وزیر کشور:
وزیر کشور، روابط عمومی‌ها را تسهیلگر مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی به حضور مردم اعتقاد راسخ دارد و آن را واقعی و نه نمایشی می داند.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 14 January 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر احمد وحیدی در همایش مدیران روابط عمومی استانداری های سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، افزود: در دنیایی به سر می بریم که هم اطلاع رسانی و هم چگونگی روایت از موضوعات، بخش زیادی از فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: نقش روابط عمومی‌ها متناسب با تغییر شرایط، تاثیر اطلاع رسانی و چگونگی ادارک‌سازی درست، با توجه به تغییر سطح مداوم دشمن که به دنبال اشغال ذهن ها و جنگ شناختی است، اهمیت بسیاری دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه جنگ شناختی بر بستر اطلاع رسانی و خبر انجام می شود، اضافه کرد: بسته ای ارائه می دهند که گاهی یک امر پسندیده، به یک مساله نکوهیده تبدیل شود. مبارزه جمهوری اسلامی ایران با فساد از مسایل پسندیده است اما رسانه های معاند به گونه ای دیگر روایت سازی می کنند و با آن، نظام را مورد هجمه قرار می دهند.

وحیدی، روابط عمومی را دانشی توصیف کرد که با مردم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات و علم ارتباطات در ارتباط است، گفت: این علم در کنار خلاقیت و ابتکار، فضای مناسبی را برای مخاطب ایجاد می کند تا واقعیات را دریابد. از سوی دیگر، روابط عمومی فضای واقعی جامعه را به مدیران و مسئولان منعکس می سازد و یک جریان دو جانبه است.

وی با بیان اینکه برخی می خواهند دولت را وارد حاشیه سازی کنند و قوای کشور را از مسیر اصلی خود که مسیر پیشرفت کشور است، دور سازند، اظهار کرد: این ها باعث اتلاف انرژی هایی می شود که می تواند مردم را امیدوار کند.

وزیر کشور یادآور شد: دولت در بخش اقتصادی، عمکرد بسیار خوبی داشته است، برخی طرح ها که ۱۵ تا ۲۰ سال معطل مانده بود، در حال اتمام یا در این دولت به اتمام رسیده است. نرخ رشد اقتصادی کشور حد مطلوبی داشته است اما این اخبار خوب در لابه لای مسایل حاشیه ای گم می شود.

وحیدی تصریح کرد: اینجا هنر روابط عمومی است که باید این خدمات را به مردم بگوید، مسئولیت روابط عمومی به خصوص در این شرایط سنگین است چرا که دشمن به دنبال آن است تا اتفاقات مثبت بیان نشود و به شدت روی این موضوع فعالیت دارد.

وی بر آگاهی سریع روابط عمومی از موضوعات و مسایل و انتقال روایت صحیح به دیگران تاکید کرد و افزود: ما به هیچ وجه به دنبال بیان غیر واقعی مسایل نیستیم، اگر در جایی ضعفی وجود دارد، بیان می کنیم و به دنبال راه حلی برای آن خواهیم بود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: مدیریت خوب اطلاع رسانی به معنای خبر نرساندن نیست، بلکه در حد اندازه و ارزش آن، اطلاع رسانی شدن است. دیده می شود گاهی یک مساله کوچک در رسانه ای به یک مساله ملی تبدیل می شود و بعد هم به آن ضریب می دهند در حالیکه باید هر خبر به اندازه اهمیت و تاثیر آن، بیان شود.

وحیدی همچنین از روابط عمومی ها خواست تا با ایجاد فضای لازم، از ظرفیت اقشار، گروه ها و جریان های مختلف برای پیشرفت استان استفاده شود و تاکید کرد: ایجاد فضای غیرواقعی به نفع کسی نیست.

روابط عمومی ها تسهیلگر مشارکت مردم در انتخابات باشند

تضاد طرفداری از دموکراسی و تحریم انتخابات

وی درباره نقش روابط عمومی ها در مساله انتخابات هم گفت: دشمن تلاش دارد مشارکت به حداقل ممکن تقلیل یابد. کسانی که ادعای دموکراسی و طرفداری از آن را دارند که البته دروغ می گویند، تبلیغ عدم مشارکت می کنند.

وزیر کشور اظهار کرد: این یک تضاد آشکار است؟ مگر مردم سالاری بدون حضور مردم شکل می گیرد؟ از طرفی داعیه طرفداری مردم سالاری دارند و از سوی دیگر از تحریم انتخابات دم می زنند.

وحیدی با یادآوری اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر در انتخابات به عنوان داوطلب حضور دارند، گفت: صرف داشتن برچسب اصولگرا یا اصلاح طلب به معنای حضور همه سلایق در انتخابات نیست، بلکه برنامه های داوطلبان اهمیت دارد و افراد مستقل زیادی هم هستند که از جایگاه و منزلت برخوردارند و در این انتخابات ثبت نام کرده اند.

وی یکی از وظایف قطعی روابط عمومی ها را هماهنگی با استانداران برای ایجاد زمینه های مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و تصریح کرد: شناسایی امکانات دولتی در هماهنگی با استانداران که بتواند به صورت عادلانه و مساوی در اختیار داوطلبان قرار گیرد، از وظایف روابط عمومی های استانداری‌ها است.

وزیر کشور ادامه داد: هماهنگی با صدا و سیما برای اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به داوطلبان هم دیگر مسئولیت شما است. این کار هم از وامدار شدن داوطلبان جلوگیری می کند و هم فضا را برای کسانی که از امکانات مالی برخوردار نیستند، فراهم می سازد.

وحیدی خاطرنشان کرد: این اقدام که در قانون جدید انتخابات آمده است، تاثیر پول بر انتخابات را در تبلیغ داوطلبان به حداقل می رساند.

معاون وزیر کشور: روابط عمومی‌ها در مقابله با جنگ شناختی نقش اساسی دارند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تاکید بر نقش اساسی روابط عمومی‌ها در مقابله با جنگ شناختی دشمن، گفت: با روشنگری و تبیین اجازه ندهیم مدیریت ادارک جامعه در بحث انتخابات، در اختیار دشمنان قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، سید مجید میراحمدی روز شنبه در همایش مدیران کل روابط عمومی استانداری ها و سازمان های تابعه وزارت کشور که در سالن پیامبر اعظم(ص) این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک حلول مبارک رجب، گفت: مسئله جنگ شناختی و ادراکی در عرصه فعالیت روابط عمومی ها، بسیار پر اهمیت است به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نسخه جهاد تبیین را برای مقابله با این جنگ مورد تأکید قرار داده اند و شما هم به عنوان افسران این در خط مقدم مقابله با دشمن هستید.

وی افزود: بعد از جنگ سرد و نظامی ما با جنگ های امنیتی و نرم هم مواجه بوده ایم. جنگ نرم شامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... است، اکنون ما وارد جنگ شناختی شده ایم که به تعبیری آن را جنگ موریانه ای هم می گویند، در این جنگ دشمن به دنبال مدیریت ادراک و فهم عموم بوده و هدف اصلی آنها از بین بردن اعتماد به حاکمیت است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: در این عرصه نبرد، مسئله نخبگان و چهره هایی که بر افکار عمومی تاثیر گذارند در اولویت دشمنان هستند، زیرا اگر این چهره ها در این جنگ ادراکی مغلوب دشمن قرار گیرند می توانند بر ذهن و ادراک دنبال کننده های خود نیز مؤثر باشند.

میر احمدی با اشاره به جنگ ادراکی که سال گذشته در کشور ایجاد شد، اظهار کرد: سال گذشته دشمن نیز در ابتدا به سمت کسانی رفت که بر افکار دیگران تاثیر گذار بودند و هدف آن کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت بود.

وی با بیان اینکه باید اطلاع رسانی از منابع رسمی حاکمیت با دقت، صحت و سرعت عمل بالا صورت گیرد، گفت: در بحث حادثه تروریستی کرمان وقتی آمارهای متفاوتی ارائه شد، رسانه های معاند، تناقضات در اخبار را بزرگ کردند تا از رسانه های داخلی اعتبارزدایی و اعتمادزدایی کنند، بنابراین باید به دقت و سرعت عمل در مواجهه با حوادث توجه جدی داشته باشیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تأکید کرد: در مورد حوادث و رخدادها چه امنیتی و چه غیرامنیتی، شما باید روایتگر اول همراه با دقت و بررسی کامل باشید زیرا این روایت اگر بدون دقت باشد سبب می‌شود دشمن از آن سوء استفاده کرده و میدان را طوری مدیریت کند که مردم اعتمادی بر شما نداشته باشند.

میراحمدی ادامه داد: مساله دیگر جنگ شناختی، ناکارآمد جلوه دادن اسلام و این نظام برای حاکمیت است. از این رو، این جنگ، شکل تکامل یافته جنگ روانی است.

وی خطاب به روابط عمومی ها گفت: شما در این عرصه در خط مقدم هستید چرا که در انتقال اطلاعات به عموم مردم نقش سازنده و مهمی را بر عهده دارید و باید مجموعه پیشرفت ها را هنرمندانه اطلاع رسانی کنید.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به نقش انسان رسانه ها در جنگ غزه تصریح کرد: در جنگ علیه مردم مظلوم غزه و عملیات موفقیت آمیز طوفان الاقصی، شاهد هستید که مقاومت فلسطینی در عرصه رسانه چقدر قوی رفتار می کند، لذا اگر شکست های دشمن در غزه به درستی به اطلاع ملت ها نمی رسید اینطور دشمنان در مقابل آنها احساس ضعف و زبونی نمی کردند.

میراحمدی به مساله مقابله با توطئه های معاندان در زمینه انتخابات هم اشاره کرد و افزود: در انتخابات ۸۸ توجه دشمن این بود که بگویند در انتخابات تقلب صورت گرفته است تا از این طریق بتوانند بر نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند که البته شکست خوردند، در این انتخابات هم تمرکز اصلی دشمن در این است که بحث مشارکت کاهش پیدا کند.

وی ایجاد ناامیدی در مردم را یکی از راهبردهای دشمن برای کاهش مشارکت برشمرد و گفت: اصل بعدی ناامیدی سازی در شرکت در انتخابات است یعنی بگویند شرکت در انتخابات توسط شما چه تاثیری در حل مشکلاتتان خواهد داشت و لذا ما باید در این عرصه روشنگری کنیم تا مردم نسبت به نقشه های شوم دشمن آگاه شوند.

رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات وزارت کشور ادامه داد: اصل بعدی دشمن این است که در بین مردم تبلیغ کنند که اصلا مجلس چه تأثیری در حل مشکلات خواهد داشت و چه کاربردی دارد، بنابراین در این مسئله باید روابط عمومی ها، جایگاه مجلس را برای مردم روشن کنند.

میراحمدی تاکید کرد: ما با روشنگری و تبیین اجازه ندهیم مدیریت ادارک جامعه در بحث انتخابات، در اختیار دشمنان قرار گیرد، در این موضوع مهم، روابط عمومی ها از مسئولیت بزرگی برخوردار خواهند بود زیرا باید سیاه نمایی ها را روشن و حقایق را در بین مردم شفاف و روشنگری کنند.

تاکید رئیس ستاد انتخابات کشور بر نقش روابط عمومی‌ها در افزایش مشارکت

رییس ستاد انتخابات کشور، مردم را مخاطب و میدان دار اصلی انتخابات دانست و از روابط عمومی ها خواست فراتر از چارچوب دیوان‌سالاری اداری، بیش از گذشته نسبت به افزایش مشارکت مردم در انتخابات، نقش آفرینی کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، سید محمدتقی شاهچراغی روز شنبه در همایش مدیران روابط عمومی استانداری‌ها که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: نقش روابط عمومی  در استانداری ها نقش مکمل و محرک است و اساسا در حوزه روابط عمومی نمی توان در قالب دیوان‌سالاری اداری حرکت کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه روابط عمومی ها حلقه وصل بین رسانه‌ها و دستگاه‌ها هستند، افزود: تبیین هنرمندانه، به موقع و دقیق اقدامات دستگاه های اجرایی بر دوش روابط عمومی ها است و باید در این زمینه بهتر از گذشته عمل کنند.

شاهچراغی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای افزایش مشارکت در انتخابات اضافه کرد: موضوعات امیدآفرین بومی و محلی که دولت سیزدهم توفیقات قابل ملاحظه ای داشته است، مورد تاکید قرار گیرد.
وی بر استفاده از ظرفیت صاحب نظران رسانه ای در روابط عمومی ها تاکید کرد و یادآور شد: روابط عمومی های استانداری ها باید با رسانه های استانی در ارتباط باشند و این نشست ها به طور مستمر انجام شود.
رئیس ستاد انتخابات کشور، مخاطب شناسی را از ظرافت‌های کار روابط عمومی ها برشمرد و ادامه داد: اقدامات صورت گرفته در استان ها باید با مخاطب شناسی دقیق، به اطلاع عموم مردم رسانده شود تا فضاسازی‌های سوء و توطئه های دشمنان خنثی شود.
شاهچراغی با تاکید بر اینکه مدیران روابط عمومی باید تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند، خواستار برگزاری نشست های متناوب با گروه های مورد اعتماد مردم شد تا تقویت کننده مشارکت در انتخابات شود.
وی جهاد تبیین را وظیفه خطیر روابط عمومی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: با باور و عزمی که دارید، قطعا نقش موثری در ایجاد مشارکت حداکثری خواهید داشت.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود.

 

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت: هر جا به مردم تکیه کردیم موفق شدیم

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در همایش مدیران کل روابط عمومی استانداری ها و سازمان های تابعه وزارت کشور با تاکید بر ضرورت استفاده روابط عمومی‌ها از همه ظرفیت های استانی در تقویت مشارکت انتخاباتی گفت: هر جا به مردم تکیه شد از جنگ هشت ساله گرفته تا برخی مشکلات داخلی، موفق عمل کرده‌ایم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، در همایش مدیران کل روابط عمومی استانداری ها و سازمان های تابعه وزارت کشور که امروز (شنبه ۲۳ دی ماه) در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع)، گفت: بحث انتخابات مهمترین دستور کار نظام است و ضروری است همه ظرفیت‌ها را شناسایی و فعال کنیم تا مشارکت پرشور رقم بخورد و این امر، شدنی است.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در ارتباط نزدیک با مردم، تاکید کرد: مشارکت مردم می تواند بسیاری از توطئه ها را خنثی سازد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: در انتخابات دو تکلیف شرعی و اجتماعی را بر دوش داریم؛ تکلیف اجتماعی آن است تلاش کنیم همه ظرفیتهای اجتماعی را در امر انتخابات فعال کنیم و عموم مردم بدانند که این حضور به نفع خودشان و حوزه انتخابیه آنها است.

خلجی با اشاره به اقداماتی که باید توسط روابط عمومی استانها در دستور کار قرار بگیرد، گفت: یکی از این اقدامات تشکیل کمیته ای برای رصد و پایش اخبار به صورت لحظه ای است تا از این طریق بتوان با سیاه نمایی هایی که صورت می گیرد مقابله و صحنه را برای عموم مردم شفاف کرد. 

وی فعال کردن همه موثرین در استانها را دیگر اقدام روابط عمومی‌ها برای افزایش مشارکت برشمرد و ادامه داد: سومین اقدام، مدیریت اظهارات و اقدامات در سطح استانها با هدف جلوگیری از ایجاد شبهه‌های بی دلیل است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، چهارمین اقدام لازم را فعال‌تر شدن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های مسئول در استان در زمینه مقابله با اخبار جعلی، دروغ و ناامیدکننده دانست.

خلجی با بیان اینکه مشارکت رسانه ها نیز از دیگر عوامل مهم در شور انتخاباتی است، عنوان کرد: برای حضور مقامات استانی در دانشگاه ها هم باید برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به امکان برنامه‌ریزی برای رویدادهای مختلف از جمله رأی اولی ها گفت: رای دادن یک افتخار ملی است و ضروری است این مسأله به درستی تبیین شود.

خلجی همچنین با اشاره به اهمیت کار رسانه‌ای عالمانه، تأکید کرد هر نوع تصمیم گیری در استان ها که بر زندگی اجتماعی اثر می‌گذارد باید همراه با پیوست رسانه ای باشد.

وی با تشریح اینکه برخی پروژه ها و دستاوردهای مرتبط با پیشرفت کشور در استان ها ظرفیت بسیار خوبی برای تولید محتوای هنری_تبلیغی دارند، خاطرنشان کرد: با استفاده از ابزار هنر باید مردم را در جریان اقدامات مهم دولت قرار دهیم.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور:روابط عمومی‌ها از ظرفیت فکری دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت استفاده کنند

مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور با تاکید بر نقش روابط عمومی ها در افزایش مشارکت انتخاباتی، خواستار استفاده از ظرفیت های دانشگاهی برای تولید فکر و محتوا در این زمینه شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، افشار دارابی عصر شنبه در همایش مدیران روابط عمومی استانداری ها که در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: روابط عمومی ها باید متناسب با اقتضائات محلی، قومی و بومی، در تحقق مولفه مشارکت حداکثری نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بازوان اصلی استانداران در موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات هستند، اظهار کرد: شما با گروه های نخبگانی، مرجع دانشگاهی، جهادی و حلقه های مردمی در ارتباط هستید و باید حلقه واسط استاندار و این عزیزان باشید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، ادامه داد: باید آسیب شناسی کرد و موانع کاهش مشارکت را شناسایی و برای آنها با همفکری دانشگاه ها راه حل یافت که در این زمینه، روابط عمومی باید برای خود نقش تعریف کند و با یافتن حلقه های مفقوده، به افزایش مشارکت، کمک کند.

دارابی اظهار امیدواری کرد روابط عمومی های استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری ها و حتی دهیاری ها، کارنامه موفقی در کمک به افزایش مشارکت در انتخابات ارائه کنند.

مشاور وزیر کشور در پایان سخنان خود به مسایل و مشکلات ساختاری روابط عمومی ها هم اشاره کرد و گفت: هم وزیر کشور و هم معاونان ایشان و استانداران در جریان زحمات همکاران روابط عمومی هستند و در تلاش هستیم تا اشکال ساختاری روابط عمومی های استانداری ها هرچه زودتر اصلاح شود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار