این روز‌ها پیامک‌های تبلیغاتی که بیشتر شبیه به یک هرزنامه تبلیغاتی هستند، به طور گسترده از سوی اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های خصوصی برای کاربران تلفن همراه ارسال می‌شود، پیام‌هایی که حالا به یک معضل اجتماعی تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد اپراتورها و مخابرات در ایجاد این معضل نقش مهمی را بازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹ 28 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، مردادماه سال ۱۳۸۱ بود که اولین پیام کوتاه با متن «سلام دوست عزیز، اگر این پیام را دریافت کردید لطفا با این شماره تماس بگیرید...» توسط یک سیستم ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف به صورت آزمایشی برای یک شماره تصادفی ارسال شد و مدتی بعد با خریداری تجهیزات فنی، خدمات ارسال پیام کوتاه در بهمن ماه همان سال به صورت رسمی بر روی شبکه تلفن همراه کشور راه اندازی شد. در ابتدای پیدایش این فناوری نوظهور در عصر ارتباطات همه تلفن‌های همراه امکان استفاده از این خدمات را نداشتند و برای راه‌اندازی سرویس پیامک نیاز به مراجعه حضوری و فعال سازی آن بود.
به جای واژه "SMS" بگویید پیامک
وقتی پیامک و پیامک بازی در بین مردم رایج می‌شود
با این حال قیمت مناسب، دسترسی آسان، کوتاهی پیام و جذابیت این فناوری جدید موجب شد تا در مدت زمان کوتاهی استفاده از خدمات پیام کوتاه به سرعت رشد کرده و کم کم پیامک و پیامک بازی در بین مردم رایج شود تا جایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حالی که از واژه "SMS" برای این فناوری ارتباطی استفاده می‌شد، معادل فارسی «پیامک» را برای آن به تصویب رساند.

اما این پایان راه فناوری جدید در تلفن‌های همراه نبود، با گذشت زمان پای پیامک‌ها به برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی، تبریک اعیاد، مراسم‌ها و اطلاع رسانی‌ها باز شد و دیگر کسی نبود که از وجود این فناوری در تلفن‌های همراه بی اطلاع باشد، تا اینکه بعد از گذشت ده سال و با ورود اپلیکیشن های تلفن همراه که قابلیت تماس صوتی و نوشتاری را برای کاربران تلفن همراه بطور رایگان فراهم می‌کرد، استفاده از خدمات تماس و پيام نوشتاري اپراتورهاي تلفن همراه در ايران رفته رفته کمرنگ شد و این مسئله باعث شد تا اپراتورها و مخابرات که درآمد هنگفت خود از ارسال پیامک و تماس‌های صوتی توسط کاربران تلفن‌همراه را تقریبا از دست رفته می دیدند به دنبال راه چاره باشند.
اوپراتورهای ناراضی از نرم‌افزارهای موبایل، به دنبال جبران خسارت
پیامک تبلیغاتی می‌فرستیم تا خسارت جبران شود!
فیلترینگ شبکه های موبایلی به بهانه تجاوز به حریم خصوصی اولین راه کاری بود که فعالان این عرصه برای جبران هرچه سریع تر خسارت های اقتصادی خود در ابتدای پیدایش این شبکه های موبایلی مطرح کردند اما بعد آنکه در این مسیر راه به جایی نبردند مجبور شدند تا با وجود این نوع نرم‌افزارها کنار بیایند، نرم افزارهایی که با سرعت پایین اینترنت هم در ایران کار می کنند و صورت حسابی هم برای کاربران به دنبال ندارند.
مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه که در فیلترینگ اپلیکیشن‌های موبایلی راه به جایی نبردند، طرحی آزاردهنده برای جبران خسارت های‌مالی خود پیدا کردند و آن چیزی جز ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی وقت بی وقت به کاربران تلفن‌های همراه نبود، پیامک‌هایی که البته تا قبل از پیدایش این نرم افزارهای نیز در تعداد بسیار محدودی ارسال می‌شد.

بازی یک سرسود اپراتورها با کاربران تلفن همراه
به لیگ الماس بپیوندید و برنده ما باشید!
«دوست داری پسر داری شی یا دختر دار ...، اگه بخوای بارونی بخری کدوم رنگ را انتخاب می کنی؟...، با اولین یک میلیارد ریالی که به دستت می رسه چکار می کنی...، شماره شما برای ورود به قرعه کشی یک دستگاه هیوندای چراغ سبز دریافت کرد...، آیه آیت الکرسی در کدام سوره قرار دارد؟ ...، ویژگی های کدوم یک از حیوانات زیر را بیشتر دوست داری ...، اگه کسی رو دوست داری بهش بگو، اگه نمی تونی از ما بپرس، آشنایی با دیابت در کودکان و بزرگسالان و راه های پیشگیری از آن، شما به لیگ الماس دعوت شده اید...، رازهای درگوشی از ستاره ها، با ۱۰ میلیون صاحب خانه شوید».
اینها بخشی از پیام‌های تبلیغاتی است که روزانه از منابع کاملا نامشخص و با هزینه‌های هنگفتی که برای کاربران تلفن همراه به دنبال دارد ارسال می‌شود، بدون آنکه کاربر بخواهد این نوع پیامک‌ها را دریافت کند و یا اطلاعی از این موضوع داشته باشد و این یعنی تجاوز کاملا آشکار به حریم خصوصی کاربران تلفن همراه!
آنطور که از محتوای این نوع پیامک ها مشخص است، اپراتورها برای تک تک ابعاد زندگی ما همچون، سبک زندگی، ازدواج، سلامت، شغل، مشاوره، خرید پوشاک و ... پیام های تبلیغاتی تدارک دیده‌اند و به نظر می‌ رسد که عامه مردم بدلیل بی اطلاعی از محتوای این نوع پیام‌ها در اعتماد و یا عدم اعتماد به آنها دچار تردید هستند.
عضو نوبت عاشقی شو - هرپیام ۱۰۰ تومان
مردم به پیامک‌های حوزه ازدواج و خانواده اعتماد نکنند/ هدف کلاهبرداری است
بخشی از پیامک‌های تبلیغاتی با منابعی نامشخص به مسئله "سبک زندگی" و "ازدواج جوانان" می پردازد و بعضاً راهکارهایی ارائه می‌دهد که در صحت آنها باید شک کرد. «اگر کسی را دوست داری بهش بگو، اگه نمی‌تونی عضو نوبت عاشقی شو و از ما بپرس تا بهت بگیم – هرپیام ۱۰۰ تومان» نمونه‌ای از پیامک‌های تبلیغاتی در این حوزه است.
قنبری معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در خصوص پیامک هایی که در حوزه ازدواج و جوانان به گوشی‌های تلفن‌های همراه ارسال می شود به ایمنا می گوید: مردم به هر نوع اطلاع‌رسانی در این حوزه که منبع آن مشخص نباشد نباید استناد کنند.
وی می‌افزاید: پیامک‌هایی که در حوزه ازدواج و خانواده بدون منبع مشخص و تایید شده منتشر می‌شود به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و ممکن است هدف از ارسال انبوه این نوع پیام‌ها برای کاربران کلاهبرداری باشد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان ادامه می‌دهد: دستگاه‌هایی همچون اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، اداره کل بهزیستی استان اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اطلاع‌رسانی مسائل ازدواج مجوز دارند و استناد به منابعی غیر از این منابع قابل قبول نیست.

اگر می خواهید دست به هر چه می‌زنید طلا شود، پیامک بزنید - هر پیام ۱۰۰ تومان
پیامک‌های تبلیغاتی مشاوره منبع مشخصی ندارد، اعتماد نکنید
"مشاوره"، مقوله دیگری است که این روزها پیام‌های تبلیغاتی در آن نقش بسیار پررنگی دارند. «دوست داری از اون ادم هایی باشی که دست به هرچی می زنند طلا باشه – هر پیام ۱۰۰ تومان» نمونه ای از پیامک‌های تبلیغاتی در این حوزه است.
دکتر قنبری روانشناس بالینی در خصوص ارسال این نوع پیام‌ها به ایمنا می‌گوید: در مواردی که منبع پیام مشخص باشد و مشاوره توسط پزشک صورت بگیرد، فرد پزشک با ارائه مدارک علمی خود به مخابرات شماره کاربران را بصورت منطقه‌ای دریافت می کند و بخشی از هزینه مشاوره به مخابرات تعلق می‌گیرد.
وی می‌افزاید: در بیشتر مواقع پیامک های تبلیغاتی مشاوره منبع مشخصی ندارد و از آنجایی که بسیاری از مردم تلقین پذیر هستند، این مسئله می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد و از این بابت استناد به این نوع پیامک‌ها اصلا توصیه نمی‌شود.
این روانشناس بالینی ادامه می‌دهد: مردم در مشاوره به دنبال یک احساس آرامش و امنیت هستند، اما متاسفانه تعهد در این پیامک‌ها که منبع مشخصی هم ندارند وجود ندارد و در بسیاری از مواقع ممکن است برای اخاذی از کاربران تلفن همراه باشد.
قنبری تصریح می‌کند: همواره در علم مشاوره، مشاورین تخصصی نیز در نوع ارتباط با افراد در خطرند و اگر منبع پیامک تعریف شده نباشد از نظر جامعه شناسی، جرم شناسی و روانشناسی جای تامل بسیار دارد.

مراقب کبدتان باشید، قاتل خاموش در حال پیشرفت است – هر پیام ۳۵ تومان
پیامک‌های تبلیغاتی در حوزه سلامت، هیچگونه تاییدیه علمی ندارد
اهمیت "سلامت" در بین مردم باعث شده تا این حوزه حساس نیز دست آویزی برای ارسال کنندگان پیام های تبلیغاتی و سوء استفاده از ناآگاهی مردم در این حوزه شود. «آشنایی با علائم دیابت در کودکان و بزرگسالان، نکات تغذیه‌ای و راه‌های پیشگیری از دیابت – هر پیام ۵۰ تومان» و یا «مراقب کبدتان باشید، قاتل خاموش در حال پیشرفت است – هر پیام ۳۵ تومان» نمونه‌های از پیامک‌های تبلیغاتی در این حوزه به شمار می‌روند.
سکینه جعفری مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص ارسال این نوع پیام ها به ایمنا می‌گوید: پیامک‌هایی با موضوع تغذیه و سلامت که منابع نامشخصی دارند به هیچ عنوان قابل تایید نیستند و نباید به آنها اهمیت داد.
وی عنوان می‌کند: باید منبع پیامک مشخص و اطلاعاتی که از این طریق ارسال می‌شود تاییدیه علمی داشته باشد، برای مثال مرکز بهداشت استان اصفهان اگر پیامی با موضوع تغذیه ارسال کند، در زیر آن پیام منبع آن قید می‌شود و مردم به این نوع پیامک‌ها می‌توانند استناد کنند.
مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه معمولا منابع اکثر این پیامک‌ها مشخص نیست، مردم نباید به آنها اعتماد کنند و اطلاعات تغذیه‌ای و بهداشتی مورد نظر خود را از منابع و مراکز بهداشتی در سطح استان اصفهان دریافت کنند.
جعفری می‌افزاید: در حال حاضر مخصوصا در زمینه چاقی و لاغری تبلیغات پیامکی با منبع نامشخص زیاد شده است و توصیه ما این است که کاربران از مصرف مکل‌ها و داروهای چاقی و لاغری که بصورت پیامکی ارسال می‌شود خودداری کنند.

دوست داری دختر داری شی یا پسر دار، جوابو بفرست تا بگم چکار کنی – هرپیام ۷۵ تومان
چرا مسئولان جلوی این پیامک‌های غیرعلمی را نمی‌گیرند
مسئله "فرزندآوری" و "خانواده" یکی دیگر از موضوعات مهمی است که این روزها شاهد رخنه پیام‌های تبلیغاتی در آن‌ها هستیم. «دوست داری دختر داری شی یا پسر دار، جوابو بفرست تا بگم چکار کنی – هرپیام ۷۵ تومان» نمونه ای از پیام های تبلیغاتی در این حوزه است.
دکتر محبوبه والیانی رئیس انجمن مامایی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اظهار تعجب از ارسال چنین پیام های غیرعلمی می گوید: مشابه این نوع پیامک‌ها برای من نیز ارسال شده و تعجب می کنم که چرا جلوی آن گرفته نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: منبع این نوع پیامک تایید علمی نشده است و از این رو به هیچ عنوان به خانواده‌ها اهمیت دادن به آن را توصیه نمی‌کنیم.
رئیس انجمن مامایی استان اصفهان اظهار می‌کند: مراکز مشاور مامایی در سطح استان و کشور آمادگی ارائه بهترین مشاوره‌ها به مادران قبل از باردار شدن را دارند و بنابراین توصیه می‌کنیم از این مراکز استفاده شود، البته ماماها در مراکز بهداشت و درمان هم می‌توانند مشاوره درست و صحیحی در این زمینه دهند.
والیانی می‌افزاید: سیستم بهداشتی در مواقع الزام توان این را دارد که در این حوزه اطلاع رسانی صحیح را انجام دهد، بنابراین پیامک‌های این چنینی که منبع مشخصی ندارند صرفا جنبه درآمد زایی داشته و مورد تایید نیستند.

دریافت احادیث و روایات بزرگان دین درباره وحدت مسلمانان و مومنان – هر پیام ۱۰۰ تومان
هیچ کس نمی‌تواند دین خود را از طریق پیامک اخذ کند
"مسائل دینی" مهمترین مقوله ای است که پیامک‌های تبلیغاتی با سرمایه گذاری روی آن و سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم سعی در درآمدزایی از طریق آن را دارند. «دریافت احادیث، روایات، سخنان بزرگان دین درباره وحدت مسلمانان و مومنان – هر پیام ۱۰۰ تومان» یا «دریافت آموزه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی پیامبر اکرم (ص) – هر پیام ۱۰۰ تومان» نمونه‌ای از پیامک‌های تبلیغاتی در این حوزه است.
حجت الاسلام فائزنیا کارشناس مسائل مذهبی در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی با محتوای مسائل دینی، به ایمنا می‌گوید: هر شخصی باید از منابع درجه اول مانند قرآن، کتب روایی معتبر و کتاب‌هایی که تمامی علما آن را تایید می‌کنند دین خود را اخذ کند و کسی نمی‌تواند دین خودش را از طریق پیامک و و مورادی که از این طریق ردو بدل می شود بدست آورد.
وی می‌افزاید: اگر کسی به دنبال حقیقت است باید آن را از طریق منابع دسته اول به دست آورد و پیامک‌ها به ما کمکی نخواهد کرد، بلکه صرفا برای گروهی جنبه درآمدزایی دارد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در خصوص این نوع پپیام ‌ها فتوایی وجود ندارد، ادامه می‌دهد: اطلاع رسانی دقیق و درست از طریق رسانه‌ها، علما، معلمین و اساتید دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند جلوی سوء استفاده‌های این چنینی را بگیرد.

سلطان الکتابی کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان نیز در این خصوص به ایمنا می‌گوید: اینکه ما به این پیامک ها استناد کنیم و یا نکنیم، مفهومی است در زندگی به نام تفکر نقاد، که امروزه با گسترده شدن بخش رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی توجه به آن بیشتر احساس می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تفکر نقاد به این معنا است که هرگاه مطلبی را دریافت می کنیم قبل از پذیرفتن آن، موضوع را تحلیل کنیم و صلاحیت منبع آن را بررسی کنیم.
کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان می‌افزاید: بنابراین هرگاه مطلبی در خصوص ازدواج، اقتصاد، سبک زندگی و قیمت سکه دریافت کردیم، باید آن را تحلیل کنیم و سپس وارد حوزه تصمیم شویم.
ارسال پیام‌های تبلیغاتی در دنیا بدون اجازه کاربر، جرم است
قانونی که بعد گذشت سه سال هنوز اجرایی نشده است
به دنبال افزایش پیام‌های تبلیغاتی و نارضایتی کاربران از وضعیت به وجود آمده، مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون کسب اجازه قبلی از مشترک از ۱۹بهمن‌ماه سال۱۳۹۰ به اپراتورهای موبایل ابلاغ شد و بر اساس آن مقرر گردید اپراتورهای موبایل برای ارسال پیامک، مشترکان خود را ساماندهی کرده و با رضایت مشترکان نسبت به ارسال این پیامک ها اقدام کنند، قانونی که بعد از گذشت سه سال هنوز اجرا نشده است و دلیل آن هم کاملا مشخص است. این قانون در حالی در ایران اجرا نشده است که کمیسیون ارتباطات فدرال FCCيکي از اصلي ترين مراکز و مراجع در زمينه تحقيقات آموزش تصميم گيري و نظارت، نیز قوانینی تحت نام قانون حمایت از مصرف کننده تلفن همراه TCPA وضع کرده است که به موجب این، قانون TCPA تماس یک فرد به خط مسکونی و تلفن همراه برای مقاصد غیر اضطراری بدون رضایت کتبی قبلی صاحب خط را غیر قانونی می‌شمارد. به موجب این قانون قبل از ارسال اس ام اس تبلیغاتی مشتری باید رضایت کتبی خود اعم از دریافت اس ام اس های بیشتر در آینده را داده و یا فرم دریافت پیام های تبلیغاتی را پر کرده باشد. همه پیام‌های بازاریابی مورد نیاز باید مطابق با این قوانین موافقت کتبی باشند. در ضمن یکی دیگر از قوانین این است که به مشتری امکان لغو دریافت پیام داده می‌شود تا هر زمان که خواست بتواند سرویس مربوطه را متوفق کند.

پیام‌های تبلیغاتی= ناهنجاری اجتماعی
حریمی که برای حفظ آن خبری از فیلترینگ نیست!
محمدی رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی ایران با اشاره به اجرایی نشدن قانون عدم ارسال پیام‌های تبلیغانی، می‌گوید: دلیل اجرا نشدن این قانون اظهر من الشمس است و معلوم می‌شود که در این زمینه منافع ملی مدنظر نیست بلکه منافع گروه خاص شرط است.
به هر حال اجرایی نشدن این قانون و رشد روزافزون شبکه های پیام رسانی موبایلی باعث شده تا ارسال انبوه پیام‌های تبلیغاتی به کاربران تلفن همراه روز به روز از سوی اپراتورهای همراه و منابع نامشخص افزایش یابد، به گونه‌ای که حالا از این پدیده به عنوان یک آفت اجتماعی و یا هرزنامه‌هایی یاد می‌شود که زندگی کاربران را مختل کرده و حریم خصوصی‌شان را ناامن، حریمی که گویی برای حفظ آن خبری از واژه‌ای به نام فیلترینگ نیست!
کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب های اجتماعی ایران در خصوص ارسال این نوع پیامک های برای کاربران تلفن‌های همراه به ایمنا می‌گوید: کاربران ممکن است در برخی از روزها تا ده‌ها پیامک تبلیغاتی دریافت کنند، در حالیکه منتظر آن نیستند و متاسفانه این فضا را اپراتورهای همراه و مخابرات ایجاد کرده‌اند.
وی عنوان می‌کند: ساختارهای اجتماعی ما بر اساس احترام متقابل، احترام به نیازها و حق انتخاب افراد جامعه است و وقتی که این حق انتخاب در خصوص خواستن یا نخواستن پیام‌های تبلیغاتی از کاربر گرفته می‌شود، به نوعی با یک ساختارشکنی اجتماعی روبرو می‌شویم.

وقتی حریم خصوصی بهانه‌ای می‌شود برای فیلترینگ نرم‌افزارهای موبایلی
رئیس انجمن آسیب های اجتماعی ایران تصریح می‌کند: تکرار چندین باره این نوع پیام‌های تبلیغاتی در بسیاری از کاربران خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت روان به همراه دارد و این مسئله مهمی است که به آن توجهی نمی‌شود.
محمدی می‌گوید: در پیامک‌های تبلیغاتی با موضوعاتی مانند ازدواج، عاطفی، روانی و بحران ها تنها سوء استفاده اقتصادی مطرح است، حتی در بسیاری از موارد کاربر ناآگاهانه درگیر این نوع پیام‌ها می‌شود و بدون اینکه اطلاع داشته باشد از حساب بانکی او هزینه کسر می‌شود.
وی اظهار می‌کند: فضای تلفن همراه یک فضای خصوصی است، وقتی اوپراتورهایی که سهام دولتی هم دارند حریم خصوصی افراد را نادیده می‌گیرند، طبیعتا شرکت‌های خصوصی از این مسئله نهایت استفاده را می کنند.
رئیس انجمن آسیب های اجتماعی ایران می‌گوید: در حالی که شبکه‌های اجتماعی و موبایلی یک فرصت برای جامعه تلقی می‌شود، همواره از فیلترینگ آنها صحبت می‌شود و به نظر می‌رسد حریم خصوصی بهانه ای است برای فیلترینگ این شبکه‌ها تا خسارت‌های اقتصادی اپراتورهای همراه و مخابرات جبران شود.
هیس! صحبت از حریم خصوصی نکنید، منافع اپراتورها مهمتر است
ارسال پیام‌های تبلیغاتی بدون اجازه کاربر نقض آشکار حریم خصوصی است
محمدی ارسال پیام‌های تبلیغاتی بدون اجازه کاربر را نقض آشکار حریم خصوصی افراد می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیشترین ناهنجاری، در شکسته شدن حریم خصوصی و نادیده گرفتن حقوق و حق انتخاب مردم در زمینه پیامک های تبلیغاتی صورت می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: علیرغم اینکه با نقض آشکار حقوق شهروندی در خصوص پیامک های تبلیغاتی روبرو هستیم، به دلیل حفظ منافع اپراتورها و مخابرات هیچ اقدامی برای حذف این نوع پیامک‌ها در کشور صورت نمی‌گیرد.
رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی ایران عنوان می‌کند: متاسفانه رسانه ملی نیز این موضوع را با برگزاری مسابقات و پیش‌بینی‌های پیامکی در برنامه‌های ورزشی و سایر برنامه‌ها تقویت می‌کند، البته در این شرایط برای ارسال پیام حق انتخاب وجود دارد.

علیرغم اینکه این روزها پیامک‌های تبلیغاتی به یک مسئله بغرنج برای کاربران تلفن همراه در کشور تبدیل شده است، نباید این مسئله را نادیده گرفت که در کل جهان پیامک‌ها سیستمی سریع الوصول در حوزه تبلیغات و بازاریابی هستند، سیستمی که البته این روزها در کشور ایران به دلیل بی فرهنگی در مصرف به یک ضد تبلیغ تبدیل شده است.
مقداد صرامی کارشناس برند و تبلیغات در خصوص تبلیغات پیامکی به ایمنا می‌گوید: سیستم‌های پیامکی در حوزه تبلیغات و بازاریابی راهکاری سریع الوصول هستند که البته پایداری ندارند و تنها شوک لحظه‌ای در فرد ایجاد می‌کنند.
به دلیل بی‌فرهنگی در مصرف، پیام‌های تبلیغاتی ضد تبلیغ شده‌اند
اپراتورها با استفاده از نقاط ضعف جامعه محتواهای ویروسی پیامکی تولید می‌کنند
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه سرویس‌های پیامکی که می توانست یک رسانه اثرگذار در حوزه بازاریابی و تبلیغات باشد، اثرگذاری‌اش را به دلیل استفاده نادرست از دست داده و به یک ضد تبلیغ تبدیل شده است.
این کارشناس برند و تبلیغات عنوان می‌کند: متاسفانه به دلیل فرهنگ بد مصرف و شهوتی که ما در اشباع بیش از حد مصرف از سامانه‌های پیامکی در کشور داشتیم، آن را به یک رسانه حنثی و بی مصرف تبدیل کرده است.
صرامی در خصوص محتوای پیام‎های تبلیغاتی ارسالی از سوی اپراتورها اظهارمی‌کند: شک نکنیداپراتورها سهم بزرگی در تولید محتوای این پیامک‌ها دارند و با بهره‌گیری از تکنیک بازاریابی ویروسی روی نقاط ضعف جامعه دست می‌گذارند و محتوای ویروسی تولید می‌کنند.
با گذشت چندین سال از این ناهنجار اجتماعی و بی توجهی مسئولان امر، حالا دیگر بسیاری از کاربران توجهی به پیامک های تبلیغاتی که نمی‌کنند هیچ، حتی از خواندن پیام‌هایی که مخاطب آن خودشان هستند نیز امتناع می‌کنند. در نظر سنجی که خبرگزاری ایمنا از کاربران تلفن همراه درباره پیامک‌های تبلیغاتی داشت، مشخص شد که مردم از وضعیتی که مخابرات و اپراتورهای همراه برای آنها فراهم کرده‌اند ناراضی هستند. {لینک نظرسنجی}

پای درد و دل‌های کاربران تلفن همراه با ایمنا
پیام‌های همراه اول واقعا مضحک است/ این پیامک‌های جای تاسف دارد
کاربری برای ایمنا نوشت: «متاسفانه این پیامک‌ها خیلی زیاد و آزار دهنده شدند. بعضی مسیج های همراه اول واقعا مضحک و خنده دار است بجای تبلیغ، هیچ راهی هم برای خلاص شدن از دستشون نیست. نمی‌تونیم برای اینکه از شر این تبلیغات مزاحم خلاص شیم خودمونو از پیامک‌های بانک و خیلی از ضروریات دیگر زندگی محروم کنیم. واقعا کاش یه راهی برای خلاص شدن داشتیم.......... ».
مینا کاربر دیگری است که در این خصوص برای ایمنا نوشت: «مصوبه ممنوعيت ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي بدون كسب اجازه قبلي از مشترك، از روز ۱۹ بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهاي موبايل ابلاغ شد تا اين اپراتورها ملزم به اجراي آن باشند، اما با اين وجود هنوز هم اين ارسال پيامك تبليغاتي تداوم دارد».
کاربری که به نظر می رسد از ارسال این پیامک‌ها بسیار ناراضی است برای ایمنا اینچنین نوشته است: «خیلیییی جالبه. وقتی که پای شبکه های اجتماعی وسطه، مدام صحبت از فیلترینگ میشه و دلیل هم برای آن حریم خصوصی افراد است، درصورتی که این فقط یک بهانه است و تنها فیلترینگ این شبکه ها به خاطر تحت الشعاع قرار گرفتن درآمدهای مخابرات و اوپراتورهای همراه است. از طرفی با پیامک های تبلیغاتی که مصداق بارز تجاوز به حریم خصوصی افراد است، به دلیل اینکه منبع درآمدی برای مخابرات و اوپراتورها تلقی می شود، هیچ برخوردی انجام نمی شود. واقعا جای تاسف دارد».

پیام‌های تبلیغاتی را بدون اینکه بخوانیم پاک می‌کنیم
کاربری دیگر برای ایمنا نوشت: «اينكه اين دست پيامك ها زياد شده جاي هيچ گونه شكي نيست اما برخي از آنها به صورت افراطي فرد را به سمت فال ماه تولد و يا اينكه چه ماه هايي مي توانند با هم ازدواج كنند دعوت مي كنند. برخي از آنها هم بسيار اصرار دارند كه اول نام خود را براي آنها ارسال كني تا بگويند از چه خصوصياتي برخوردار هستي و آيا زيبا هستي يا خير. اينگونه پيامك ها كه به اجبار و تنها به دليل مشترك بودن فرد در يك شركت خاص به او تزريق مي شود موجب كلافگي افراد شده است. برخي موارد آنقدر اين پيامك ها زياد است كه بدون توجه به آنها تمام پيامك ها را پاك مي كني و بعد متوجه مي شوي داخل همين پيامك ها يك پيام كاري بوده و تو بدون توجه آن را پاك كرده اي».
نارضایتی بسیاری از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ناشی از ارسال بدون اجازه پیامک‌های تبلیغاتی کاملا مشخص است و از همه مهتر این سوال که «شماره کاربران از چه مجاری در اختیار ارسال کنندگان پیام‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد؟» در تماسی با چند شرکت که محصولات خود را از طریق سیستم پیامک های تبلیغاتی به کاربران معرفی می کنند، راه دستیابی به شماره کاربران تلفن همراه و مراحل ارسال پیامک های انبوه را جویا شدیم و پاسخ‌های قابل تاملی دریافت کردیم.
شماره‌هایی که دست به دست می‌چرخد
به سایت مخابرات مراجعه کنید؛ شماره ها به تفکیک منطقه در دسترس است
مسئول یک شرکت تولیدی که محصولات خود را از طریق پیامک معرفی می‌کند در خصوص روند ارسال پیامک‌های انبوه به ایمنا می‌گوید: با مراجعه به مراکز تبلیغاتی و خریداری پنل تبلیغاتی می توان پیامک های انبوه را از طریق کامپیوتر ارسال کرد.
وی ادامه می‌دهد: در این حالت جنسیت ها مشخص است و در یک محدوده مشخص می‌توان شمارها را بدست آورد، به سایت مخابرات هم که مراجعه کنید به عنوان مثال مشخص شده که چند خانم و آقای بالای ۱۸ سال در یک محدوده است و شماره ها به تفکیک منطقه در دسترس است. {لینک صوت}
مسئول شرکتی دیگر در این خصوص به ایمنا می‌گوید: پنل پیامکی را خریداری می کنیم و شماره‌ها را به صورت بخش‌بندی منطقه‌ای دریافت می‌کنیم و پیام‌ها ارسال می‌شود. شماره‌ها را خود مخابرات دارد و محدوده را در اختیار قرار می‌دهد و همه شماره ها بصورت منطقه‌ای در اینترنت موجود است. {لینک صوت}
کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی ایمنا در این خصوص به ایمنا می‌گوید: پنل‌های پیامکی امکانی را فراهم می‌کند که درخواست کنندگان ارسال پیامک های انبوه بتوانند با استفاده از کدپستی یک منطقه شماره‌های مورد نظر را استخراج کنند و این امکانی است که تنها مخابرات می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد.

در مورد حذف دریافت پیام‌های تبلیغاتی و انبوه هیچ راهی وجود ندارد
مدیرعامل مخابرات:
هیچ شماره‌ای را بدون حکم قضایی در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم
صرامی کارشناس برند و تبلیغات در این خصوص به ایمنا می گوید: در پیامک هایی که جنبه های عمومی و فراگیر دارند و در آنها به مباحث مختلف اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی پرداخته می‌شود قطعا مخابرات منابع دسترسی به شماره کاربران را در اختیار ارسال کنندگان پیامک قرار می‌دهد.
برای روشن‌تر شدن این ماجرا با حسین کشایی مدیر عامل مخابرات استان اصفهان نیز تماس‌هایی مکرری داشتیم، اما موفق به ارتباط با وی نشدیم به همین خاطر به توضیحاتی که مدیر عامل مخابرات استان اصفهان در آخرین روزهای سال ۹۲ به خبرنگار ایمنا در این خصوص ارائه کرده بود، بسنده کردیم.
کشایی در این خصوص می‌گوید: مخابرات هیچ شماره‌ای را بدون حکم قضایی در اختیار کسی قرار نمی دهد و افرادی که پیامک‌های این چنینی را ارسال می کنند ممکن از طرق مختلف شماره‌ها را دریافت کنند و هیچ کاری هم برای رفع این مشکل نمی‌توان کرد و در مورد حذف دریافت پیام‌های تبلیغاتی و انبوه هیچ راهی وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: ارسال پیامک نفر به نفر و یا ارسال پیامک توسط سامانه دو روش ارسال پیامک هستند، مردم در مورد پیامک‌های انبوه تنها این اختیار را دارند که بگویند می خواهیم یا نمی خواهیم، چون جنس تمام این پیام‌ها انبوه است و در صورت درخواست قطع پیامک‌های انبوه سیستم مخابرات همه پیام‌ها را قطع می‌کند و از نظر فنی نمی توان هیچ اقدامی کرد.
وی می‌افزاید: وظیفه مخابرات است که اتصالات را برقرار کند و بهره‌برداری از محتوای این اتصالات جز حقوق شهروندی است و مسائلی است که مردم در صورت به وجود آمدن مشکل می توانند به قوه قضاییه مراجعه کنند.
دیکتاتوری پیامکی در روز روشن!
سامانه های پیامکی شناسنامه دارند، شکایات را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید
مدیر عامل مخابرات استان اصفهان عنوان می‌کند: همه سامانه های پیامکی شناسنامه دارند و از این سو پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی امکان‌پذیر است.

تاکنون راه حل‌های متعددی که بیشتر شبیه یک توجیه از سوی اپراتورها است بارها بارها در قالب کدهایی برای لغو این نوع پیامک ها در دسترس کاربران تلفن‌های همراه قرار گرفته است، کدهایی که تنها برای ما یک انتخاب باقی می گذارند و آن اینکه این پیام‌ها را بخواهیم و یا نخواهیم. از طرفی با بررسی بخش تنظمات تلفن‌های هوشمند متوجه شدیم که برای دور زدن برخی از این پیامک ها می‌توان با انتخاب گزینه "register spam number" پیام های تبلیغاتی را راهی فولدر "spam" کرد، راهکاری که در خصوص پیام های ارسالی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل غیرفعال است و این یعنی یک دیکتاتوری پیامکی در روز روشن!
آنچه که مسلم است این بلای جان‌های تبلیغاتی روز به روز در حال افزایش است و مسئولین چشم‌های خود را به روی این ناهنجار اجتماعی بسته اند و نشسته‌اند حراج حریم خصوصی کاربران را تماشا و درآمدشان از این راه را حساب می‌کنند.
سکوت شب فضا را پر کرده و حالا که در پایان نگارش این گزارش هستم، صدای "زنگ" گوشی خبر از یک پیامک می دهد، گوشی را برمی‌دارم ، نگاهی می اندازم و با خود می‌گویم، وای، یک پیام تبیلغاتی دیگر! متن پیام این است: «فکر می‌کنی چطوری هستی؟ چاق، لاغر، خوش اندام، با ما خوش تیب و جذاب تر شو - هر پیام 100تومان»....
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار