مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ظرفیت تولید آب ایذه با حفر چهار چاه جدید، هشت هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ 04 March 2024

تابناک خوزستان: عباس صدریان‌فر بیان کرد: طرح جامع آبرسانی به شهرهای شمال‌شرق خوزستان با نام فدک از جمله طرح‌های مهمی است که در دولت‌های گذشته چند بار مطرح شد ولی به علت محدودیت‌های موجود از جمله تحریم محقق نشد.

وی با بیان اینکه این طرح اخیرا با حضور وزیر نیرو و همکاری قرارگاه خاتم کلنگ‌زنی شده است، افزود: طرح فدک از سد کارون سه آغاز می‌شود و شهرهای ایذه، باغملک، قلعه‌تل، میداوود، صیدون، رامهرمز، هفتکل و روستاهای تابعه را تحت پوشش قرار می‌دهد که امیدواریم پس از تامین اعتبار، آب به این نقاط منتقل شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخشی از اعتبار موردنظر برای اجرای خط لوله از طریق اعتبارات تملک دارایی در گذشته به صورت مقطعی اختصاص یافته و حدود ۱۰۰ کیلومتر خط لوله در محدوده ایذه اجرا شده است.

وی به اجرای طرح‌های کوتاه و میان‌مدت برای ایذه اشاره و بیان کرد: این طرح‌ها شامل حفر چهار حلقه چاه است که با اجرای حدود سه کیلومتر خط لوله و حفر این چاه‌ها حدود هشت هزار مترمکعب بر ثانیه بر ظرفیت تولید آب این شهر افزوده شد.

صدریان فر اظهارکرد: با اجرای این طرح‌های میان مدت مشکل به صورت مقطعی حل می‌شود و پس از اجرای طرح فدک به عنوان پدافند غیرعامل از آنها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال آب به این اراضی موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت افراد از شهرهای شمالی خوزستان می‌شود.

آبرسانی فدک یا طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون سه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کنونی کشور است که عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم برای جمعیت زیر پوشش ۷۲۰ هزار نفری شهری و روستایی آغاز شده است.

با اجرای این طرح آب کشاورزی برای اراضی آبی در سطحی حدود ۲۰ هزار هکتار و توسعه باغات دیم در سطح ۴۰ هزار هکتار تامین می‌شود؛ افق اولیه برای اجرای این طرح تا سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است تا آب آشامیدنی مورد نیاز مردم خوزستان تامین شود.

بر این اساس با اجرایی شدن این طرح کمبودی از نظر تامین آب آشامیدنی به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ وجود نخواهد داشت.

هدف اصلی اجرای این طرح بزرگ آبرسانی، تامین کمی و کیفی آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان‌های شمال شرق استان خوزستان شامل هفت شهر ایذه، باغملک، قلعه‌تل، رامهرمز، هفتکل، صیدون، میداوود و ۶۸۹ روستا از سد کارون سه است.

‌با اجرای این طرح که با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود، تا سال ۱۴۲۵ کمبودی از نظر تامین آب آشامیدنی به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در مناطق مورد هدف وجود نخواهد داشت.

احداث تاسیسات برداشت آب و احداث تونل به طول ۹۰۰ متر، احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱/۱ متر مکعب در ثانیه، حفر تونل انتقال آب به طول ۴/۵ کیلومتر و به قطر ۴/۵ متر، احداث تصفیه خانه به ظرفیت ۲۶۵هزار مترمکعب در ثانیه، احداث پل به طول ۱۲۰ متر و عرض ۱۲ متر، اجرای پست برق ۴۰ مگاواتی و هفت کیلومتر شبکه فشار قوی و اجرای خط انتقال فولادی با قطرهای یکهزار و ۵۰۰ و ۲هزار میلیمتر به طول ۳۰ کیلومتر از مشخصات فنی سامانه انتقال آب حد فاصل کارون سه تا شهرستان ایذه است.
مدت زمان لازم برای اجرای این طرح ۳۶ ماه تخمین زده شده است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار