ‌عنوان زير بار منوريل نمي‌رفتم، الان بايد يك فكري بكنم كه به بهترين نحو ممكن از اين سرمايه مردم استفاده شود.

منوریل هیچ جنبه حل ترافیکی ندارد

این پروژه موجب انتقاد وزیر دادگستری دولت یازدهم نیز شده است،مصطفی پور محمدی منوریل قم را یکی از پرونده های اعتراضی نافرجام سازمان بازرسی کل کشور می داند و در این خصوص می گوید:این پروژه از اصل خلاف قانون و با نقض قوانین بسیار زاید روبرو بوده است و مخالف اصول حمل و نقل و اقتصاد قابل قبول است و مطمئنا این پروژه هیچ جنبه حل ترافیکی را ندارد.

نباید مسیل‌ها و حریم‌های طبیعت را دستکاری کنیم

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با توجه به وظایف سازمان تحت نظرش انتقاد هایی را در خصوص احتمال ایجاد بحران در صورت راه اندازی این پروژه می دهد.

وی می گوید: نمی‌توانیم به گسل بگوییم تکان نخور چرا که ما اینجا خانه‌سازی کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم بیاییم و روی مسیل قمرود منوریل، خوابگاه و پارکینگ بسازیم و بعد هم بگوییم که ان‌شاءالله سیل نمی‌آید. نباید مسیل‌ها و حریم‌های طبیعت را دستکاری کنیم.

اگر اعتبارات منوریل صرف پروژه های دیگر می شد ترافیک قم وضعیت بهتری داشت

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم نیز از جمله کسانی است که در خصوص این پروژه انتقاد هایی را وارد می کند،بهشتی با بیان اینکه منوریل وصله ای ناجور بر قامت قم است،می گوید:

مونوریل یک موجود ناقص الخلقه ای است که جزئی از موجود زنده ای به نام شهر قم شده است. برای این مولود نامبارک تاکنون هزینه های زیادی هم صورت گرفته که اگر این هزینه ها و اعتبارات صرف پروژه های زیرساختی و بازگشایی شبکه های معابر طبق طرح تفصیلی می شد، امروز ترافیک قم وضعیت بسیار بهتری داشت.

از طرفی در ماه های اخیر تصمیمات جدیدی برای ادامه روند اجرای این پروژه و احتمال بهره برداری از آن گرفته شده است،به گفته نعمت الله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم قرار است منوریل در دهه فجر با 2 واگن به صورت آزمایشی و تستی به بهره برداری می رسد.

پروژه ای که قرار بود با 18 کیلومتر طول و 50 واگن به پردیسان برسد با تصمیم گیری ها تا محل مصلی به 20 واگن با طول 6 و هشت دهم کیلومتر کاهش یافت و تا همین محل نیز اسکلت بندی آن تکمیل شد،اما حالا با وجود 200 میلیارد تومان هزینه صرف شده این پروژه باز هم کوتاه تر شده و آب رفته و قرار است با هزینه 100 میلیارد تومان دیگر تنها به صورت آزمایشی تا میدان مطهری افتتاح  شود.

به هر حال برای این پروژه تا کنون 200 میلیارد تومان هزینه شده است و اگر تنها از آن انتقاد کرد جفا در حق مردم خواهد بود،دولت باید راهکاری بیاندیشد که این پروژه ملی و جنجالی قم هر چه سریعتر به سرانجام مناسبی دست پیدا کند و مردمی که 6 سال  سال تنها ستون های از دل خاک بیرون آمده منوریل را در مسیر رودخانه تماشا کرده اند نفسی راحت بکشند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار