بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۲۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 02 November 2015
ورجان عامل آبگرفتگي پرديسان 

شهردار قم گفت: به دليل بارندگي‌هاي گسترده در منطقه بالادست از جمله كهك و ورجان بود كه اين بارندگي ها موجب آبگرفتگي در پرديسان قم شد.

به نقل از قم نا، سيد مرتضي سقائيان نژاد در حاشيه بازديد از منطقه پرديسان كه به دليل حركت آب‌هاي جاري شده مناطق بالادست قمرود دچار آبگرفتگي در برخي از معابر شده بود، گفت: ستاد مديريت بحران در شهرداري قم تشكيل شد و در نخستين اقدام بلوار زائر مسدود و خودروهاي درون آن تخليه شد.

وي بيان كرد: در منطقه پرديسان مشكلي كه داشتيم به دليل بارندگي‌هاي گسترده در منطقه بالادست از جمله كهك و ورجان بود كه اين بارندگي ها موجب آبگرفتگي در پرديسان قم شد. براي مديريت آب‌هايي كه از بيرون محدوده شهري وارد شهر مي‌شوند بايد برنامه ريزي كرده و تلاش كنيم تا با برنامه ريزي دقيق اجازه ورود آب به داخل شهر را ندهيم.

سقائيان‌نژاد بيان كرد: بايد به صورت زيربنايي مشكلات را برطرف كرد و در منطقه پرديسان علاوه بر كانال موجود، يك كانال نيمه كاره نيز پشت سايت دانشگاهي است كه بايد توسط مسئولان امر بازسازي شود. علاوه بر پرديسان در داخل شهر نيز برخي آبگرفتگي‌ها را داشتيم كه به خوبي مديريت و جمع آوري شد و اجازه نداديم كه مردم با مشكل روبه‌رو شوند.


افراطیون قم، بازنده انتخابات

یک فعال سیاسی اصلاح طلب استان قم، با بیان این که در صورت فضای باز سیاسی، افراطیون قم بازنده انتخابات خواهند بود، گفت: شکست افراطیون و حاکمیت عقلانیت مسئله ای است که در نهایت نفع آن به سود مردم و کلیت نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

به نقل از ایلنا، سید ابوالفضل کاویانی با اشاره به فضای سیاسی قم در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مردم قم، از گذشته‌های دور، قربانی افراطی‌گری‌ها و تندروی‌ها بوده‌اند و البته ما همواره به فعالیت‌های افراطیون معترض و آن را باعث عدم پیشرفت قم در جنبه‌های مختلف می‌دانیم؛ خوشبختانه امروز بخشی از اصولگرایان نیز به نیت اصلی این افراطیون پی برده و با آن‌ها مشکل پیدا کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تحرکات اخیر افراطیون در شهر قم به بهانه مخالفت با برجام نیز خاطرنشان کرد: ما اهداف بزرگی برای آینده و انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم و معتقدم این حاشیه‌ها نمی‌تواند و نباید ما را از آن اهداف دور کند.

وی افزود: معتقدیم در راستای رسیدن به اهداف خود که‌‌ همان مقابله با افراطی‌گری است، حضور پرشور مردم در انتخابات یک ضرورت است و از این رو باید آگاهی‌های اجتماعی برای این مهم صورت پذیرد.
قطعا اگر انتخابات آزادانه برگزار و مردم به صورت آگاهانه در این عرصه حضور پیدا کنند، افراطیون جایی نخواهند داشت.


خیابان ارم، مانع طرح توسعه حرم 

طرح جامع توسعه حرم کریمه اهل بیت (س) از جمله پروژه‌هایی است که براساس چشم‌انداز تعریف‌شده 10 هکتار دیگر باید به فضاهای حرم افزوده شود، که در این راستا خیابان ارم یکی از موانع پیش روی این پروژه است.

به نقل از تسنیم، قرار گرفتن حرم کریمه اهل‌بیت (س) در هسته مرکزی شهر و بافت قدیمی و تاریخی این قسمت از شهر سبب شده تا کارهای عمرانی و توسعه‌ای در این قسمت زمان‌بر باشد. اجرای طرح جامعه توسعه حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) نیز ازجمله طرح‌هایی است که از سال1371 در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید اما همین موانع سبب شده تا کارها به‌آرامی پیش برود.

در اجرای طرح توسعه اگرچه افزایش مساحت اماکن تجاری و تاریخی همچون بازارچه شیخان در دستور کار قرار دارد ولی خیابان ارم به‌عنوان یکی از خیابان‌های پرتردد اطراف حرم مسئله‌ای است که معاون اجرایی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) مسدود شدن این خیابان را قطعی اعلام کرد.

به گفته جهانگیر زاده خیابان ارم بزرگ‌ترین مانع در اجرای طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) است، که بر اساس طرح توسعه و مطالعات حرم اتصال سه صحن فاطمی، امام خمینی(ره) و امام رضا (ع) منوط به انسداد خیابان ارم است. برای افتتاح طرح توسعه ضلع شرقی حرم کریمه اهل‌بیت (ع)، تا پایان سال 95  باید تکلیف خیابان ارم مشخص شود.


افزایش قلیان خانه ها در نبود امکانات تفریحی

چند سالی است که تعداد قهوه خانه ها در سطح شهر قم افزایش پیدا کرده است. قهوه خانه هایی که با یدک کشیدن نام قهوه خانه بیشترین درآمد خود را از ارائه قلیان به دست می آورند و تا نیمه های شب به مشتریان خدمات ارائه می دهند. اکثر قهوه خانه ها در سطح شهرقم در زیر زمین های بزرگ واقع شده است که چندان جلب توجه نمی کند و صاحبان آنها به راحتی قلیان را ارائه می دهند.

به نقل از ثامن ،اغلب قهوه خانه های شهر قم در چند سال اخیر افتتاح شده و متاسفانه بسیاری از جوانان جذب و یا به زبان بهتر معتاد این قهوه خانه ها شدند، متاسفانه رشد این قهوه خانه ها که بیشتر به ارائه قلیان مشغول هستند در مناطقی پر جمعیت که امکانات فرهنگی و ورزشی کمی  دارد رونق پیدا کرده که همین نبود امکانات تفریحی سالم برای جوانان باعث رونق کسب و کار قهوه خانه ها شده است.

با توجه به سابقه دینی و فرهنگی شهر مقدس قم که این شهر را تبدییل به قطب فرهنگی و دینی در کشور و جهان کرده است وجود چنین مکان هایی آن هم با تعداد زیاد به چهره و شهرت شهر آسیب می زند، با توجه به این مسئله، چرا باید به تاسیس قهوه خانه ها مجوز صادر کرد یک شهر با سابقه فرهنگی و دینی مانند قم به چه تعداد قهوه خانه که بدون تعارف همه می دانند که بیشترین درآمد خود را از طریق ارائه دخانیات از جمله قلیان به دست می آورند نیازمند است؟


حکم دادگاه برای هتل پارسیا 
 
علی برهانیان که در چند سال گذشته مدیر هتل چهار ستاره پارسیا در شهر قم بوده است، مدعی شد: زمانی که اسکلت ساختمان هتل پارسیا قم زده شده بود، با این شرط که 10سال مجموعه این هتل در اختیارم باشد، آن را تکمیل و حدود 7میلیارد و نیم برای ساخت و تکمیل آن سرمایه گذاری کردم. اما به تازگی حکمی برای تخلیه این هتل به من داده شده است که ذهن ما را آشفته و درگیر خود کرده است.

وی با بیان این که هتل پارسیا قم در سال های گذشته تقریبا سرآمد هتل های قم بوده است، مدعی شد: توانستیم در این مجموعه خدماتی رفاهی، حدود 70 تا 80 نفر را مشغول کار کنیم که قطعا با حمایت از سرمایه گذارانی چون بنده، مشکل اشتغال جوانان تا حد زیادی برطرف خواهد شد.علاقه مند هستم که یک مجموعه هتلینگ بیمارستان در شهر قم بسازم و قطعا ساخت چنین مجموعه ای، توریسم درمانی استان قم را توسعه خواهد داد.

این درحالی است که وکیل متولی موقوفه اردهالی (هتل پارسیا قم) با بیان اینکه به حکم دادگاه، آقای برهانیان دیگر جایگاهی در هتل پارسیا قم ندارد، گفت: علی برهانیان که گفته بود، هتل پارسیا قم را از حالت اسکلت ساختمانی تحویل گرفته و آن را ساخته‌ام، واقعیت ندارد و هتل پارسیا را بنده علی سخائی که وکیل متولی موقوفه اردهالی باشم، ساخته‌ام. 

علی سخائی در گفت‌و‌گو با ایلنا، گفت: بر اساس نیت واقف، هتل پارسیا را به آقای علی برهانیان اجاره دادیم که ایشان هم حدود ۳ سال، اجاره هتل را که طبق توافق مان،‌‌ همان اقساط وام ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی بانک ملت بود را پرداخت نکرد؛ و این اقساط امروز روی هم جمع شده و به رقمی حدود ۸میلیارد تومان رسید که بانک نیز اقدام قانونی کرد تا این هتل را تصرف کند. 

وی در پایان گفت: آقای برهانیان علاوه بر اینکه دیگر در هتل پارسیا جایگاهی ندارد، باید حدود ۴میلیارد و نیم بدهی خود که اجاره‌های معوقه هتل است را بپردازد.


امنیت در فضای مجازی معنی ندارد

در فضای مجازی چیزی به اسم امنیت نداریم به همین دلیل مسئولین در پی ایجاد اینترنت ملی هستند چون اینترنت فعلی به طور کامل در دست آمریکاست و داشتن اینترنت ملی به معنای جلوگیری از دسترسی دشمن به اطلاعات ماست.

به نقل از فارس، مصطفی ضابط در نخستین جلسه دوره تربیت مربی فضای مجازی گفت: یکی از سازمان‌های جاسوسی آمریکا کار اصلی‌اش جمع آوری اطلاعات اینترنتی مردم جهان است.

وی افزود: ابر رایانه یک مجموعه متشکل از میلیون‌ها‌ هارد و رم و سی پی یو است و این سازمان اطلاعات را در ابر رایانه‌ای به مساحت 9 هکتار ذخیره می‌کند که البته ممکن است برخی از آن اطلاعات را 20 سال بعد استفاده کند بنابراین مبنای این ابر رایانه بر آرشیو و ذخیره‌سازی است.

کارشناس فضای مجازی و رسانه با بیان اینکه کاربران اینترنت با دست خودشان اطلاعات خصوصی را در فضای اینترنت قرار می‌دهند ابراز کرد: گاهی یک فرد به بهانه‌ای اینکه شخصی عادی است تصاویری نامناسب را از خودش منتشر می‌کند که این سازمان درصورتی که آن فرد سال‌ها بعد به مسئولیتی رسید از آن تصاویر به عنوان یک آتو بهره می‌برد تا اگر نیاز شد با انتشار آن‌ها به اعتبار آن فرد لطمه بزند.

وی ادامه داد: در صحبتی که با مسئول پرونده شخصیتی در یکی از کشورها داشتم به من گفت این شخص زمانی که تصمیم داشت تحولات اساسی و مهمی برای بهبود اوضاع انجام دهد یک روز قبل از تصویب نهایی این طرح فیلمی از رابطه او با همسرش توسط گروه‌های ناشناس به طور گسترده در فضای مجازی پخش شد که موجب از بین رفتن اعتبار او و استعفایش شد.


واکنش تند شهردار به سخنان عضو شواری شهر

دز یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم سوال همراه با انتقاد محسن عابدینی پور عضو کمیسیون های برنامه و بودجه و سرمایه گذاری و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم، واکنش تند سید مرتضی سقائیان نژاد را به همراه داشت. 

به نقل از ایرنا، وی از شهردار قم سوال کرد: مجموعه مترو و منوریل قم 45 روز تعطیل است، الان با وجود اینکه پول داریم چرا باید این پروژه ها تعطیل باشد و ماهیانه 20 میلیارد تومان به خاطر این تعطیلی، به ما خسارت وارد شود؟ 

سقائیان نژاد شهردار قم خطاب به عابدینی پور گفت: اینکه می گویید پروژه تعطیل است در بین مردم بار منفی ایجاد می کند، شما هم در بین اعضای شورا و هم رسانه ها ذهنیت های خاصی ایجاد می کنید و باید اعتماد داشته باشید، سوال کنید نه اینگونه در جلسات رسمی چیزی بگویید که ما ناچار به پاسخ گویی باشیم.هر چه می خواهم در این جلسات سکوت کنم ولی اجازه نمی دهید، قرار نیست اگر اشتباهی در گذشته صورت گرفته، افراد جدید تاوان آن را پس دهند، اگر در مساله منوریل و مترو تهاتری صورت گرفته، اشتباه است، ما دنبال حق و حقوق شهرداری هستیم ولو اینکه این پروژه ها تعطیل شود، شهرداری نباید در اینجا متضرر شود. 

وی ادامه داد: گرفتن وام 50 میلیارد تومانی با آن سود بالا از اصل خطا بوده است، شما که وضعیت شهرداری و دولت را می دانید، عزیزان در صحبت های خود دقت کنند که حرفی نزنیم که حق و ناحق نشود، با این حال ما اقدامات و تصمیمات خوبی با حضور رییس شورای شهر و سایر مسوولان گرفتیم، نیازمند فاینانس هستیم وکارها را با جدیت دنبال می کنیم. ما امروز رفتیم تا در همین زمینه تهاتر ملک انجام دهیم و با ادله و منطق به دنبال حفظ حقوق شهرداری هستیم، ولی شما حاشیه می روید من ناچار هستم این حاشیه را پاسخ دهم، یا جلسه غیرعلنی بگذارید و یا اگر در جلسه علنی حرفی زده می شود باید پاسخ دهم. 


نظام مهندسی و شهرداری، عملکرد قابل قبولی ارائه نداده‌اند

اکبر شوکت دبیر اجرایی خانه کارگر قم در دیدار جمعی از اصلاح طلبان قم که به منظور تبریک انتصاب معاون جدید عمرانی استانداری قم در دفتر وی گرد هم آمده بودند ضمن تبریک انتصاب محسن بهشتی به معاونت عمرانی استانداری قم، گقت: زیر مجموعه‌های عمرانی در استان قم از جمله نظام مهندسی و شهرداری، آن طور که باید و شاید عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نداده‌اند و از این رو امیدواریم که حضرتعالی این مجموعه‌ها را برای خدمت بهتر به مردم، هماهنگ کنید.

به نقل از ایلنا، وی افزود: همچنین تقاضامندیم که اتاق فکری از افراد توانمند استان قم در حوزه عمرانی را تشکیل دهید تا عقب ماندگی‌های عمرانی قم از جمله پروژه عمار یاسر، ادامه تونل غدیر و... برطرف شود؛ همچنین در طول سال‌های گذشته ساخت و سازهای قم به گونه‌ای بوده که نه می‌توان آن را معماری اسلامی و نه معماری ایرانی دانست و از این رو امیدواریم با تعاملات با بخش خصوصی از جمله مجموعه‌های کارگری و پیمانکاران، برای رفع این معضلات نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

گفتنی است جمعی از مسئولین و نمایندگان احزاب اصلاح طلب در استان قم، با حضور در دفتر معاونت عمرانی استانداری قم، با محسن بهشتی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار