مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 90 هزار تن از کیوی مازندران به دیگر کشورها صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 11 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، تولید کیوی یکی از ده‌ها تولید محصولات بخش کشاورزی مازندران بوده که رتبه نخست را در تولید کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: سطح زیر کشت کیوی در مازندران به 6 هزار هکتار و میزان تولید به 180 هزار تن رسید که رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمد‌تقی شکوهی با بیان اینکه برداشت کیوی از 15 آبان‌ماه در استان شروع شده که تاکنون 20 درصد این محصول برداشت شده است، گفت: خوشبختانه امسال کیفیت این محصول خوب است.

وی با اعلام اینکه 80 تا 90 هزار تن از کیوی مازندران به دیگر کشورها صادر می‌شود، ادامه داد: کشور‌های ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه، ترکمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از کشورهای واردکننده کیوی از ایران است.

شکوهی افزود: کیوی با وزن‌ 80 گرم به بالا برای صادرات درنظر گرفته می‌شود که سال گذشته با قیمت 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 500 تومان صادر شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: ارزش ریالی صادرات کیوی مازندران در سال گذشته با تولید 80 هزار تن و متوسط قیمت 2 هزار تومان، یک‌هزار و 600 میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: قیمت صادراتی کیوی امسال هنوز مشخص نشده و پیش‌بینی می‌شود قیمت صادرات خوبی برای این محصول درنظر گرفته شود.

شکوهی مهم‌ترین شاخص در تعیین زمان برداشت را درجه بریکس عنوان کرد که در مازندران مقدار مناسب آن در حدود 6.5 بوده و با دستگاه رفرکتومتر به‌راحتی قابل اندازه‌گیری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، معایب برداشت زودهنگام کیوی را افزایش حساسیت به بیماری‌های انباری در دوران انبارداری، میزان اسید بالاتر از حد بازار پسندی، یکنواخت نبودن میوه و عدم شکل‌گیری عطر و طعم میوه دانست.

وی اظهار کرد: با برداشت بی‌موقع کیوی از سوی برخی سودجویان و کامل نشدن قند این میوه سبب ترش بودن آن می‌شود که با نگهداری در انبار‌ها قند بریکس کیوی کامل نمی‌شود و زمانی هم که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ترش است و بازار را خراب کند.

شکوهی خاطرنشان کرد: اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی با ارقام جدید و پیش‌رس، توسعه سیستم آبیاری قطره‌ای برای افزایش راندمان آبیاری با پرداخت تسهیلات بلاعوض و بهبود مدیریت تغذیه باغات با روش کود آبیاری با هدف کاهش مصرف کودهای شیمیایی از برنامه‌های در دست اجرای صنعت باغداری مازندران است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، ادامه داد: ظرفیت صادراتی مازندران بسیار مناسب است و در پنج ماهه نخست امسال 185 میلیون دلار از لحاظ ارزشی و 500 هزار تن از لحاظ وزنی در انواع محصولات صادرات داشته‌ایم.

ابراهیم یعقوبی اضافه کرد: در صادرات بخش کشاورزی باید بر روی بهره‌وری و واریته‌ها کار شود تا میزان برداشت محصول افزایش یابد و بتوان قیمت تمام شده را کاهش داد.

در پایان امیدواریم با توجه به ظرفیت بالای مازندران در تولید محصولات کشاورزی صادرات برخی از محصولات شامل کیوی و بازار فروش منسجم برای این محصول بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد تا شاهد انباشت این محصول در انبارها نباشیم و تولیدکنندگان با تولید انبوه این محصول دچار ضرر نشوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار