بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بیش از ۱۰۰ روستا در سراسر کشور به عنوان جامعه هدف طرح ملی نذر آب، شناسایی و رویکردهای جدید خدمتی به این طرح افزوده شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ 16 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، وحید سلیمی روز پنجشنبه در آیین آغاز اجرای طرح ملی نذر خدمت در شهرستان نهبندان خراسان جنوبی افزود: طرح نذر آب از سال ۱۳۹۷ توسط جمعیت هلال احمر در مناطق کمتر برخوردار سیستان و بلوچستان آغاز شد و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به غیر از سیستان و بلوچستان، سه استان خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به برنامه ملی نذر آب اضافه شدند.

وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ همه استان‌ها موظف شدند ۲ یا سه روستای دچار تنش آبی را شناسایی و در قالب پروژه داوطلبی نسبت به رفع مشکل آب آن‌ها اقدام کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: در این راستا بیش از ۱۰۰ روستا در سراسر کشور جامعه هدف این طرح شناخته شدند که البته چهار استان قبلی در طرح ملی نذر آب جامعه هدف ویژه بودند.

وی افزود: امسال نیز همان رویکرد سال گذشته در دستور کار بوده با این تفاوت که با اضافه شدن رویکرد‌های جدید خدمتی عنوان طرح نذر آب به نذر خدمت تغییر کرده است.

اجرای طرح ملی نذر خدمت در چهار حوزه
سلیمی با بیان اینکه طرح نذر خدمت با بهره‌گیری از خادمان داوطلب مردمی در چهار حوزه فعالیت می‌کند گفت: محرومیت زدایی، ارتقای سطح سلامت آب شرب مناطق محروم، ارتقای سلامت خانوار‌های ساکن در این مناطق، توانمندسازی و موضوعات مربوط به آموزش با جذب منابع داوطلبان و خیرین از جمله اقدمات در این طرح است.

وی با اشاره به مجموع خدمات در پنج سال گذشته گفت: ارزش ریالی خدمات زیست محیطی و آبرسانی ۳۳۸ میلیارد ریال، خدمات سلامت محور بیش از ۵۶ میلیارد ریال، خدمات حمایتی و معیشتی ۴۷۹ میلیارد ریال و ارزش ریالی خدمات آموزشی و توانمندسازی بیش از ۱۸ میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بیان کرد: جمع نهایی کل خدمات ارایه شده در قالب طرح ملی نذر آب در پنج سال گذشته ۸۹۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون ریال بوده است.

وی گفت: هلال احمر نه تنها سازمان خدمات‌رسان در حوزه‌های امدادی است بلکه در حوزه‌های اجتماعی نیز به صورت وسیع ارائه خدمت می‌کند.

بهره‌گیری از ظرفیت اشخاص حقیقی و حامیان حقوقی
سلیمی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت اشخاص حقیقی شامل امدادگران، جوانان و داوطلبان در این سازمان تصریح کرد: این افراد در کاروان‌های سلامت به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، حضور در تیم‌های سحر و حضور در سازمان امداد و نجات به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به حامیان حقوقی جمعیت شامل بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌های خصوصی، تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی گفت: به برکت طرح نذر خدمت هم‌افزایی بزرگی میان حامیان سازمان به وجود آمده است تا بتوانیم در راستای خدمات انسان دوستانه ارائه خدمت کنیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: استان زنجان فاصله زیادی با خراسان جنوبی دارد، اما خیرین و داوطلبان این جمعیت ده‌ها کیلومتر بدون چشمداشتی با انگیزه خدمت بی‌منت در این استان حضور پیدا کردند که برخاسته از اصول و مبانی دین اسلام است.

یعقوب سلیمانی تصریح کرد: امروز به امید نیاز داریم، زیرا دشمن همه توانش را در راستای ناامید کردن مردم معطوف کرده است.

امیدآفرینی در دستور کار هلال احمر
وی افزود: یکی از مواردی که می‌تواند در راستای تحقق آرمان‌ها و اصول و اهداف جمعیت که کاهش آلام بشری است، باشد برنامه داشتن در زمینه امیدآفرینی است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: در گذشته مردم در شرایط تنگنا به همنوع خود کمک می‌کردند که امروز نیز همان روحیه وجود دارد و نوعی جهاد است، همدلی و هم‌افزایی مورد تاکید ائمه و قریب به اتفاق شهدا است و یکی از نکاتی که باید برجستگی آن را وافر کنیم، همین همدلی است که بسیار در جمعیت هلال احمر دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر به دور از مسایل سیاسی و حاشیه‌ای همه توجه خود را معطوف به خدمت بی‌منت کرده است.

سلیمانی افزود: تاکنون چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی برای مردم غزه جمع آوری شده که از این میزان ۹۰۰ میلیارد ریال نقدی است و جای قدردانی دارد.

وی گفت: فردی که با مال و جان، قلم یا تخصص خود به سایر انسان‌ها کمک می‌کند، ریشه در اصالت و دین او دارد و اقدام انسان‌دوستانه است.

طرح نذر خدمت در شهرستان نهبندان اجرا شد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم گفت: طرح نذر خدمت از سوی واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان با کمک خیران از روز گذشته در روستای چاهداشی شهرستان نهبندان که شامل چهار روستا می‌شود، اجرا شد.

محمدعلی کاوسی افزود: تا پیش از این طرح نذر آب در استان‌هایی که مشکل آب داشتند، اجرایی شده بود و امسال این طرح با عنوان نذر خدمت و در مناطق کم‌برخورداری که مردم آن با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند، به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی بیان کرد: براساس پایش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، اجرای طرح ملی نذر خدمت با رویکرد‌های خدمات زیست محیطی و آبرسانی، خدمات سلامت محور، محرومیت زدایی، آموزش و توانمندسازی در چهار روستای شهرستان نهبندان عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در بخش خدمات زیست محیطی و آبرسانی، تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار در روستای مهدی آباد و در بخش سلامت محور با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص، ویزیت و ارائه داروی رایگان با محوریت روستای کوجین، دهسلم و داشی منطقه چاهداشی در برنامه است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان است که مقصد اجرای طرح ملی «نذر خدمت» به عنوان ادامه طرح نذر آب در ششمین سال متوالی اجرای این طرح انتخاب شد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار