در یک پایان نامه دانشجویی مطرح شد؛
تابناک: یافته‌های یک پایان‌نامه نشان می‌دهد که منطقه خاص دارای ترافیک در اصفهان در حاشیه زاینده‌رود است و بهترین خیابان‌ها برای تغییر جهت، به منظور خلوت سازی این منطقه، خیابان‌های شهید مطهری و مسجد لنبان است.
کد خبر: ۱۳۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 25 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نرگس رفیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در پایان‌نامه خود تحت عنوان "یکطرفه کردن خیابان‌ها؛ سیاستی در جهت کاهش ترافیک در منطقه خاصی در شهر، مطالعه موردی: اصفهان" با هدف انتخاب مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه شهری جهت یکطرفه کردن برای خلوت کردن مناطقی خاص در شهر پرداخته است.

ترافیک به عنوان یکی از مشکلات اصلی مناطق شهری، روزانه هزینه‌های بسیاری به جامعه تحمیل می‌کند. پدیده‌هایی همچون آلودگی هوا، مصرف انرژی و تأخیر وارده بر افراد در ترافیک به عنوان فراگیرترین هزینه‌ها گزارش شده‌اند.

یکی از اثرات افزایش ترافیک شهری، شلوغی مناطق مختلفی در شهرها است که به دلایل خاصی این مناطق دارای اهمیت هستند. مناطق تاریخی یا تفریحی همچون کناره رودخانه‌ها و ... از جمله این مناطق هستند. شلوغی ترافیکی در این مناطق باعث کاهش شاخص کیفیت زندگی در این شهرها می‌شود و در نتیجه مدیریت‌های شهری را به تلاش در جهت جستجوی راهکارهای برون‌رفت از این معضلات وا می‌دارد.

امروزه به دلیل پیشی گرفتن نرخ رشد تقاضای سفر از نرخ عرضه تسهیلات حمل‌ونقلی در شهرها، رویکرد "پیش‌بینی و تدارک” به عنوان راه حل مسئله حمل‌ونقل, اعتبار خود را از دست داده و رویکردهای مدیریت ترافیک از اقبال بالایی برخوردار گشته است. همچنین فراگیر شدن مدیریت ترافیک در کلانشهرهای دنیا موجب پیدایش سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی در جهت تکامل آن‌ها شده است.

روش‌های مدیریت تقاضا و عرضه‌ حمل‌ونقل در سال‌های اخیر از گسترش چشمگیری برخوردار بوده است. یکی از روش‌های کاهش ترافیک در مناطق خاص شهری به کمک یکطرفه کردن مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه شهری ایجاد می‌شود. یکطرفه کردن خیابان‌ها طرحی است که می‌تواند باعث ممانعت از ورود وسایل نقلیه به مناطق خاص شهری و هدایت ترافیک به دیگر مناطق شود.

هدف از این پایان‌نامه، انتخاب مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه شهری جهت یکطرفه کردن با هدف خلوت نمودن مناطقی خاص در شهر است. این خیابان‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که سفرهای گذری از آن مناطق خاص را تا حد امکان کاهش داده و باعث خلوت شدن خیابان‌ها در آن مناطق خاص شوند. همچنین انتخاب این خیابان‌ها باید به گونه‌ای باشد که کمترین میزان افزایش در کل زمان سفر در شبکه را ایجاد کند و پیامدهای اجتماعی زیادی به همراه نداشته باشد.

به همین دلیل در این پایان‌نامه، شاخصی برای یافتن خیابان‌های مهم جهت یکطرفه شدن تعریف شده است. سپس سناریوهایی از ترکیب این خیابان‌های مهم جهت یکطرفه کردن در شبکه ساخته شده و کل زمان سفرها در شبکه و همچنین برای آن منطقه خاص به دست آمده است. برای انتخاب سناریوی برتر، به علت وجود دو تابع هدف در مسئله، از ابزارهای تصمیم‌گیری چندهدفه استفاده شده و در نهایت با رعایت ملاحظات اجتماعی، سناریوی بهینه خیابان‌ها جهت یکطرفه شدن معرفی شده است. اجرای الگوریتم انتخاب خیابان‌های یکطرفه، بر روی شبکه خیابانی سایوکس فالز، نتایجی معقول را به همراه داشت.

همچنین برای نشان دادن اجرایی بودن الگوریتم فوق‌الذکر در ارتباط با شبکه‌های بزرگ، الگوریتم یاد شده بر روی شبکه حمل‌ونقل شهر اصفهان اجرا شد. طبق نظر کارشناسان، منطقه خاص در اصفهان حاشیه زاینده‌رود تشخیص داده شد و بهترین خیابان‌ها برای تغییر جهت، به منظور خلوت سازی حاشیه زاینده‌رود، خیابان‌های شهید مطهری و مسجد لنبان به دست آمد.

به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه به راهنمایی سید نادر شتاب حسینی دانشگاه صنعتی اصفهان دفاع شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار