اداره کردن راه‌ها و کنترل تصادفات جاده ای در قزوین که بالغ بر 300 هزار خودرو در محور‌های مواصلاتی آن در حال تردد هستند، امری ضروری به نظر می‌رسد آمار منتشر شده از تصادفات قزوین نشان می‌دهد که مدیریت راه‌های استان هم از نظر راهنمایی و رانندگی و هم از لحاظ کیفیت جاده‌ای نتوانسته میزان آن را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۲۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 15 November 2015
رئیس پلیس راه استان درباره وضعیت تصادفات رخ داده در سال 94 به همشهری گفت: از آنجا که در آمار ثبت شده، بیشتر تعداد کشته شدگان تصادفات مطرح می‌شود، در سال 94 تفاوت عددی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته ایم، اما از آنجایی که امسال بارش‌های پاییزی بیشتری را به نسبت سال گذشته شاهد بوده ایم در نتیجه به دلیل لغزندگی جاده آمار تصادفات بالاتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
سرهنگ «بهرام زینلی» افزود: بالغ بر 80 درصد علت تصادفات رخ داده در ماه‌های اخیر در استان به دلیل اشتباهات و تخلفات انسانی رخ داده است و اکثراً خودروهایی نظیر پراید، پژو، سمند و... که فاقد ترمز ABS هستند و استانداردهای لازم را ندارند، در این تصادفات نقش داشته‌اند.وی اضافه کرد: در زمان لغزندگی جاده‌ها، تنها اقدامی که از سوی پلیس می‌تواند انجام گیرد، مدیریت سرعت رانندگان است که در برخی موارد با بهره گیری از نیروهای انتظامی، یگان ویژه و سایر نهادهای انتظامی این مورد اقدام خواهیم کرد.
این مسئول بیان کرد: تیم‌های پلیس راه استان در آزاد راه‌های قزوین – کرج و قزوین – زنجان در موارد مورد نیاز افزایش یافته و با هدایت خودرو‌ها در مبادی پر ترافیک بعد از عوارضی‌ها سعی در کاهش سرعت خودروها خواهیم داشت.

نیاز به تعبیه باند اضطراری
سرهنگ زینلی ادامه داد: از آنجا که قزوین کریدور اصلی شمال به جنوب کشور به شمار می‌آید و تردد بالای خودرو را در محورهای مواصلاتی استان به ویژه قزوین – کرج و قزوین – زنجان مشاهده می‌کنیم، لذا نیاز به یک باند ویژه بیش از گذشته به چشم می‌خورد.
رئیس پلیس راه استان بیان کرد: در کشور‌های توسعه یافته، یک لاین اضطراری با خط‌های ضربدری برای خودروهای امدادی تعیین می‌شود تا در صورت وقوع حادثه علاوه بر ورود آسان به محل و پاکسازی، نسبت به انتقال سریع مصدومان نیز اقدام شود که در مسیرهای مواصلاتی استان این لاین اضطراری بیش از گذشته مورد نیاز است.
وی گفت: نکته قابل تأمل دیگری که باید مطرح شود این که تعبیه این لاین باید با فرهنگسازی همراه باشد تا خودروها به هیچ عنوان در این لاین توقف نداشته باشند و تفاوتی بین این لاین با لاین‌های توقف وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که بالغ بر 15 درصد عوامل تصادفات جاده ای در قزوین به وضعیت راه‌های استان برمی گردد که باید عملیات بهسازی و بهبود کیفی راه‌های استان هم به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد تا میزان تصادفات جاده ای کاهش یابد.
زینلی اضافه کرد: اکنون در چند مسیر با ایجاد زهکش‌هایی برای انتقال آب باران و کاهش لغزندگی جاده‌ها و شناسایی نقاط حادثه خیز مسیرهای مواصلاتی استان، سعی در کاهش تصادفات جاده ای داریم.
وی بیان کرد: علاوه بر این، در مسیر قزوین – کرج 4 پایگاه امدادی تعریف شده که زمان رسیدن به صحنه حادثه را به کمتر از یک دقیقه کاهش داده است و این عدد از زمان کشوری آن بالاتر است، اما حجم بالای تصادفات جاده ای در این محور نشان می‌دهد که همچنان برای بهبود وضع موجود باید اقدامات بسیاری انجام شود.

بهسازی جاده‌های استان
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان درباره وضعیت جاده‌های استان و همچنین تصادفات جاده ای به همشهری گفت: باید اشاره کرد که بخش اعظم رسیدگی به تصادفات جاده ای به پلیس راه مربوط می‌شود و کنترل سرعت در جاده‌های لغزنده و توجه به این بخش نیز بر عهده پلیس راه است.
«جواد حق لطفی» افزود: در زمان بارندگی تنها اقدامی که از سوی اداره راه امکان اجرا دارد، وارسی زیرگذرها و رفع آبگرفتگی‌ها در مسیر‌هاست که خوشبختانه اکنون وضعیت آزادراه‌ها و اتوبان‌های منتهی به استان استاندارد است و شرایط خوبی دارد.وی اضافه کرد: در قسمتی از محور قزوین – زنجان آسفالت دچار مشکل شده بود که اکنون عملیات بهسازی و لکه گیری در حال انجام است و در دیگر محورهای استان هم  مشکلی به چشم نمی‌خورد.
این مسئول با اشاره به اعتبارات هزینه شده در محور‌های استان، بیان کرد: امسال بالغ بر 10 میلیارد تومان اعتبار صرف بهسازی و ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی شده است که سالانه اعتباری در حدود 30 میلیارد تومان برای این حوزه هزینه خواهد شد.
بهسازی و ارتقای سطح ایمنی جاده‌های استان امری ضروری است که باید گام‌های موثرتری در این حوزه برداشته شود. همکاری ارگان‌هایی نظیر راه و شهرسازی و پلیس می‌تواند برای بهبود وضعیت موجود مؤثر باشد و علاوه بر این، نیاز است تا در همه مراحل راهسازی، تسریع در عملیات امدادی نیز مدنظر قرار گیرد، چرا که در هنگام بروز حادثه به هر دلیلی اولین گام تسریع در رساندن مصدومان به مراکز درمانی و رسیدگی به وضعیت آنهاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار