معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اصلاح نژاد دام در اردبیل نتایج خوبی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴ 31 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهلول تکلوی عصر امروز در جلسه هماهنگی اجرای طرح‌های اصلاح نژاد در اردبیل اظهار کرد: هدف اصلی احیای گونه‌های نادر و کمیاب مربوط به خطه آذربایجان است که در سایه آن می‌توانیم بخشی از روند توسعه دامپروری نوین را به خوبی به انجام برسانیم.

وی تصریح کرد: طرح اصلاح نژاد دام سبک روستایی در استان اردبیل در دست اقدام است که با هدف افزایش بهره‌وری در گله‌های گوسفند استان با استفاده از سنتز نژاد جدید که از ترکیب گوسفند مغانی، رومانف و پاکستانی صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تبیین کرد: در این اصلاح از سه گله زیرپوشش طی سه مرحله توانستیم به نتایج نسل اول طرح دست یافته و برای ادامه طرح تاکنون بیش از 100 رأس بره نسل اول آمیخته استحصال کنیم که با اجرای فاز دوم طرح و استحصال نتایج نسل دوم، به نتایج موفقیت‌آمیزی در تولید قوچ سنتز شده برای تلقیح گوسفندان دست پیدا می‌کنیم.

تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این طرح علاوه بر شهرستان مشگین‌شهر، در شهرستان خلخال و بیله‌سوار نیز در حال اجراست که به عنوان کانون‌های اصلاح نژاد گوسنفد استان با استفاده از نژاد سنتز شده به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سه شهرستان نزدیک به 280 رأس بره برای تداوم طرح با استفاده از روش لاپاراسکوپی و تزریق اسپرم پروف شده نژاد خارجی استحصال شده و حدود 40 رأس بره در نسل دوم و در مرحله شناسایی مولکولی و تأیید برای ورود به چرخه اصلاح نژاد است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
بابررسی اعتبارات اموردام استان درسال 93 و94 ماشاالله می توان به پیشرفت ها پی برددرسال گذشته بعضی ازشهرستان های استان فاقداعتباردربخش اموردام بوده است پس کدام پیشرفت؟واین روش سنتزنژادجدیدنمی باشدبلکه آمیخته گری یا کراس بریدینگ می باشد ودرنسل دوم میزان پیشرفت ژنتیکی 62/5درصدمی باشدکه با نژادجدیدفاصله زیادی دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار