سرپرست فرمانداری شیراز گفت:هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز برای سخنرانی علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از فعالان سیاسی در این دانشگاه در سه شنبه 19 آبان 94، هماهنگی های لازم با استانداری فارس و فرمانداری شیراز را انجام داده است.
کد خبر: ۱۲۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 08 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:حیدر عالیشوندی افزود:هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه ها متشکل از نماینده ولی فقیه، رییس دانشگاه و نماینده وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بنا بر قانون بر فعالیت های این تشکل ها و برنامه های آنها نظارت می کنند و درخواست های تشکل های دانشجویی برای سخنرانی افراد و برگزاری نشست ها باید به تایید این هیات برسد و نه مرجع دیگری.
رییس شورای تامین شهرستان شیراز اظهار کرد:اگر شورای نظارت دانشگاه شیراز مجوز برنامه ای را صادر کرده باشد، همه امور و هماهنگی ها در داخل دانشگاه به عهده این شورا است.
عالیشوندی گفت: در ارتباط با خارج از دانشگاه نیز باید گفت که وظیفه ذاتی شورای تامین شهرستان است که هر فردی که به شیراز سفر می کند، امنیتش تامین شود چه برسد به سخنرانان نشست های دانشگاه ها که با طی روال قانونی، برنامه ریزی و هماهنگی ها در ارتباط با آنها صورت گرفته است.
سرپرست فرمانداری شیراز درپاسخ به این پرسش که آیا شورای نظارت دانشگاه شیرازبرای برگزاری نشست های سیاسی سه شنبه هماهنگی های لازم را صورت داده است، گفت: بنا بر قانون آن شورا برای برنامه های سخنرانی در داخل دانشگاه تصمیم می گیرد و نیازی به هماهنگی با شورای تامین شهرستان ندارد؛ قانون این اختیار را به شورای نظارت دانشگاه داده است که در ارتباط با نشست های داخل دناشگاه تصمیم بگیرد.
عالیشوندی در پاسخ به این پرسش مبنی بر نگاه فرمانداری شیراز به برگزاری نشست های سیاسی در دانشگاه ها اظهار کرد: خط مشی کلی در این زمینه در سطح ملی را رییس جمهوری و وزارت کشور تعیین می کنند و در سطح استان، استانداران این برنامه را تعریف می کنند.
وی گفت: آنگونه که استاندار فارس اعلام کرده است هر فردی که در هرجای ایران اسلامی می تواند سخنرانی کند و منعی قانونی برای سخنرانی وی وجود نداشته باشد در چارچوب قانون با رعایت خطوط قرمز نظام می تواند در استان فارس نیز سخنرانی کند.

دستور استاندار به فرمانداران

در این ارتباط، استاندار فارس نهم آبان 94 در جمع فرمانداران استان فارس در شیراز گفت: تمام چهره ها و شخصیت های سیاسی و سخنرانانی که در کشور اجازه سخنرانی دارند در این استان نیز می توانند در چارچوب قانون سخنرانی کنند.
محمد علی افشانی افزود: فرمانداران موظفند که با همراهی شورای تامین شهرستان ها نسبت به تامین امنیت این گونه جلسه ها و سخنرانی ها اقدام کنند.

موضوع سخنرانی مطهری در دانشگاه شیراز
پیش از این دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر سه شنبه نوزدهم آبان 94 به دعوت این تشکل با موضوع 'حسین بن علی (ع) و اصلاح امت' در تالار حکمت این دانشگاه سخنرانی خواهد کرد.
به گفته محمد حامد سلیمان زاده، انجمن وفاق و توسعه دومین تشکل دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه شیراز است که از مهرماه 94 با طی روال قانونی، اعلام موجودیت کرده است.

دعوتی که محقق نشد
انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز نخستین تشکل موسوم به اصلاح طلب این دانشگاه است که هجدهم اسفندماه 93 از علی مطهری نماینده مجلس برای سخنرانی در این دانشگاه دعوت کرده بود که به دلیل اتفاقات پیش آمده در مسیر، وی موفق به حضور در دانشگاه نشد.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ساعت 16 روز دوشنبه 18 اسفند 93 وارد فرودگاه شیراز شد و قرار بود ساعت 18 و 30 دقیقه همان روز در سالن حکمت دانشگاه شیراز سخنرانی کند.
تعدادی افراد که سوار بر موتورهای سنگین بودند و نقاب بر چهره داشتند در میدان گل سرخ که در خروجی بلوار فرودگاه شیراز قرار دارد به دور خودرو حامل مطهری حلقه زدند و جلو حرکت آن را گرفتند و شیشه های خود رو را شکستند.
پس از حمله موتورسواران به خودرو مطهری، این وسیله نقلیه به کلانتری مستقر در مسیر فرودگاه شیراز وارد شد و تا چند ساعت همچنان در کلانتری در محاصره مهاجمان قرار گرفت.
مطهری از حدود ساعت چهاربعدازظهرکه وارد شیرازشد تا حدود ساعت 30 : 19 شب برای حفظ امنیت درکلانتری حضور داشت ولی به دلیل این حوادث و لغو برنامه سخنرانی، او به فرودگاه شیراز منتقل شد و در ساعت 9 شب به تهران بازگشت.

برنامه همزمان یک تشکل دانشجویی دیگر
از سوی دیگر، بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز درباره سخنرانی حسن عباسی رییس اندیشکده یقین در همان روز (سه شنبه 19 آبان 94) و زمان مشابه با زمان سخنرانی مطهری در تالار فجر این دانشگاه اطلاعیه داده است.

 انتظار اهالی رسانه
خبرنگاران رسانه های مختلف که هفتم آبان ماه 94 برای پوشش خبری سخنرانی مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در همایش چالش های اصلاحات اجتماعی به دانشگاه شیراز رفته بودند، بیش از یک ساعت و نیم در بیرون از فضای دانشگاه معطل ماندند و حراست این دانشگاه اجازه ورود به آنها را نمی داد، امیدوار هستند مسوولان دانشگاه شیراز برای هماهنگی حضور اصحاب رسانه در نشست های سیاسی این دانشگاه همچون دیگر نشست های علمی و فرهنگی اقدامات لازم را به عمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار