موضوعی که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده بحث بدهی بیمه تأمین اجتماعی است که منجر به تعطیلی برخی داروخانه‌ها شده است.
کد خبر: ۱۲۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳ 13 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، طرح تحول سلامت با مزایای مهمی از جمله کاهش پرداختی‌های مردم در حال اجرا است، در حال حاضر موضوعی که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده، بحث بدهی بیمه تأمین اجتماعی است که این موضوع منجر به تعطیلی برخی داروخانه‌های تأمین اجتماعی شد.

معلوم نیست با ادامه این وضعیت چه مشکلاتی به‌وجود آید و این مراکز در ادامه فعالیت خود در صورت افزایش میزان بدهی باید چگونه با بستانکاران تسویه حساب کنند.

* بدهی 100 میلیارد تومانی تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بیمه تأمین اجتماعی پرداختی‌های مربوط به حوزه بیمارستان‌های خود را به‌موقع و به‌روز انجام می‌دهد، ولی بدهی خود را به سازمان‌های دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بیمارستان‌ها به‌موقع انجام نمی‌دهد.

محمد پنبه‌چی اضافه کرد: در حالی‌که کارکنان و پزشکان بیمارستان‌های تأمین اجتماعی دارند به‎روز حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کنند، بیمارستان‌های دولتی که خدمات وسیعی به کل مردم استان ارائه می‌دهند، در طول مدت زمانی شش تا هفت ماه معوقات خود را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: مجموع بدهی بیمه تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا پایان شهریورماه امسال بیش از 100 میلیارد تومان بوده که بخشی مربوط به سال گذشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: طبق قانون پایان هر ماه بیمارستان‌ها موظف هستند، میزان خدمات ارائه‌شده و صورت اسناد را به بیمه‌ها پرداخت کرده و ادارات بیمه نیز بلافاصله 60 درصد این مبلغ را به حساب بیمارستان واریز کنند و طی مدت دو هفته اسناد را رسیدگی کرده و بقیه مبالغ پس از اعمال قانون به حساب بیمارستان‌ها واریز کنند.

پنبه‌چی افزود: بیمارستان‌ها تا پنجم هر ماه لیست مطالبات را به بیمه اعلام می‌کنند، ولی بیمه که باید 60 درصد علی‌‌الحساب در طول دو هفته و کل اسناد را در طول سه ماه پرداخت قطعی کند، عمل نمی‌کند، به همین دلیل مطالبات جمع شده است.

وی اظهار کرد: همچنین قانون پیش‌بینی کرده در صورتی‌که ادارات بیمه به تعهد خود عمل نکنند، باید به‌ازای خسارتی که در تأخیر دارند، 15 درصد جریمه نیز دریافت کنند ولی بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه بیمه تأمین اجتماعی سال گذشته بابت جرایم تأخیر بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون تومان به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرداخت می‌کند، گفت: البته بابت جرایم امسال نیز محاسبات خود را دارد.

* آماده نبودن پرونده‌های بیمارستانی از دلایل تأخیر در پرداخت‌ها

رئیس اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نه‌تنها سازمان تأمین اجتماعی بلکه سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه بدهکار هستند و این موضوع به دلایل مختلفی برمی‌گردد.

محمود رادپی بیان کرد: از سال گذشته طرح تحول سلامت اجرا شد و در پی آن نیز کتاب تعرفه جدیدی ارائه شده که جایگزین قبلی شد و نحوه دستمزد پزشکان، فیزیوتراپ، خدمات آزمایشگاهی و سایر نامشخص بود و بین سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت ناهماهنگی وجود داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از کدها و تعرفه‌ها باید در این کتاب توسط وزارت بهداشت ابلاغ می‌شد و دستورالعمل‌هایی که باید ابلاغ می‌شد، تا به امروز محقق نشد، مسائلی از این قبیل سبب شد در رسیدگی به پرونده‌ها با مشکل مواجه شویم.

رئیس اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مازندران افزود: همچنین بیمارستان‌ها نیز پرونده‌ها را در اختیار کارشناسان بیمه قرار ندادند، که این مسائل موجب شده رسیدگی‌ها به تعویق بیفتد.

رادپی با اعلام اینکه آماده کردن پرونده‌ها در بیمارستان‌ها با توجه به راه‌اندازی سیستم جدید با تعویق انجام می‌شود، گفت: الان بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی حدود شش ماه عقب هستند که یکی از دلایل تأخیر در پرداخت‌ها به آماده نبودن پرونده‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت میزان پرداخت به سیستم دانشگاهی و پزشکی تقریباً دو تا سه برابر شد، تصریح کرد: این موضوع به این معنا است که بودجه سازمان تأمین اجتماعی در استان مازندران تقریباً دو برابر سال گذشته و بیش از سه برابر سال 92 شد، این میزان رشد بودجه هزینه هنگفتی بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر در سراسر کشور بوده است.

رئیس اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مازندران اضافه کرد: این موضوع سبب شده سازمان‌های بیمه‌گر در تهیه و پرداخت‌ها به بیمارستان‌ها و سازمان‌های خصوصی با مشکلاتی روبه‌رو شوند و همچنین یک مقدار باید دولت کمک می‌کرد که به‌صورت کامل این موضوع تحقق پیدا نکرد.

رادپی با تأکید بر اینکه این موضوع مربوط به مازندران نیست، بلکه مربوط به تمام استان‌های کشور است، اظهار کرد: اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران پرداخت‌ها را به پزشکان عمومی 10 تا 15 برابر کرد، مجموع پزشکان عمومی، متخصص و داروخانه‌ها ماهانه حدود 4 میلیارد تومان بار تحمیلی برای سازمان تأمین اجتماعی به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محل‌های درآمد سازمان تأمین اجتماعی شرکت‌های دارویی تحت پوشش است و تأمین‌کننده اصلی دارو در کشور هستند، دانشگاه‌ها دارو را از این شرکت‌ها تأمین می‌کنند، جالب اینجا است که قسمت اعظمی از بدهی تأمین اجتماعی به دانشگاه، دانشگاه به این شرکت‌های دارویی دارند، اگر این پرداخت‌ها توسط وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی محقق شود، قسمت عمده مطالبات دانشگاه از سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

رئیس اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مازندران بیان کرد: در دستورالعمل طرح تحول سلامت در سال 92 و قبل از آن این بود که سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند، پس از ارسال اسناد توسط دانشگاه حداکثر مدت یک ماه علی‌الحساب را پرداخت کنند، ولی در سال گذشته این دستورالعمل تغییر کرد و در صورت بودجه سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند نسبت به پرداخت علی‌الحساب اقدام کنند.

رادپی ادامه داد: وزارت بهداشت مکلف است، براساس بودجه و یارانه طرح تحول سلامت خدمات بستری و لوازم دارویی هزینه بیمار را تأمین کنند، این‌گونه نیست به دلیل اینکه سازمان بیمه‌گر هزینه را پرداخت نمی‌کند، این موضوع دلیلی بر عدم ارائه خدمات به بیمه شده باشد.

وی با اشاره به اینکه پرداختی‌های مازندران با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده از سایر استان‌ها یک یا دو ماه جلوتر است، گفت: در بخش دولتی براساس قولی که به ما دادند، مقرر شد برای هفته آینده یک مقداری از مطالبات پرداخت شود.
 امید است این مطالبات نتواند اجرای طرح تحول نظام سلامت را دچار خدشه‌ کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار