رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به سرشماری حیات وحش منطقه شکار ممنوع «خرمنه‌سر» طارم که از امروز آغاز و تا فردا ادامه دارد، گفت: این سرشماری با مشارکت ۲۶ محیط‌بان و کارشناسان محیط زیست استان و شهرستان طارم آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ 19 December 2023

به گزارش تابناک زنجان، امجد باقری، رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به سرشماری حیات وحش منطقه شکار ممنوع «خرمنه‌سر» طارم که از امروز آغاز و تا فردا ادامه دارد، اظهار داشت: این سرشماری با مشارکت ۲۶ محیط‌بان و کارشناسان محیط زیست استان و شهرستان طارم آغاز شده است.

رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم یکی از بهترین زیستگاه‌های کل و بز در شمالغرب کشور است، گفت: در سال گذشته ۸۱۴ راس کل و بز در این منطقه سرشماری شد.

وی با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم زیستگاه مطلوبی برای گونه‌های جانوری از جمله کل، بز، پلنگ، گربه وحشی، گراز، گرگ است و همچنین انواع پرنده‌های شکاری در این منطقه زیست می‌کنند، گفت: همچنین علاوه‌بر منطقه خرمنه‌سر، گونه جانوری کل و بز نیز در بخش کوهستانی منطقه حفاظت شده «سرخ آباد» و «فیله خاصه» و انگوران شهرستان ماهنشان زیست می‌کنند.

باقری با بیان این مطلب که چند سالی است که ارتقا منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر در دستور کار اداره‌کل محیط زیست استان است، افزود: این منطقه شایسته تبدیل شدن به یک منطقه حفاظت شده و یا پناهگاه حیات وحش را دارد.

رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه طی سال‌های ۹۰، ۹۳ و ۹۵ همکاران ما در این منطقه از گونه پلنگ که یک گونه منحصر به فردی است مستندسازی و فیلم و عکس تهیه کرده‌اند، افزود: در سرشماری امروز حداقل ۲۰ مورد از نشانه‌های حضور پلنگ در این منطقه مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه حیات وحش استان زنجان با تلاش شبانه‌روزی محیط بانان شرایط خوبی دارد، ضمن اینکه امیدوارم که نتیجه سرشماری منطقه مذکور هم مطلوب باشد، گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان به شدت با کمبود محیط‌بان مواجه است.

باقری با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی در دی‌ماه گفت: خوشبختانه در آزمون استخدامی که در دی‌ماه سال‌جاری بر‌گزار می‌شود ۴ محیط‌بان جدید به جمع محیط‌بانان استان زنجان اضافه و در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این اداره‌کل مشغول فعالیت خواهند شد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار