معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نیاز به یک هزار و ۱۵۰ تن گوشت قرمز گرم و منجمد برای تنظیم بازار، تا پایان سال جاری برای استان برآورد شده که بعد از هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد داخلی در حال توزیع است.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲ 25 December 2023

تابناک خوزستان: عبدالامیر نیرومند با بیان اینکه توزیع گوشت قرمز منجمد از طریق فروشگاه های زنجیره ای در حال انجام است بیان کرد: با وجود عدم کمبود گوشت قرمز در استان، به دلیل شرایط بازار در ایام و مناسبت های تقویمی و همچنین با توجه به مصوبه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت انتقال دام سبک و سنگین پرواری به استان، در بازه‌های مختلف شاهد افزایش و نوسانات قیمت گوشت هستیم.

وی اظهارکرد: طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ گزارشی از قاچاق دام در خوزستان ثبت نشده و مبادی ورودی و خروجی مرزها توسط مرزبانان نیروی انتظامی رصد و کنترل می‌شود.

نیرومند به اقدامات حمایتی دولت از واحدهای پرورش گاومیش اشاره کرد و گفت: پیگیری واگذاری اراضی ملی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری در جهاد کشاورزی و استانداری برای رفع مشکلات سرمایه گذاران و دنبال کردن اختصاص تسهیلات بانکی از جمله اقدامات حمایتی دولت است ضمن اینکه هیچگونه محدودیتی برای صدور مجوز گاومیش‌داری وجود ندارد.

وی افزود: برای حفظ و حمایت از گاومیش، طرح‌های اصلاح نژاد دام روستایی با رکوردگیری، ثبت مشخصات، هویت‌گذاری و انتقال جنین برای گاومیش‌های استان با هدف حفظ منابع ژنی، اصلاح نژاد و افزایش تولید گاومیش خوزستان در سال‌های متمادی به صورت رایگان در حال انجام است و برای حمایت از صنعت گاومیش‌داری تسهیلات ویژه اعطا خواهد شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: توزیع نهاده‌های دامی موردنیاز گاومیش داران، پیگیری خرید و تولید برند شیر این دام توسط شرکت شیر پگاه، حمایت از توسعه گاومیش‌داری صنعتی در دست انجام است.

نیرومند با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ و حراست از منبع ژن گاومیش خوزستان بیان کرد: توسعه و گسترش تلقیح مصنوعی در گله‌های پشتیبان، توسعه‌ای و انتقال جنین گاومیش توسط سازمان در حال اجراست و برنامه ریزی‌هایی برای برگزاری جشنواره های ملی و استانی برای حفظ ژن در خوزستان صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص گله‌های پشتیبان نیز اظهار کرد: هفت شهرستان موظف به انتخاب گله‌هایی از گاومیش با مشخصات اعلام شده هستند که به نام پشتیبان معرفی خواهند شد.

نیرومند ادامه داد: این گله ها به منظور جمع آوری اطلاعات دقیق اصلاح نژادی (ثبت مشخصات، رکوردگیری شیر، تلقیح مصنوعی) و به منظور تجزیه و تحلیل این اطلاعات و انتخاب کلچه‌های ممتاز از گله‌های داخلی انتخاب و اطلاعات آنها در سامانه اصلاح نژادی وارد و فاز بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: سالانه ۵۴ هزار و ۹۰۳ تن گوشت قرمز در استان خوزستان تولید می‌شود که این موازنه مثبت در تولید حاصل پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده این سازمان از جمله حمایت از احداث واحدهای کلان دامپروری، افزایش ظرفیت واحدهای دامداری، انجام امور اصلاح نژادی به منظور افزایش تولید گوشت قرمز، پیگیری تشکیل زنجیره تولید گوشت قرمز و همچنین تولید قراردادی است.

استان خوزستان با دارا بودن ۱۰۶ هزار راس گاومیش، رتبه نخست جمعیت این دام را در کشور دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار