شایعه استفاده از ماده سمی به نام جوهر قند در نان، جدا از اینکه یک هشدار در بخش سلامت است، ارمغان خلأ موجود در نظارت‌ها و پیگیری‌ها است.
کد خبر: ۱۳۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 24 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، مدتی است که موضوع استفاده از جوهر قند در نان بر سر زبان‌ها افتاده است و با توجه به اهمیت سلامت در زندگی انسان، ضرورت دارد تا ضمن آگاهی بیشتر در این زمینه، هم از دامن‌زدن به برخی شایعات و هم از گشودن راه به سوی متخلفان جلوگیری شود.

نان قوت غالب در سفره‌های خانواده‌های ایرانی است، به‌همین دلیل نیز داشتن حساسیت زیاد نسبت به کیفیت پخت و ترکیبی که محصولی به نان را تولید می‌کنند برای مصرف کنندگان حائز اهمیت است.

حداقل در پنج سال گذشته، نگاه خانواده‌ها به کیفیت نان تغییر کرده است و اکنون با کمک رسانه‌های مختلف و آموزش‌هایی که از سوی سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط در اختیار همگان قرار گرفته است، مردم دریافته‌اند که نان خوب باید به میزان کافی دارای سبوس باشد و نان تیره نان بی‌کیفیت نیست، بلکه یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است.

اما حالا شایعاتی مبنی بر استفاده از جوهر قند با نام علمی «سدیم دی‌تیونیت» یا «بلانکیت» در نان استرسی را در خانواده‌ها ایجاد کرده است و از این موضوع نگران هستند.

جوهر قند در ظاهر پودر سفیدرنگ روشن، کریستالی و مایل به خاکستری است که یک سفیدکننده و رنگ‌بر در صنایع مختلف محسوب شده که به‌عنوان مثال در کارخانه‌های تولید قند به میزان معینی از آن استفاده می‌شود.

اینکه چنین ترکیب گوگردی یا در اصطلاح عامیانه شیمیایی و مضر در قوت غالب مردم چه می‌کند، جای سئوال دارد و به‌نظر می‌رسد عده‌ای به‌دنبال طرح کاهش عمر و پایین آوردن شاخص سلامتی مردم در کشور هستند! یا شاید هم یک بازی جدید برای تولید ماده غذایی دیگری به‌جای نان به‌راه انداخته‌اند! یا باید استفاده از آن را از سر ناآگاهی به‎حساب بیاوریم.

از اینها که بگذریم، به هر حال این «قوت‌لایموت» هر روز بر سفره‌های ما هم برکت می‌آورد و هم وعده‌های غذایی ما را تکمیل می‌کند و نمی‌توان از آن گذشت.

اما به‌واقع چرا باید همواره در هر بخش، روزنه‌ای برای ورود متخلفان یا ناآگاهان وجود داشته باشد و جای نظارت‌ها در این بخش کجاست؟

مدیر نظارت بر امور مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ظهر امروز در این باره به خبرگزاری فارس، گفت: استفاده از جوهر رنگ یا ترکیبات گوگردی در نان ممنوع و قابل برخورد است.

حسن مکرمی اظهار کرد: طرح کشوری برای تست نان‌ها به‌ویژه درباره شایعه اخیر مبنی بر استفاده از جوهر قند در نان، مدت‌هاست که آغاز شده و در مازندران نیز همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: برخی از نانواها برای اینکه رنگ سفیدتری به آرد بدهند از این پودر استفاده می‌کنند که این نه‌تنها توجیه محسوب نمی‌شود، بلکه با فعالیت حرفه‌ای و انسانی مغایرت دارد.

مدیر نظارت بر امور مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طبق بازرسی‌ها و نمونه‎گیری‌هایی که تاکنون در نانوایی‌های مازندران و نان‌های مختلف انجام شده است، تا امروز هیچ موردی مبنی بر استفاده از جوهر قند نداشتیم.

مکرمی در پایان تأکید کرد: شاید این تصور پیش بیاید که جوهر قند باید شیرین باشد اما ربطی به شیرینی ندارد، لذا نان‌هایی که در برخی نانوایی‌های صنعتی و سنتی با طعمی شیرین پخت می‌شوند با آن‌چه پودر قند گفته می‌شود کاملاً متفاوت است.

به گزارش فارس، به‌نظر می‌رسد در گذشته نظارت‌ مسئولان بیشتر بر بخش قاچاق آرد معطوف بوده و با اعمال قانون پرداخت یارانه‌ها و کاهش چشم‌گیر قاچاق در این زمینه، باید توان مسئولان و رابطان این بخش به‎کمک نظارت بر عملکرد واحدهای تولید نان یا واحدهایی که مواد اصلی آنها آرد است سوق داده می‎شد اما تعامل مثبتی صورت نگرفت.

اکنون نیز شایعاتی مبنی بر استفاده از ماده سمی در نان را داریم و نشان از ضعف عملکرد و وجود خلأ نظارتی و مدیریتی در این بخش است که برخی‌ها به‌راحتی دست به تخلف زده و با سلامت مردم بازی می‌کنند.

به‌نظر می‎رسد نظارت‌های سرزده و مستمر در این بخش باید در همه واحدهای تولیدی نان و شیرینی تشدید شود، همچنین دولت باید خود را موظف کند که با تأمین منابع لازم، نیروی انسانی بیشتری را به امر سلامت در حوزه مواد غذایی اختصاص دهد.

به گزارش فارس، بیش از 3 هزار و 700 نانوایی در مازندران فعالیت دارند در حالی‌که به‌صورت استاندارد باید به‌ازای هر یک‌هزار و 200 جمعیت، یک نانوایی وجود داشته باشد اما در مازندران این رقم به‌طور میانگین به‌ازای هر 800 جمعیت بوده، لذا این موضوع ضمن هشدار برای صادرکنندگان مجوز، در کاهش نظارت‌ها موثر است.

از سوی دیگر، به‌طور میانگین هر ایرانی روزانه 320 تا 400 گرم نان مصرف می‌کند که این رقم در مازندران حداقل 100 گرم بیشتر است، لذا این میزان مصرف می‌طلبد که مسئولان نیز نسبت به مواردی که قوت غالب مردم را به‌خطر می‌اندازد با حساسیت بیشتری وارد عمل شوند و هزینه‌های صرف‌شده در این بخش را سرمایه‌گذاری بدانند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار