کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران در کرمانشاه، از بهبود نسبی تعداد اکثر گونه‌های سرشماری شده خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸ 10 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا سیامک اسماعیلی با بیان اینکه سرشماری پستانداران معمولا هر ساله اواخر آبان آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد، گفت: امسال نیز سرشماری پستانداران را در حدود یازده سایت انجام دادیم و مهمترین گونه‌هایی که در این سرشماری رصد شد شامل کل و بز، قوچ و میش و آهو بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه نتیجه سرشماری حاکی از آن است که جمعیت اکثر این گونه‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده و می‌توان گفت در مجموع گونه‌های سرشماری شده افزایش حدود ۲۰ درصدی را شاهد بودیم.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه رشد جمعیت پستانداران را در اکثر مناطق تحت مدیریت محیط زیست شاهد بودیم، اظهار کرد: در منطقه زله‌زرد که زیستگاه اصلی قوچ و میش استان است، افزایش جمعیت قابل توجه بود.

اسماعیلی از منطقه بوزین و مره‌خیل و بیستون نیز به عنوان زیستگاه اصلی کل و بز یاد کرد و افزود: خوشبختانه در این دو منطقه نیز افزایش جمعیت گونه‌های کل و بز را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه قراویز نیز که زیستگاه اصلی آهو است، جمعیت مناسبی از این گونه سرشماری شد و تعداد مناسبی از آهو را نیز در زله زرد مشاهده کردیم.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه گونه‌هایی مانند کل و بز، قوچ و میش و آهو راحت‌تر دیده شده و سرشماری می‌شوند، تاکید کرد: اگرچه گونه‌های پستاندار دیگر مانند گرگ، پلنگ و کفتار نیز برای ما مهم است، اما این گونه‌های گوشتخوار عمدتا در شب فعالیت دارند و از همین رو سرشماری آنها دشوار است، اما وقتی جمعیت زنجیره تغذیه آنها یعنی گیاهخواران مناسب باشد، قطعا جمعیت گونه‌های گوشتخوار نیز وضعیت خوبی دارد.

اسماعیلی دلیل بهبود جمعیت پستانداران را عمدتا مربوط به شرایط آب و هوایی و غذای مناسب‌تری که در دسترس دارند دانست و عنوان کرد: البته برنامه‌های حفاظتی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه سرشماری معمولا در فصل جفت‌گیری که گونه‌ها راحت‌تر دیده می‌شوند انجام می‌شود، یادآور شد: سرشماری ابتدا در مناطق گرمسیر و سپس مناطق سردسیر استان انجام شده و از داده‌های آن برای برنامه‌ریزی حفاظتی از حیات وحش استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار