کم‌توانی یا معلولیت به دلیل ایجاد نقص جسمی، ذهنی یا حسی در فرد، وی را دچار درجاتی از اختلال در کارایی و کارکرد در جنبه‎‎های عمومی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای می‎‎کند و این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی می‏‏‎‎کاهد.در حقیقت بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، معلولیت حاصل وجود اختلال در رابطه بین فرد و محیط است و این محیط پیرامون افراد کم توان است که آنها را توانمند می‎‎کند یا به معلولیت دچار می‎‎سازد.
کد خبر: ۱۳۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳ 03 December 2015

به گزارش تابناک یزد،دکتر "امیرولی عضد زاده" رییس بهزیستی شهرستان اردکان با اشاره به جایگاه فرد معلول در جامعه و تاثیر نگرش افراد در زندگی شخصی و اجتماعی وی، اظهار کرد: یقیناً درک صحیح از معلولیت که "معلولیت، محدودیت نیست"، تاثیر گسترده‎‎ای در ارتقا سطح زندگی معلولین جامعه دارد و این سیر در طول تاریخ نیز تجربه شده است.

وی در این باره افزود: نگرش جامعه از 100 سال پیش نسبت به معلول، از فردی منزوی که سربار جامعه است و نیاز به حمایت دارد به فردی که علی‎‎رغم محدودیتها، دارای قابلیت‎‎ها و توانایی‎‎هایی گسترده‎‎ای هست، تغییر کرده و حضور معلولان در جامعه نیز پررنگتر و تاثیرگذارتر شده است.

عضد زاده ادامه داد: بر همین اساس، فرد و جامعه تواماً باید به این نقطه‎‎نظر مشترک برسند که معلولان می‎‎توانند حضور پرباری در اجتماع داشته باشند، در صورتی که شرایط حضور را برایشان مهیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز امسال ایده‎‎ی "اردکان، شهر بدون مانع" مطرح شده و در دستور کار اداره بهزیستی اردکان و ستاد مناسب‎‎سازی شهرستان قرار گرفته است.

این فعال حوزه بهزیستی با اشاره به این که حدود 10 درصد از افراد هر جامعهای به گونه‎‎ای دچار معلولیت هستند، اظهار کرد: این گروه از جامعه در استفاده از امکانات با موانع بسیاری از جمله موانع فیزیکی، فناوری اطلاعات، قوانین، تبعیض‌ها و نگرش های اجتماعی غلط نسبت به خود روبرو هستند و این موانع علاوه بر این که مانع از بهره‌گیری معلولین می‌شود، به دلیل عدم حضور معلولان به عنوان بخشي از نيروي مولد در جامعه باعث تاخیر و کندی در روند پیشرفت جامعه نیز خواهد شد.

وی افزود: در همين راستا ضرورت دارد كه فرصتی برابر جهت دسترسی آسان و عادلانه به امکانات شهری در اختیار آحاد شهروندان با هر سطح از توانایی جسمی و ذهنی قرار گيرد و قطعاً ارائه چنین خدماتی به افراد دارای انواع نقص و ناهنجاری، نه یک صدقه و منت بر این قشر، بلکه از ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظایف دولت‌ها در برابر این بخش از جامعه است.

عضد زاده با بيان اين كه ایجاد شهرهای بدون مانع و مناسب‌سازی شده از اولویت‌ها و تعهدات دولت‌ها در برابر شهروندانشان است، خاطرنشان کرد: داشتن شهری بدون مانع و مناسب‌سازی شده در جوامعی چون کشور ما از آرزوها و رویاهای ديرينه‌ي معلولانی است که امروز در کنج خانه‌ي خود به دليل نبود اين امكان، گوشه‌ي عزلت اختیار کرده‌اند.

اين مقام مسئول ادامه داد: بهزیستی استان یزد در همين راستا و در اقدامی هوشمندانه و آینده‌نگر، شهر اردکان را به سبب داشتن ظرفیت و پتانسیل بالای مدیریتی و توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی به عنوان شهر بدون مانع و مناسب‌سازی شده در استان برگزیده است تا با همت، همدلی و همگامی مدیران دلسوز این شهر و به مدد برنامه‌ریزی‏‏های کوتاه مدت و میان مدت، این شهر در آینده‌ای نزدیک به شهری بدون مانع و مناسب برای استفاده آحاد شهروندان تبدیل شود.

ريیس بهزیستی اردکان خاطرنشان كرد: سازمان بهزیستی به عنوان مدافع حقوق معلولان و بیش از 10 هزار نفر از كساني كه به سبب معلولیت یا سایر مشکلات ذكر شده از کمترین امکان دسترسی به امکانات و فضاهای شهری برخوردار هستند، به استناد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی، از مسئولان و برنامه‌ریزان شهری می‌خواهد که در پیش بینی اعتبارات عمرانی و طرح‌های توسعه شهرستان، این بخش بزرگ از شهروندان را فراموش نکنند و حال که بستر کار فراهم شده است به این خواسته‌ي دیرین، جامه عمل بپوشانند.

وی با اشاره به این که بهزیستی به عنوان تنها متولی ساماندهی امور معلولان حداکثر توان خود را در جهت تغییر رویکرد و نگرش به معلول و معلولیت انجام داده است، گفت: بخشی از تلاش‌های این نهاد شامل وضع قوانین و مقررات در سطح کلان و جزء برای سهولت حضور معلولان در جامعه و اشتغال آنان، ایجاد مراکز درمانی و فیزیوتراپی و غيره جهت کاهش معلولیت و جلوگیری از روند افزایش آن، ایجاد مراکز نگهداری و بازتوانی معلولان، تامین فرصت‌های اشتغال و خودکفایی آنان است.

 عضدزاده از جمله خدمات بهزیستی به معلولان را شامل پرداخت هزینه‌های درمانی، خرید و در اختیار نهادن وسایل کمک توانبخشی، پرداخت مستمری ماهیانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسکن معلولان، پیگیری امور اشتغال معلولان در بخش‌ها دولتي و ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی و خوداشتغالی، برگزاری اردوهای تفریحی ورزشی و فرهنگی عنوان کرد.

وی پیشگیری از بروز معلولیت را امری مهم دانست و تاکید کرد: بهزیستی در همين رابطه خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره‌ای پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتیک، طرح سنجش تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه کرده است.

عضدزاده گام دوم را درمان معلولیت‌ها ذكر كرد و گفت: این مهم با ارجاع معلولان به متخصصان مربوطه صورت می‌گيرد و در گام سوم نيز پیشگیری از روند افزایشی و کنترل معلولیت دنبال مي‌شود كه عمده فعالیت‌های بهزيستي برای معلولان نيز در این بخش متمرکز است .

وی آمار معلولین تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان را بیش از دو هزار و 100 نفر معلول با انواع و درصدهای مختلفی از معلولیت اعلام کرد و افزود: تعداد 435 نفر مستمری‌بگیر در شهرستان اردکان از این خدمات استفاده می‌کنند که این مستمری برای افرادی که قابلیت توانمند شدن نداشته باشند به صورت دائم است و در مواردی هم با پرداخت مستمری و سایر خدمات از قبیل وام اشتغال سعی در توانمندسازی و خروج از چرخه مستمری بگیری صورت گرفته است.

عضدزاده افزود: بعضی از خانواده‌هایی که از معلول خود در منزل مراقبت می‌کنند نیز تح عنوان حق پرستاری مساعدت مي‌شوند و علاوه بر این نيز خانوادهایی که معلولشان نیاز به ویزیت در منزل هستند به مراکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی معرفی و از اين طریق خدمات دریافت می‌کنند.

وي همچنين اظهار كرد: درحال حاضر 28 نفر دانشجوی معلول در سطح لیسانس و دکترا در شهرستان اردکان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار هستند.

ريیس بهزیستی اردکان در پايان با اشاره به محل اعتبارات تخصیصی به این نهاد، گفت: عمده منابع هزینه‌ای این نهاد از اعتبارات دولتی است و در کنار آن از مساعدت بخش خصوصی در راستای خدمات درمانی، اشتغال، آموزش و همچنین از مساعدت خیرین نیز در همه‌ی زمینه‌ها اعم از کمک‌های مادی و معنوی استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار