کشت محصولات غیرنیشکری در نیشکر؛
علاوه بر نیشکر، گندم، جو، کلزا و چغندرقند هم در واحدهای هشت‌گانه نیشکری، کشت می‌شود. اما چرا شرکت توسعه نیشکر این محصولات را کشت می‌کند و این تنوّع زراعی چه ثمراتی برای شرکت و منطقه به همراه دارد؟
کد خبر: ۱۱۶۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰ 12 May 2024

تابناک خوزستان: مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پاسخ به این پرسش، نقشه راهِ این تنوّع زراعی را در محورهای امنیت غذایی، اشتغال محلّی، درآمد اقتصادی و حاصلخیزی خاک ترسیم کرد.

دکتر عبدعلی ناصری به اولین محور یعنی تأمین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: کشت محصولات غیرنیشکری در تناوب با نیشکر، نقش مهمی در کمک به تأمین نیازهای غذایی کشور دارد؛ شرکت توسعه نیشکر نیز بر اساس سیاست‌های وزارت کشاورزی، بیش از هفت هزار و ۴۴۲ هکتار از مزارع آیشی خود را به زیر کشت چهار محصول گندم، جو، کلزا و چغندرقند برده است که این امر در راستای نیل به خودکفایی در تولید محصولات راهبُردی و تأمین امنیت غذایی کشور، گامی مهم محسوب می‌شود.

اشتغال محلّی محور دیگری است که مدیرعامل توسعه نیشکر به آن اشاره و بیان کرد که تنوّع زراعی، فرصت‌های شغلی جدیدی را برای ساکنین منطقه ایجاد کرده و کشت این محصولات در کنار نیشکر، به طور مستقیم و غیرمستقیم سبب اشتغال‌زایی در منطقه و رونق مناطق پیرامونی شده است.

وی در ادامه به ایجاد درآمد اقتصادی با تنوّع زراعی پرداخت و گفت که تنوّع در محصولات تولیدی، به معنای تنوّع در منابع درآمدی برای شرکت است و کشت محصولات غیرنیشکری علاوه بر حفظ و بهبود وضعیت خاک، منابع درآمدی جدیدی را شرکت ایجاد و به پایداری اقتصادی آن کمک می‌کند.

رونق‌بخشی به کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز

مدیرعامل توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان به روند برداشت چغندرقند اشاره کرد و گفت که عملیات برداشت چغندر در سطح ۵۰۰ هکتار از واحدهای نیشکری شروع شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ هزار تن محصول چغندر برداشت شود.

رونق‌بخشی به کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز یکی از اهداف این شرکت در کشت چغندرقند است که به گفته ناصری، این اقدام در کنار تأمین امنیت غذایی، زمینه را برای احیای کارخانه‌های استان مهیا می‌کند.

وی افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کشاورزی و صنعتی تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور، با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و دانش و فنّاوری به‌روز، در راستای کشت محصولات راهبُردی حرکت کرده و همواره چتر فعالیت خود را در این حوزه گسترش داده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های غیرنیشکری در کنار تولید شکر و محصولات جانبی، توسعه نیشکر را به شرکتی راهبردی در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار